Keberkesanan penggunaan model MIT (Modul Instrumen Tahap) terhadap pemain bola sepak bawah 14 tahun negeri Johor

<p>Tujuan kajian ini adalah untuk menguji keberkesanan Model MIT terhadap pemain</p><p>bola sepak bawah 14 tahun di Negeri Johor. Model MIT terdiri daripada tiga item</p><p>iaitu Modul Coaching Games for Understanding (CGfU), Inst...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohammad Zarid Zaini
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9320
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini adalah untuk menguji keberkesanan Model MIT terhadap pemain</p><p>bola sepak bawah 14 tahun di Negeri Johor. Model MIT terdiri daripada tiga item</p><p>iaitu Modul Coaching Games for Understanding (CGfU), Instrumen Indeks Penilaian</p><p>Prestasi Pemain (IPPP) dan tahap prestasi pemain. Modul CGfU dan IPPP diukur</p><p>berdasarkan kesahan dan kebolehpercayaan, menentukan tahap prestasi, melihat</p><p>perbandingan dan mengenal pasti hubungan tentang modul dan prestasi pemain bola</p><p>sepak. Keberkesanan penggunaan Modul CGfU dan IPPP ditentukan melalui soal</p><p>selidik persetujuan jurulatih. Kekuatan modul dan instrumen dikaji melalui kaedah</p><p>triangulasi. Reka bentuk kajian menggunakan kaedah gabungan iaitu kuantitatif dan</p><p>kualitatif. Populasi kajian adalah pemain bola sepak bawah 14 tahun dari sekolahsekolah</p><p>menengah daerah Johor Bahru. Sampel terdiri daripada 52 orang pemain bola</p><p>sepak bawah 14 tahun. Kajian ini mendapati nilai kesahan dan kebolehpercayaan</p><p>Modul CGfU dan instrumen IPPP adalah tinggi. Tahap keseluruhan prestasi pemain</p><p>bola sepak kumpulan rawatan menggunakan instrumen IPPP adalah pada tahap pracemerlang</p><p>iaitu pemain dapat menghubung kait, menganalisis dan mengorganisasi</p><p>nilai-nilai murni sepanjang permainan. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan</p><p>yang kuat dan positif antara prestasi pemain dalam aspek psikomotor, kognitif, dan</p><p>afektif. Modul CGfU dan IPPP didapati berkesan berdasarkan nilai kaedah triangulasi</p><p>yang tinggi. Kesimpulannya, Model MIT boleh dijadikan panduan jurulatih untuk</p><p>melatih permainan untuk kefahaman dan menjadikan pemain lebih intelligent dalam</p><p>permainan bola sepak, menilai pemain secara menyeluruh dalam aspek psikomotor,</p><p>kognitif dan afektif serta dapat mengetahui tahap prestasi pemain bola sepak.</p>