Keberkesanan kaedah peta minda dan kaedah mnemonik terhadap pencapaian serta minat murid dalam sains

<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan di antara dua kaedah pengajaran,</p><p>iaitu kaedah peta minda dan mnemonik terhadap pencapaian dan minat murid tahun 5 dalam topik</p><p>Rantai Makanan. Kajian kuasi-eksperimenta...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Pingalan Gejandran
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8925
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan di antara dua kaedah pengajaran,</p><p>iaitu kaedah peta minda dan mnemonik terhadap pencapaian dan minat murid tahun 5 dalam topik</p><p>Rantai Makanan. Kajian kuasi-eksperimental ini melibatkan sampel seramai 60 orang murid yang</p><p>dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan mnemonik dan kumpulan peta minda. Setiap kumpulan</p><p>terdiri daripada 30 orang murid. Instrumen yang digunakan untuk mengumpul data adalah ujian pra dan</p><p>pasca serta soal selidik. Data dianalisis menggunakan ujian-t tidak bersandar dan ujian-t</p><p>berpasangan. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan terhadap</p><p>pencapaian murid yang menggunakan kaedah peta minda dan kaedah mnemonik dalam topik Rantai</p><p>Makanan. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kaedah peta</p><p>minda dan kaedah mnemonik terhadap minat murid dalam mata pelajaran sains. Kesimpulannya, daripada</p><p>kajian ini kaedah pengajaran yang digunakan iaitu mnemonik dan peta minda tidak memberikan</p><p>perbezaan dari segi pencapaian kepada murid tahun 5. Juga kaedah peta minda adalah bersesuaian</p><p>dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran sains serta meningkatkan minat murid dalam mata</p><p>pelajaran sains. Justeru, kaedah peta minda boleh diamalkan oleh guru sains sekolah rendah dalam</p><p>pengajaran dan pembelajaran. Oleh kerana itu, bahagian perkembangan kurikulum wajar menjadikan</p><p>kaedah peta minda sebagai cadangan aktiviti pembelajaran tahun 5.</p><p></p>