Prestasi kecergasan fizikal murid SMK Libaran dan SMK Muhibbah, Sandakan

<p>Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti adakah terdapat perbezaan yang signifikan terhadap</p><p>komponen ujian kecergasan fizikal meliputi ujian bleep, push-up, trunk-Zif, curl-up dan BM!</p><p>berdasarkan tingkatan, janti...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bodin Gitui
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2007
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9197
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti adakah terdapat perbezaan yang signifikan terhadap</p><p>komponen ujian kecergasan fizikal meliputi ujian bleep, push-up, trunk-Zif, curl-up dan BM!</p><p>berdasarkan tingkatan, jantina dan sekolah. Seramai 80 orang subjek yang dipilih secara rawak untuk</p><p>menjalani ujian kecergasan daripada 2 buah sekolah menengah di Sandakan iaitu SMK Libaran dan SMK</p><p>Muhibbah. Masing-masing seramai 20 orang yang terdiri daripada murid lelaki dan murid perempuan</p><p>dari tingkatan l dan tingkatan 2, bagi setiap sekolah. Keseluruhan analisis statistik ujian</p><p>kecergasan fizikal dalam kajian ini dianalisis dengan menggunakan 't ies/'. Keputusan kajian</p><p>menunjukkan bahawa : (1) Ujian kecergasan berdasarkan tingkatan mendapati ujian bleep tidak</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan diantara murid tingkatan l dan murid tingkatan 2. Nilai [ (78) =</p><p>-1.35, _g = .I 8. Ujian push-up tingkatan 1 dan tingkatan 2, didapati tidak terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan. Nilai [</p><p>(78) = -1.55, _g = .125. Ujian curl-up tingkatan l dan tingkatan 2, didapati tidak</p><p>signifikan iaitu nilai [ (78) = -0.39, _g = 0.69. Ujian trunk-liftingkatan 1 dan tingkatan 2,</p><p>didapati tidak signifikan iaitu nilai [ (78) = 0.11, _g = 0.90 adalah tidak signifikan. Ujian BM!</p><p>tingkatan 1 dan tingkatan 2, didapati tidak signifikan iaitu nilai l (78) = 0.47, .Q = 0.96. (2)</p><p>Ujian kecergasan berdasarkan jantina (murid lelaki dan murid perempuan berumur 12 dan 13 tahun)</p><p>mendapati ujian bleep adalah signifikan iaitu nilai l (78) = 3.27, 12 = .002. Ujian push-up lelaki</p><p>dan perempuan didapati adalah</p><p>signifikan iatu nilai l (78) = 2.33, _g = .022. Ujian curl-up lelaki dan perempuan, didapati adalah</p><p>tidak signifikan iaitu nilai l (78) = 0.74, Q = .462. Ujian trunk-liflelaki dan perempuan didapati</p><p>adalah tidak signifikan iaitu nilai l (78) = -.769, Q = .444. Ujian BMI lelaki dan perempuan</p><p>didapati adalah tidak signifikan iaitu nilai [ (78) = -</p><p>.131, .Q = .896. (3) Ujian kecergasan berdasarkan sekolah diantara murid di SMK Libaran, Sandakan</p><p>dan SMK Muhibbah Sandakan mendapati ujian bleep adalah berbeza secara signifikan, nilai l (78)</p><p>=3.09, 12 = 0.003. Ujian push-up murid di SMK Libaran dan SMK Muhibbah didapati adalah signifikan,</p><p>nilai [ (78) = 4.00, .Q = 0.00. Ujian curl-up murid SMK Libaran dan SMK Muhibbah didapati adalah</p><p>signifikan, nilai l (78) = 10.24, 12 = 0.00. Ujian trunk-lifmurid SMK Libaran dan SMK Muhibbah</p><p>didapati adalah signifikan, nilai [ (78) = 4.84, Q = 0.00. Ujian BM/ murid SMK Libaran dan SMK</p><p>Muhibbah didapati adalah signifikan, nilai { (78) = 3.69, 12 = 0.00.</p><p>Kajian ini menunjukkan bahawa ujian-ujian kecergasan yang dijalankan dipengaruhi oleh faktor-faktor</p><p>seperti jantina, umur, kematangan, baka, pemakanan serta limitasi lain seperti peralatan,</p><p>persekitaran, pengalaman subjek dan latar belakang subjek,</p><p>sehingga mempengaruhi dapatan yang diperoleh.</p><p></p>