Persepsi atlet murid terhadap tingkah laku kepimpinan jurulatih di Sekolah Sukan Malaysia Zon Timur

<p>Kajian ini bertujuan mengenal pasti Persepsi Atlet Murid Terhadap Tingkah</p><p>Laku Kepimpinan Jurulatih di Sekolah Sukan Malaysia Zon Timur. Instrumen kajian</p><p>yang digunakan ialah Leadership Scale for Sport (LSS) versi k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Asro Othman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9273
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan mengenal pasti Persepsi Atlet Murid Terhadap Tingkah</p><p>Laku Kepimpinan Jurulatih di Sekolah Sukan Malaysia Zon Timur. Instrumen kajian</p><p>yang digunakan ialah Leadership Scale for Sport (LSS) versi kegemaran dan persepsi</p><p>atlet. Subjek kajian adalah populasi atlet di kedua-dua buah Sekolah Sukan Malaysia</p><p>pada tahun 2007 (n=246; SSMP=166, SSMT=80). Dapatan kajian yang diperolehi di</p><p>analisis menggunakan Statistik Inferensi. Analisis data kajian yang terlibat ialah Ujiant</p><p>Tidak Bersandar bagi persoalan kajian satu, Ujian-t Tidak Bersandar dan ANOVA</p><p>sehala bagi persoalan kajian yang dua. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tidak</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan bagi faktor demografi Sekolah Sukan Malaysia</p><p>Zon Timur, jantina, umur dan jenis sukan yang diceburi dan pencapaian. Hasil dapatan</p><p>kajian menunjukkan atlet murid di Sekolah Sukan Malaysia Zon Timur menggemari</p><p>gaya kepimpinan Latihan dan Arahan, Maklum Balas Positif Demokratik dan</p><p>Sokongan Sosial. Jurulatih juga didapati mengamalkan gaya kepimpinan sedemikian.</p><p>Gaya kepimpinan jurulatih yang kurang digemari dan kurang diamalkan ialah</p><p>Autokratik. Analisis ujian-t dan ANOVA menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan kecuali di dalam dimensi demokrati yang diamalkan berdasarkan Sekolah</p><p>Sukan Malaysia Zon Timur, jantina, umur dan jenis sukan yang diceburi dan</p><p>pencapaian. Kesimpulannya, bagi meningkatkan pencapaian atlet remaja dalam</p><p>sukan, pihak yang terbabit dengan perancangan dan pelaksanaan program latihan</p><p>perlu mengetahui perkara yang mempengaruhi pencapaian atlet murid atlet.</p><p>Berdasarkan dapatan kajian, beberapa implikasi dan cadangan kajian lanjutan</p><p>dikemukakan untuk menambah pengetahuan kepada pentadbir sukan remaja.</p>