Hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas Kulim, Kedah
<p>Kajian ini bertujuan untuk menerangkan hubungan antara kepuasan kerja dengan prestasi kerja dalam</p><p>kalangan guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas, Kulim, Kedah. Tumpuan kajian diberikan kepada</p><p>faktor-faktor kep...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9059 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk menerangkan hubungan antara kepuasan kerja dengan prestasi kerja dalam</p><p>kalangan guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas, Kulim, Kedah. Tumpuan kajian diberikan kepada</p><p>faktor-faktor kepuasan kerja, perbezaan gender, etnik, dan tempoh berkhidmat dalam menentukan tahap</p><p>kepuasan dan prestasi kerja. Teori Dua Faktor Herzberg, Teori Prestasi Kerja Porter dan Lawler, dan</p><p>Teori Locke dipilih sebagai panduan dan rujukan kajian ini. Subjek kajian terdiri daripada 81 orang</p><p>guru sekolah Menengah Kebangsaan Lunas. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan Statistical</p><p>Package For Social Science (SPSS). Alat kajian yang digunakan untuk menguji kepuasan kerja ialah</p><p>Skala Brayfield dan Rothe (1951), manakala Skala Sayles dan Strauss (1972) pula digunakan untuk</p><p>menguji prestasi kerja. Analisa data dibuat menggunakan analisis statistik Univariat ANOVA,</p><p>Korelasi Pearson, dan Regresi Pelbagai untuk menjawab persoalan kajian. Keputusan kajian</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan kepuasan kerja dan prestasi kerja yang signifikan</p><p>mengikut gender, etnik, dan tempoh berkhidmat guru-guru sekolah tersebut. Seterusnya kajian ini</p><p>juga mendapati terdapat hubungan positif yang kuat dan signifikan antara kepuasan kerja dengan</p><p>prestasi kerja. Terdapat juga hubungan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja dengan faktor</p><p>motivator dan faktor hygiene. Dapatan kajian juga menunjukkan pembolehubah prestasi memberi</p><p>sumbangan utama kepada kepuasan kerja manakala pembolehubah faktor hygiene merupakan penyumbang</p><p>utama kepada prestasi kerja. Sebagai kesimpulannya, keputusan analisis menunjukkan bahawa</p><p>terdapatnya hubungan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja guru-guru dengan faktor motivator dan</p><p>faktor hygiene, manakala tiada perbezaan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja mengikut</p><p>gender, etnik dan tempoh berkhidmat.</p><p></p> |
---|