Pembangunan dan pembinaan modul seni bahasa berasaskan pendekatan didik hibur di sekolah rendah

<p>Kajian pembangunan modul seni bahasa berasaskan pendekatan didik hibur di sekolah</p><p>rendah ini bertujuan untuk mempelbagaikan kaedah dan strategi dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran bagi mewujudkan iklim pembelajaran ya...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Muhamad Fadhil Md Zain
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2022
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8926
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:<p>Kajian pembangunan modul seni bahasa berasaskan pendekatan didik hibur di sekolah</p><p>rendah ini bertujuan untuk mempelbagaikan kaedah dan strategi dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran bagi mewujudkan iklim pembelajaran yang menyeronokkan muridmurid.</p><p>Metodologi kajian yang digunakan adalah menggabungkan kaedah kualitatif</p><p>deskriptif, penyelidikan reka bentuk dan pembangunan (DDR), Model Dick dan Carey</p><p>(1978) serta Kaedah Fuzzy Delphi (FDM) untuk mendapatkan kesepakatan pakar.</p><p>Maklumat dikumpulkan melalui temu bual, pemerhatian, soal selidik fuzzy dan analisis</p><p>dokumen. Peserta kajian terdiri daripada 30 orang murid dan 10 orang guru pakar dalam</p><p>mata pelajaran Bahasa Melayu di sebuah sekolah kebangsaan di daerah Gua Musang,</p><p>Kelantan. Dapatan kajian dianalisis secara kualitatif deskriptif menunjukkan para</p><p>guru Bahasa Melayu masih kurang menggunakan pendekatan didik hibur terutama</p><p>dalam pengajaran seni bahasa semasa PdP kerana kurang berkemahiran dan masih</p><p>mengajar secara konvensional. Selain itu, dapatan pemerhatian juga mendapati muridmurid</p><p>tidak berminat dan kurang fokus ketika PdP BM dilaksanakan di dalam bilik</p><p>darjah. Kesimpulannya, masih terdapat guru Bahasa Melayu yang kurang pengetahuan</p><p>tentang pendekatan didik hibur dalam PdP kemahiran seni bahasa menyebabkan muridmurid</p><p>kurang berminat dengan mata pelajaran Bahasa Melayu. Implikasi daripada</p><p>kajian ini ialah, pelaksanaan PdP Bahasa Melayu menggunakan modul seni bahasa</p><p>berasaskan pendekatan didik hibur memberi kesan positif kepada kepelbagaian kaedah</p><p>pengajaran guru serta dapat meningkatkan motivasi belajar murid dalam mata</p><p>pelajaran Bahasa Melayu.</p>