Kesan Strategi Pengajaran Resiprokal terhadap kemahiran penyelesaian masalah, minat dan kebimbangan murid terhadap matematik

<p>Kajian ini bertujuan menentukan kesan penggunaan Strategi Pengajaran Resiprokal (SPR)</p><p>terhadap kemahiran penyelesaian masalah, minat dan kebimbangan murid terhadap</p><p>matematik. Reka bentuk eksperimen kuasi digunakan d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Beh, Jun Siong
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8890
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan menentukan kesan penggunaan Strategi Pengajaran Resiprokal (SPR)</p><p>terhadap kemahiran penyelesaian masalah, minat dan kebimbangan murid terhadap</p><p>matematik. Reka bentuk eksperimen kuasi digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian ini</p><p>melibatkan murid-murid dari sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina iaitu seramai 64 orang</p><p>murid Tahun Empat. Sebanyak 32 orang murid dalam kumpulan rawatan diajar</p><p>menggunakan SPR dan 32 orang murid dalam kumpulan kawalan diajar menggunakan</p><p>teknik konvensional. Kajian ini melibatkan teknik pengumpulan data kuantitatif secara ujian</p><p>pra, ujian pertengahan, ujian pos dan soal selidik. Temu bual sebagai data kualitatif dikutip</p><p>untuk menyokong data-data kuantitatif. Dapatan kajian mendapati bahawa tidak ada</p><p>perbezaan yang signifikan dalam kemahiran penyelesaian masalah di antara kumpulan</p><p>rawatan (M=40.88, SP=8.75) dan kumpulan kawalan (M=40.50, SP=8.13) dalam ujian pra,</p><p>t(62)=0.18, p>0.05. Dalam ujian pertengahan juga menunjukkan bahawa tidak ada perbezaan</p><p>yang signifikan dalam kemahiran penyelesaian masalah antara kumpulan rawatan (M=47.13,</p><p>SP=8.23) dan kumpulan kawalan (M=44.38, SP=9.13), t(62)=1.27, p>0.05.</p><p>Walaubagaimanapun, kumpulan rawatan (M=56.81, SP=10.54) menunjukkan peningkatan</p><p>yang signifikan dalam ujian pos jika berbanding dengan kumpulan kawalan (M=50.44,</p><p>SP=9.83), t(62)=2.50, p<0.05. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan</p><p>yang signifikan dalam minat murid terhadap matematik antara murid kumpulan rawatan</p><p>(M=54.91, SP=4.42) dan kumpulan kawalan (M=51.41, SP=4.82), t(62)=3.03, p<0.05.</p><p>Kebimbangan murid terhadap matematik bagi kumpulan rawatan (M=26.82, SP=1.87)</p><p>adalah lebih rendah berbanding dengan kumpulan kawalan (M=28.94, SP=1.76), t(62)=4.68,</p><p>p<0.05 dan menunjukkan perbezaan yang signifikan. Data temu bual menunjukkan tahap</p><p>penguasaan murid dalam kemahiran penyelesaian masalah telah meningkat. Murid juga akan</p><p>membuat latihan matematik pada masa lapang dan menjadi lebih yakin selepas</p><p>menggunakan SPR dalam menyelesaikan soalan matematik. Implikasi kajian ini</p><p>mencadangkan agar SPR digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran matematik untuk</p><p>meningkatkan pencapaian murid.</p>