Kesan pendidikan akhlak dan nilai terhadap pembentukan keperibadian murid di sekolah

<p>Islam adalah agama yang berasaskan kepada ilmu pengetahuan, adab dan</p><p>nilai-nilai mulia seperti yang terkandung di dalam Al-Quran dan Al-Sunnah. Islam menekankan</p><p>pendidikan sebagai satu medium pengajaran, pembelajara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norliza Hamzah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9057
Tags: Add Tag
Description
Summary:<p>Islam adalah agama yang berasaskan kepada ilmu pengetahuan, adab dan</p><p>nilai-nilai mulia seperti yang terkandung di dalam Al-Quran dan Al-Sunnah. Islam menekankan</p><p>pendidikan sebagai satu medium pengajaran, pembelajaran yang dapat memupuk unsur kerohanian</p><p>dalam jiwa seseorang supaya menjadi insan yang berperibadi mulia dan bertamadun. Kajian ini</p><p>bertujuan untuk mengenal pasti dan menganalisis tahap penghayatan dan kesan pendidikan Nilai dan</p><p>akhlak terhadap keperibadian murid di sekolah sekolah menengah di Daerah Temerloh. Bagi mendapatkan</p><p>maklumat, satu kajian tinjauan telah dijalankan di empat buah sekolah menengah Daerah Temerloh,</p><p>Pahang. Data diperoleh melalui instrumen soal selidik yang diedarkan kepada pelajar sekolah-sekolah</p><p>tersebut. Sampel kajian ialah sebanyak 213 orang pelajar tingkatan empat yang telah memberi maklum</p><p>balas kepada soal selidik yang diedarkan. Seterusnya data yang diperoleh dianalisis secara</p><p>deskriptif dan inferensi menggunakan perisian komputer Statistic Package for Social Science (SPSS)</p><p>versi 2.0. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhan tahap penghayatan pembelajaran Nilai dan</p><p>akhlak dalam kalangan murid berada tahap tinggi ( min 4.64, s.p= 0.39). Disamping itu, dapatan</p><p>kajian menunjukkan kesan pembelajaran pendidikan akhlak dan nilai mempunyai hubungan yang</p><p>signifikan yang tinggi dengan keperibadian murid di sekolah, iaitu nilai pekali kolerasi r (.923)</p><p>= p<0.5 dan r (.715) . Implikasi kajian merumuskan kesan pembelajaran pendidikan akhlak dan</p><p>nilai mampu meningkatkan keupayaan dan kesedaran murid untuk berkeperibadian mulia di hadapan</p><p>masyarakat.</p><p></p>