Pembangunan aplikasi telefon pintar bagi mata pelajaran Asas Masakan untuk murid kurang upaya intelektual
<p>Kajian ini bertujuan membangunkan dan menilai keberkesanannya aplikasi telefon</p><p>pintar bagi mata pelajaran Asas Masakan untuk murid kurang upaya intelektual di 2</p><p>buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Batu Pahat,...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9290 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membangunkan dan menilai keberkesanannya aplikasi telefon</p><p>pintar bagi mata pelajaran Asas Masakan untuk murid kurang upaya intelektual di 2</p><p>buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Batu Pahat, Johor. Kajian ini merupakan</p><p>kajian kuantitatif menggunakan borang penilaian kebolehgunaan aplikasi dan kertas</p><p>soalan ujian pra dan pasca untuk mengumpul data. Seramai 16 orang responden telah</p><p>dipilih iaitu 6 orang guru menilai kebolehgunaan aplikasi dan 10 orang murid</p><p>dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan menggunakan aplikasi dan</p><p>kumpulan kawalan menggunakan kaedah konvensional. Kumpulan tersebut akan</p><p>menyertai ujian pra dan pasca. Data penilai kebolehgunaan aplikasi diambil</p><p>menggunakan tiga bahagian soal selidik iaitu Aspek Reka Bentuk Maklumat, Aspek</p><p>Reka Bentuk Persembahan dan Aspek Reka Bentuk Interaksi. Data penilaian</p><p>keberkesanan aplikasi diambil menggunakan dapatan jawapan daripada kertas ujian pra</p><p>dan pasca. Data kajian dianalisis menggunakan IBM SPSS dan di analisis secara</p><p>deskriptif. Dapatan keseluruhan penilaian kebolehgunaan aplikasi berada pada tahap</p><p>spesifikasi kebolehgunaan tinggi (91.5%) manakala keseluruhan nilai min</p><p>kebolehgunaan ialah positif (4.57). Bagi aspek reka bentuk maklumat, aras untuk</p><p>spesifikasi kebolehgunaan aplikasi tinggi (90.2%) manakala nilai min ialah positif</p><p>(4.51). Aspek reka bentuk persembahan pula, aras spesifikasi kebolehgunaan aplikasi</p><p>tinggi (94.2%) manakala nilai min ialah positif (4.71). Aspek reka bentuk interaksi</p><p>mendapat aras spesifikasi kebolehgunaan aplikasi tinggi (90.2%) manakala nilai min</p><p>ialah positif (4.51). Dapatan analisis membuktikan skor min pencapaian kumpulan</p><p>rawatan lebih tinggi (8.80) berbanding kumpulan kawalan (3.60). Keseluruhan skor min</p><p>ujian pra kumpulan rawatan berada di tahap pencapaian redah (5.80) manakala ujian</p><p>pasca berada di tahap pencapaian tinggi (14.60). Keseluruhan skor min untuk ujian pra</p><p>kumpulan kawalan berada di tahap pencapaian redah (5.60) manakala ujian pasca</p><p>berada di tahap pencapaian sederhana (9.20). Hasil kajian ini sedikit sebanyak</p><p>memudahkan guru melaksanakan sesi pengajaran dan pembelajaran mengikut gaya</p><p>masa kini serta dapat meningkatkan pencapaian murid kurang upaya intelektual.</p> |
---|