Pembinaan dan kebolehgunaan Permainan Papan Prosalt dalam pembelajaran tajuk Asid Bes dan Garam bagi pelajar tingkatan 4 di sekitar Nilai Negeri Sembilan

<p>Kajian ini bertujuan membina dan menguji kebolehgunaan permainan papan</p><p>pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran tajuk Asid, Bes dan Garam Kimia</p><p>Tingkatan 4. Permainan papan Prosalt telah dibina mengikut Kurikulu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Esther Rani Doraiseriyan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8937
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan membina dan menguji kebolehgunaan permainan papan</p><p>pendidikan untuk pengajaran dan pembelajaran tajuk Asid, Bes dan Garam Kimia</p><p>Tingkatan 4. Permainan papan Prosalt telah dibina mengikut Kurikulum Standard</p><p>Sekolah Menengah Kimia Tingkatan 4. Kajian ini merupakan satu kajian pembangunan</p><p>yang melibatkan metodologi memperoleh kesahan, kebolehpercayaan dan</p><p>kebolehgunaan permainan. Permainan papan telah dibangunkan menggunakan lima</p><p>fasa yang terdapat dalam model ADDIE. Permainan papan Prosalt yang dibina telah</p><p>disahkan oleh lima orang pakar. Dapatan kesahan menunjukkan permainan papan</p><p>Prosalt mempunyai kesahan yang baik dengan peratus persetujuannya adalah 83.0%.</p><p>Kebolehpercayaan terhadap permainan Prosalt ini telah diukur menerusi kajian rintis</p><p>terhadap sekumpulan pelajar Kimia tingkatan 4. Dapatan kajian rintis menunjukkan</p><p>kebolehpercayaan permainan papan Prosalt adalah baik dengan nilai Alpha Cronbach</p><p>sebanyak 0.96. Manakala, kebolehgunaan permainan papan Prosalt yang dibangunkan</p><p>telah ditentukan menggunakan 106 orang pelajar Kimia tingkatan 4 yang dipilih</p><p>daripada tiga buah sekolah. Sampel kajian ini dipilih menggunakan pensampelan rawak</p><p>berkelompok. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Analisis</p><p>data telah dipersembahkan dalam bentuk statistik deskriptif. Hasil kajian mendapati</p><p>lima konstruk yang mewakili kebolehgunaan permainan papan Prosalt iaitu minat</p><p>pelajar, kefahaman, mesra pengguna, prosedur penggunaan serta pemikiran kreatif dan</p><p>kritis juga pada tahap yang boleh diterima dengan nilai min dan peratus persetujuan</p><p>masing-masing 82.4% (min = 3.15), 80.3% (min = 3.19), 90.8% (min = 3.64), 90.5%</p><p>(min = 3.58) dan 75.8% (min = 3.17). Kesimpulannya, permainan papan yang</p><p>dibangunkan diterima baik oleh pelajar bagi pembelajaran tajuk Asid, Bes dan Garam</p><p>khususnya standard kandungan penyediaan garam. Implikasinya, permainan papan</p><p>Prosalt merupakan satu kaedah alternatif dalam pendidikan Kimia ketika mempelajari</p><p>tajuk Asid, Bes dan Garam.</p>