Hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas Kulim, Kedah
<p>Kajian ini bertujuan untuk menerangkan hubungan antara kepuasan kerja dengan prestasi kerja dalam</p><p>kalangan guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas, Kulim, Kedah. Tumpuan kajian diberikan kepada</p><p>faktor-faktor kep...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9059 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9059 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Mohamad Aarif Md Yusof Hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas Kulim, Kedah |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk menerangkan hubungan antara kepuasan kerja dengan prestasi kerja dalam</p><p>kalangan guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas, Kulim, Kedah. Tumpuan kajian diberikan kepada</p><p>faktor-faktor kepuasan kerja, perbezaan gender, etnik, dan tempoh berkhidmat dalam menentukan tahap</p><p>kepuasan dan prestasi kerja. Teori Dua Faktor Herzberg, Teori Prestasi Kerja Porter dan Lawler, dan</p><p>Teori Locke dipilih sebagai panduan dan rujukan kajian ini. Subjek kajian terdiri daripada 81 orang</p><p>guru sekolah Menengah Kebangsaan Lunas. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan Statistical</p><p>Package For Social Science (SPSS). Alat kajian yang digunakan untuk menguji kepuasan kerja ialah</p><p>Skala Brayfield dan Rothe (1951), manakala Skala Sayles dan Strauss (1972) pula digunakan untuk</p><p>menguji prestasi kerja. Analisa data dibuat menggunakan analisis statistik Univariat ANOVA,</p><p>Korelasi Pearson, dan Regresi Pelbagai untuk menjawab persoalan kajian. Keputusan kajian</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan kepuasan kerja dan prestasi kerja yang signifikan</p><p>mengikut gender, etnik, dan tempoh berkhidmat guru-guru sekolah tersebut. Seterusnya kajian ini</p><p>juga mendapati terdapat hubungan positif yang kuat dan signifikan antara kepuasan kerja dengan</p><p>prestasi kerja. Terdapat juga hubungan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja dengan faktor</p><p>motivator dan faktor hygiene. Dapatan kajian juga menunjukkan pembolehubah prestasi memberi</p><p>sumbangan utama kepada kepuasan kerja manakala pembolehubah faktor hygiene merupakan penyumbang</p><p>utama kepada prestasi kerja. Sebagai kesimpulannya, keputusan analisis menunjukkan bahawa</p><p>terdapatnya hubungan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja guru-guru dengan faktor motivator dan</p><p>faktor hygiene, manakala tiada perbezaan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja mengikut</p><p>gender, etnik dan tempoh berkhidmat.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohamad Aarif Md Yusof |
author_facet |
Mohamad Aarif Md Yusof |
author_sort |
Mohamad Aarif Md Yusof |
title |
Hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas Kulim, Kedah |
title_short |
Hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas Kulim, Kedah |
title_full |
Hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas Kulim, Kedah |
title_fullStr |
Hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas Kulim, Kedah |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas Kulim, Kedah |
title_sort |
hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di sekolah menengah kebangsaan lunas kulim, kedah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2007 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9059 |
_version_ |
1776104592406216704 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:90592023-06-15 Hubungan antara kepuasan kerjan dan prestasi kerja dalam kalangan guru-guru : satu kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas Kulim, Kedah 2007 Mohamad Aarif Md Yusof <p>Kajian ini bertujuan untuk menerangkan hubungan antara kepuasan kerja dengan prestasi kerja dalam</p><p>kalangan guru-guru Sekolah Menengah Kebangsaan Lunas, Kulim, Kedah. Tumpuan kajian diberikan kepada</p><p>faktor-faktor kepuasan kerja, perbezaan gender, etnik, dan tempoh berkhidmat dalam menentukan tahap</p><p>kepuasan dan prestasi kerja. Teori Dua Faktor Herzberg, Teori Prestasi Kerja Porter dan Lawler, dan</p><p>Teori Locke dipilih sebagai panduan dan rujukan kajian ini. Subjek kajian terdiri daripada 81 orang</p><p>guru sekolah Menengah Kebangsaan Lunas. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan Statistical</p><p>Package For Social Science (SPSS). Alat kajian yang digunakan untuk menguji kepuasan kerja ialah</p><p>Skala Brayfield dan Rothe (1951), manakala Skala Sayles dan Strauss (1972) pula digunakan untuk</p><p>menguji prestasi kerja. Analisa data dibuat menggunakan analisis statistik Univariat ANOVA,</p><p>Korelasi Pearson, dan Regresi Pelbagai untuk menjawab persoalan kajian. Keputusan kajian</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan kepuasan kerja dan prestasi kerja yang signifikan</p><p>mengikut gender, etnik, dan tempoh berkhidmat guru-guru sekolah tersebut. Seterusnya kajian ini</p><p>juga mendapati terdapat hubungan positif yang kuat dan signifikan antara kepuasan kerja dengan</p><p>prestasi kerja. Terdapat juga hubungan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja dengan faktor</p><p>motivator dan faktor hygiene. Dapatan kajian juga menunjukkan pembolehubah prestasi memberi</p><p>sumbangan utama kepada kepuasan kerja manakala pembolehubah faktor hygiene merupakan penyumbang</p><p>utama kepada prestasi kerja. Sebagai kesimpulannya, keputusan analisis menunjukkan bahawa</p><p>terdapatnya hubungan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja guru-guru dengan faktor motivator dan</p><p>faktor hygiene, manakala tiada perbezaan antara kepuasan kerja dan prestasi kerja mengikut</p><p>gender, etnik dan tempoh berkhidmat.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9059 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9059 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abd Main Hj. Salimon (1989). Perkaitan Kepuasan Kerja dan Pencapaian Mendelegasi Tugas Dengan</p><p>Faktor-faktor Personel Dan Pentadbiran di Kalangan Pengetua Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan :</p><p>13&14, Mei 1989 : 51 57.</p><p></p><p>Abdul Shukor Hj. Abdullah (1997). Motivasi Dalam Masyarakat Sekolah: Teori Dan Pendekatan.</p><p>Journal Kementerian Pendidikan Malaysia : Julai 1987:17-24.</p><p></p><p>Abu Bakar Hj. Hashim (1985). Tekanan Kerja dan Prestasi Kerja. Serdang : Universiti Pertanian</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Ahmad Hashim (2004). Pengukuran Kecergasan Motor. Tanjung Malim: Quantum Books. Alias Baba (1992).</p><p>Statistik Penyelidikan untuk Pendidikan dan Sains Sosial. Bangi :</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Aminuddin Mohd yusof (1997). Kaedah Penyelidikan. Modul PJJ MP 2144. Bangi : Universiti Kebangsaan</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Anuar Hashim (2002). Guru dan Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Ariffin Hj. Zainal (1970). Analisa Pekerjaan Dan Perbandingan Di Antara Dua Industri,</p><p>Latihan Ilmiah Jabatan Antropologi Dan Sosiologi yang tidak diterbitkan, Bangi</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia,</p><p></p><p>Ariffin Hj. Zainal (1976). Kepuasan Kerja dan Implikasinya Terhadap Organisasi.</p><p>Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Ariffin Hj. Zainal (1993). Kepuasan Kerja Pekerja UKM. Laporan Akhir Kepada Jawatankuasa</p><p>Penyelidikan UKM. Bangi :Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Ariffin Hj. Zainal (1996). Psikologi Industri & Organisasi. Modul PJJ MP2106.</p><p>Bangi:Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Ariffin Hj. Zainal (1998). Psikologi dan Pekerjaan. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Attuwaibi, M. A (1977). Theory of Job Satisfaction. Journal of Psychology. 12 (3), 116- 154</p><p></p><p>Bavendam Research Incorporated (2000). Managing Job Satisfaction. Washington.</p><p>Best, J. W. & Kahn, J.V. (1998). Research in Education (Ed). MA: Allyn and Bacon.</p><p></p><p>Blum, M. L. & Nylor, J. C. (1968). Industrial Psychology, Its Theoretical and Sosial</p><p>Foundation. New York : Harper & Row.</p><p></p><p>Boudreaux, E., Mandry, C., Brantley, P.J. (1997). Stress, Job Satisfaction, Coping and</p><p>Psychological among Emergency Medical Technical. Prehospital and Disaster Medicine, 12 (4),</p><p>242-249.</p><p></p><p>Brayfield, A.H., & Rothe, H.F. (1951). An Index Of Job Satisfaction. Journel Of Aplied Psychology,</p><p>33:307-311.</p><p></p><p>Cementin, R.S., Pangan, F.R., & Yabut, K.A.C. (2005)Satisfaction with Work li BalancePrograms and</p><p>its Relationship with Work Related Outcomes. Philippine Journal of Psychology vol. 38(1), 119- 137.</p><p></p><p>Chua Yan Piaw (2007). Asas Statistik Penyelidikan. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill.</p><p></p><p>Davis, K. (1969). Human Behaviors at Work, Organizational Behavior (6 adition).</p><p>Arizona : Mc Graw-Hill.</p><p></p><p>Davies, K. (2003) Human Behaviors At Work. London :Mc Graw Hill Book Co</p><p></p><p>Dipboye, R.L., Smith C.S. & Howell W.C. (1994). Understanding Industrial and Organizational</p><p>Psyvhology. Fort Worth : Harcout Brace College Publishers.</p><p></p><p>Dipboye, R.L (2005). Discrimination at Work. London : Lawrence Erlbaum Associates Publishers.</p><p></p><p>Doll, R.E. & Gunderson, E.K.E (1969). Occupational Group as a Moderator Of The Job Satisfaction </p><p>Job Performance Relationship. Journal Of Applied Psychology, 53:359-361</p><p></p><p>Elliot, L. (2001). Job Satisfaction Falls for Public Workers. United Kingdom : The Guardian.</p><p></p><p>Facet, R. & Lawler, E. E. (1970). Job Satisfaction, Theory and Practice. Personnel Psychology, 21,</p><p>132-143.</p><p></p><p>Fatimah Omar (1998). Psikologi Industri dan Organisasi, Modul PJJ 6-12, Bangi: Universiti</p><p>Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Fatimah Wati Halim (2001). Kepuasan Kerja Serta Hubungannya Dengan Tekanan dan Sikap Terhadap</p><p>Pengurusan. Jurnal Psikologi Malaysia, 16: 45-55.</p><p></p><p>Fraenkel, J.R. (1996). Educational Research-Competencies for Analysis and Application.</p><p>New Jersey : Prentice Hall.</p><p></p><p>Guion, R.M. (1965). Personel Testing. New York: Mc Graw Hill.</p><p></p><p>Habsah Abd. Rauf (1986). Job Motivation, Job Satisfaction and Role Performance of Tabika Perpaduan</p><p>Teachers in Peninsular Malaysia. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan, Serdang: Universiti</p><p>Pertanian Malaysia.</p><p></p><p>Hackman, L. & Lawler, E. E. (1971). Theori of Motivation at Work., Personnel Psychology 23,</p><p>223-237.</p><p></p><p>Herzberg, F.B., Mausner & Synderman, B. (1959). The Motivation to Work. New York : John Wiley &</p><p>Sons.</p><p></p><p>Holistic-online.com. (2002). Recent Research Finding: Job Satisfaction vs Sick Leave and</p><p>or Absenteeism. USA : ICBS.</p><p></p><p>Iran Herman (1999), Ujian dan Pengukuran. Modul PJJ MP3114, Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Ivancervich, J.M. (1978). The Performance to Satisfaction Relationship : A Causal Analysis of</p><p>Stimulating and Non Stimulating Jobs. Organizational Behavior and Human Performance. 22, 330-370.</p><p></p><p>Jacobs, R. & Solomon, T. (1970). Strategies for Enchancing the Prediction of Job Performance from</p><p>Job Satisfaction. Journal of Applied Psychology, 64, 426-438.</p><p></p><p>Lawler, E.E. (1970). Job Attitude and Amploye Emotional Theory, Resarch and Practice,</p><p>Personnel Psychology, 23, 223-237.</p><p></p><p>Lem Boon (1983). Hubungan Di Antara Kepuasan Tekanan, Kepuasan Kerja Dan Prestasi Kerja Di Kalangan</p><p>Pekerja Di Sebuah Syarikat Pembalakan. Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan, Bangi: Universiti</p><p>Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Leon, J. S. (1974). An Investigation of the Applicability of the Two Factor Theory of Job</p><p>Satisfaction Among College and University Professors. Dissertation Abtracts International, 34,</p><p>5397A.</p><p></p><p>Locke, E. A. (1969). What is Job Satisfaction? Organization Behavior and Human</p><p>Performance, 3, 336-351.</p><p></p><p>Locke, E. A. (1970). Factor of Job Satisfaction. Organization Behavior and Human</p><p>Performance, 5, 221-321.</p><p></p><p>Lock, E. A. (1976). The Nature and Causes of Job Satisfaction. In Dunnete, M.Hanbook nd</p><p>Organisational Psychplogy. Chicago: Rand McNally.</p><p></p><p>Mausner, R. & Snyderman, B.B. (1959). The Motivation to Work. London : John Wiley &</p><p>Sons Inc.</p><p></p><p>Micheal, R. (2002). Future Tense are Growing Occupations more Stress Out and Depressive?. Economic</p><p>and Sisial Research Council. United Kingdom :University of Bath.</p><p></p><p>Mohd. Majid Konting (1994). Kaedah Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan</p><p>Pustaka.</p><p></p><p>Mohd. Najib Abdul Ghafar (1999). Penyelidikan Pendidikan. Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan,</p><p>Skudai : Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Mohd. Salleh Abu dan Zaidatun Tasir (2001). Pengenalan kepada Analisis Data Berkomputer SPSS 11.0.</p><p>Kuala Lumpur: Venton Publishing.</p><p></p><p>Mokhtar Ibrahim (1977). Kepuasan Kerja Pekerja-pekerja Kilang di Malaysia. Satu Kajian Kes. Tesis</p><p>sarjana muda yang tidak diterbitkan, Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Motowidlo, S. J. (2003): Job Performance.Dalam Weiner I.B. (Ed.) Handbook of Psychology. ( Vol. 12.</p><p>m.s. 39-54). New Jersey: John Wiley and Sons Inc.</p><p></p><p>Muchinsky, P.M.(2000). Psychology Applied to Work. (6 adition). USA: Wadsworth Thomson Learning.</p><p></p><p>NIOSH. (1998). National Insitute for Occupational Safety and Health.Job Satisfaction.</p><p>Diperoleh Ogos 21, 2006 daripada (http://www. cdc.gov/niosh/tekanansuk.html.</p><p></p><p>Noran Fauziah Yaakob & Sharifah Mohd Noor (1990). Kepuasan Kerja Guru di Dua Jenis Sekolah. Jurnal</p><p>Psikologi Malaysia. 4, 45-78.</p><p></p><p>Norkiah Abd. Kadir (1981). Kepuasan Kerja Pekerja-Pekerja Kilang di Malaysia: Satu Kajian Kes,</p><p>Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Othman Mohamad (2001). Penulisan Tesis Sains Sosial Terapan. Serdang : Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Porter, L. W. & Lawler, E. E. (1968) Managerial Attitudes And Performance. Homwood, Illinois : The</p><p>Dorsey Press.</p><p></p><p>Pritchard, R.D. (1973). Effects of Varying Performance Pay Instrumentalities on the Relationship</p><p>Between Performance and Satisfaction : A Test of the Lawler and</p><p>Perter Model. Journal of Apllied Psychology, 58, 122-125.</p><p></p><p>Robbin, S. P. (1978).The Management of Human Resources. New Jersey : Prentice Hall Inc..</p><p></p><p>Rothiah Bt Omar (2005). Kajian Mengenai Nilai Kerja dan Hubungannya Dengan</p><p>Kepuasan Kerja dan Komitmen kepada Organisasi.Tesis Doktor Falsafah yang tidak diterbitkan, Bangi :</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Sayless, L.R. & Strauss, G. (1972). Satisfactions in Work. London : Prentic Hall Inc.</p><p></p><p>Sayless, L.R. & Strauss, G. (1981). The Meaning of Work : Employee Needs and</p><p>Satisfactions. London : Prentic Hall Inc.</p><p></p><p>Schawb & Cummings (1973). A Diagnostic Approach to Satisfaction in Work. London : Allyn and Bacon</p><p>Inc.</p><p></p><p>Schultz & Schultz (1998). Management and Organization Behaviour. United Kingdom : Prentic Hall Inc.</p><p></p><p>Semoens, S. & Scoot A.(2002). Job Satisfaction, work-Related Stress and Intentions to Quit of</p><p>Scottish GPS. Diperoleh Julai 7, 2006 daripada http://www.smj.org.uk.html.</p><p></p><p>Sheridan, J. C. & Slocum, J. (1975). Job Satisfaction. Sydney : First Published.</p><p></p><p>Sheridan, J. C. & Steed, L. G. (2003) Analysis Without Anguish. Sydney : First Published.</p><p></p><p>Shukran Abdul Rahman (2003). The Need for Personnel and Career Professional inMalaysia: Industrial</p><p>and Organizational Psychologist as a Profession. Psikologi dan Pembangunan Manusia. 19, 79-92.</p><p></p><p>Smither, R. (2004). Job Analysis, Design, and Evaluation. Dalam Spielberger C. D. (Ed.)</p><p>Encyclopedia of Aplied Psychology. (Vol. 2. m.s. 449-455). Florida : Elsevier Inc.</p><p></p><p>Steers, R. M. (1985). Working with Satisfaction. New Yorh : Mc Graw Hill Inc.</p><p></p><p>Steers, R.M. & Porter, L.W. (1991). Motivation and Work Behavior. New York : Mc Graw Hill Inc.</p><p></p><p>Strauss G. (1966). Job Satisfaction and Job Performance. London : Prentic Hall Inc.</p><p></p><p>Sytak, J.M. & David, M.D. (1999). Job Satisfaction: Putting Theory into Practice.</p><p>Diperoleh Ogos 15, 2006 daripada http://www.aafp.org.html.</p><p></p><p>Verghese Jacob (1980). Kepuasan Kerja di Kalangan Pegawai-pegawai Tinggi di Salah Sebuah Jabatan</p><p>Kerajaan. Satu Kajian Kes. Tesis sarjana muda yang tidak diterbitkan, Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Vroom, V. H.(1964). The Determinants of Job Satisfaction- Work and Motivation. New</p><p>York : John Wilwy and Son, Inc.</p><p></p><p>Whitsett, D. A. & Winslow, E. K. (1967). An Analysis of Studies Critical of the Motivation-Hygiene</p><p>Theory, Personnel Psychology, Vol. 30, 490-551.</p><p></p><p>Wanous, M. (1974). Occupational Psychology. London : Prentice Hall.</p><p></p><p>Zabidi Wan (1989). Hubungan Antara Kepuasan Kerja dengan Prestasi Kerja di Kalangan</p><p>Penyelidik-Penyelidik di Sebuah Institusi Penyelidikan. Tesis sarjana muda yang tidak diterbitkan,</p><p>Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Zaidatul Aklamiah Lope Pihie & Sharipah Md. Noor (1989). Kajian Latar Belakang dan Beban Tugas</p><p>Guru-guru Perdagangan dan Keusahawanan. Laporan penyelidikan fakulti Pengajian pendidikan yang</p><p>tidak diterbitkan, Serdang : Universiti Pertanian Malaysia.</p><p></p><p>Zaiton Taib (2003). Implikasi Kepuasan Kerja dan Prestasi kerja Terhadap Organisasi.</p><p>Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan. Serdang : Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Zulkarnain Zakaria dan Hishamuddin Md. Som (2001). Analisis Data. Johor: Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p> |