Pembangunan dan pengujian kelas maya I-Think elektrokimia ke atas kemahiran berfikir aras tinggi dan minat murid berbeza keupayaan spatial

<p>Kajian ini bertujuan membangun dan menguji keberkesanan kelas maya i-Think</p><p>(ITVC) ke atas kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan minat terhadap topik</p><p>elektrokimia dalam kalangan murid berbeza keupayaan spatial. P...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Norfaiza Mohd Zuki
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2022
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9272
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini bertujuan membangun dan menguji keberkesanan kelas maya i-Think</p><p>(ITVC) ke atas kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan minat terhadap topik</p><p>elektrokimia dalam kalangan murid berbeza keupayaan spatial. Pembangunan ITVC</p><p>dan kelas maya konvensional (CVC) adalah berdasarkan Model ADDIE.</p><p>Keberkesanan ITVC diuji menggunakan kajian kuasi eksperimen yang melibatkan 66</p><p>orang murid tingkatan empat. Kumpulan kawalan dan rawatan masing-masing terdiri</p><p>daripada 33 orang murid yang mempelajari tajuk elektrokimia secara CVC dan ITVC.</p><p>Kedua-dua ITVC dan CVC dibangunkan dalam platform kelas maya Google</p><p>Classroom yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. ITVC</p><p>menggunakan i-Think manakala CVC menggunakan jadual perbandingan. Instrumen</p><p>kajian yang digunakan adalah ujian keupayaan spatial, ujian KBAT elektrokimia dan</p><p>soal selidik minat murid terhadap elektrokimia. Data dianalisis menggunakan</p><p>ANOVA faktorial (2x2) pengukuran berulang bagi menjawab persoalan kajian.</p><p>Terdapat kesan utama kumpulan dan keupayaan spatial terhadap KBAT murid bagi</p><p>topik elektrokimia. Kumpulan rawatan menunjukkan perbezaan min skor yang</p><p>signifikan di antara praujian dan pascaujian KBAT elektrokimia berbanding kumpulan</p><p>kawalan. Dapatan juga menunjukkan murid keupayaan spatial tinggi (KST)</p><p>merekodkan perbezaan min skor praujian dan pascaujian KBAT elektrokimia yang</p><p>signifikan berbanding murid keupayaan spatial rendah (KSR). Walau bagaimanapun,</p><p>dapatan menunjukkan tiada kesan utama kumpulan dan keupayaan spatial terhadap</p><p>minat murid bagi topik elektrokimia bagi kedua-dua kumpulan kawalan dan rawatan;</p><p>dan keupayaan spatial tinggi dan rendah. Secara keseluruhannya, dapat disimpulkan</p><p>bahawa penggunaan i-Think dalam kelas maya menunjukkan perbezaan KBAT yang</p><p>signifikan dalam kalangan murid berbeza keupayaan spatial tetapi tidak terhadap</p><p>minat bagi topik elektrokimia. Justeru, implikasinya ITVC berupaya membantu guru</p><p>membudayakan KBAT dan mengaplikasi pedagogi abad ke-21 dalam kelas maya</p><p>kimia.</p>