Pembangunan dan kebolehgunaan Kit Mathematics-Physics Linear Equation Colour Table (M-PECT) dalam kalangan murid Fizik tingkatan empat
<p>Kajian ini bertujuan membangunkan kit pembelajaran Mathematics-Physics Linear</p><p>Equation Colour Table (M-PECT) yang boleh memudah cara pembelajaran tentang</p><p>perhubungan antara dua pemboleh ubah bagi suatu persamaan lin...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9179 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membangunkan kit pembelajaran Mathematics-Physics Linear</p><p>Equation Colour Table (M-PECT) yang boleh memudah cara pembelajaran tentang</p><p>perhubungan antara dua pemboleh ubah bagi suatu persamaan linear Fizik dan menilai</p><p>kebolehgunaannya dari perspektif murid tingkatan empat. Kajian ini menggunakan reka</p><p>bentuk penyelidikan pembangunan berasaskan model reka bentuk instruksional</p><p>ADDIE. Selain mengintegrasikan teori pembelajaran konstruktivisme dan teori</p><p>kecerdasan pelbagai, kit ini turut mengintegrasikan penggunaan perwakilan pelbagai</p><p>dalam reka bentuknya. Sampel kajian terdiri daripada 15 orang murid Fizik tingkatan</p><p>empat dari sebuah sekolah aliran perdana kategori luar bandar di daerah Batang Padang,</p><p>Perak yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak mudah. Kebolehgunaan kit MPECT</p><p>diukur menggunakan borang soal selidik skala Likert lima mata yang diadaptasi</p><p>dan diubahsuai daripada soal selidik Usefullness, Satisfaction and Ease of Use (USE</p><p>questionnaire). Instrumen ini mengandungi 30 item dan empat konstruk</p><p>kebolehgunaan. Data kajian dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu dengan</p><p>menghitung Indeks Kesahan Kandungan (CVI), nilai min dan sisihan piawai. Tiga</p><p>orang pakar bersetuju bahawa kit M-PECT mempunyai kesahan kandungan yang tinggi</p><p>dengan nilai Content Validity Index, CVI=1. Data kebolehgunaan pula menunjukkan</p><p>responden bersetuju bahawa kit M-PECT adalah sesuai digunakan dari konstruk</p><p>kebergunaan (M=4.07, SP=0.53), mudah digunakan (M=4.00, SP=0.54), mudah</p><p>dipelajari (M=3.98, SP=0.60) dan kepuasan (M=4.17, SP=0.52). Kesimpulannya,</p><p>kajian ini berjaya membangunkan kit M-PECT yang mempunyai kesahan yang tinggi.</p><p>Dari aspek kebolehgunaan kit, murid Fizik tingkatan empat bersetuju bahawa kit MPECT</p><p>adalah sesuai digunakan. Implikasinya, kit M-PECT boleh digunakan sebagai</p><p>bahan bantu belajar yang mampu membantu murid mengenal pasti dan menyatakan</p><p>hubung kait antara dua pemboleh ubah bagi suatu persamaan linear Fizik. Dengan</p><p>menggunakan kit ini, secara eksplisitnya guru turut mengintegrasikan penggunaan</p><p>perwakilan pelbagai seperti perwakilan persamaan Matematik, lisan/teks, jadual dan</p><p>graf dalam pengajaran dan pembelajaran Fizik.</p> |
---|