Pembangunan dan kebolehgunaan Modul Bio-Lab bagi amali Biologi pra universiti berasaskan Flipped Classroom
<p>Kajian ini bertujuan membangun dan menguji kebolehgunaan modul pembelajaran</p><p>amali Biologi Bio-LAB berasaskan flipped classroom bagi topik biokatalisis, respirasi</p><p>sel dan fotosintesis peringkat pra universiti. Kajian...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9482 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membangun dan menguji kebolehgunaan modul pembelajaran</p><p>amali Biologi Bio-LAB berasaskan flipped classroom bagi topik biokatalisis, respirasi</p><p>sel dan fotosintesis peringkat pra universiti. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian</p><p>pembangunan berasaskan model ADDIE. Tiga instrumen soal selidik digunakan dalam</p><p>kajian ini iaitu soal selidik kesahan modul, soal selidik kebolehpercayaan modul dan</p><p>soal selidik kebolehgunaan modul. Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik</p><p>ditentukan melalui peratus persetujuan pakar dan pekali Cronbachs Alpha. Nilai</p><p>kesahan dan kebolehpercayaan bagi soal selidik kesahan modul adalah 94.5%</p><p>(=0.783), soal selidik kebolehpercayaan modul adalah 96.4% (=0.805) dan soal</p><p>selidik kebolehgunaan modul adalah 95.5% (=0.804). Seramai 110 orang pelajar</p><p>matrikulasi dipilih secara persampelan kesenangan bagi menguji kebolehgunaan Modul</p><p>Bio-LAB. Data dianalisis menggunakan peratus persetujuan pakar, pekali Cronbachs</p><p>Alpha, min dan sisihan piawai. Hasil kajian menunjukkan bahawa Modul Bio-LAB</p><p>mempunyai kesahan yang baik dengan nilai peratus persetujuan pakar sebanyak 91.9%</p><p>dan mempunyai kebolehpercayaan yang baik dengan nilai Cronbachs Alpha 0.803.</p><p>Hasil analisis deskriptif menunjukkan skor min bagi kelima-lima aspek kebolehgunaan</p><p>modul adalah tinggi. Nilai skor min dan sisihan piawai bagi aspek format adalah 4.43</p><p>(sp=0.208), aspek isi kandungan 4.63 (sp=0.236), aspek kebolehcapaian objektif 4.58</p><p>(sp=0.262), aspek kebolehlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran 4.64</p><p>(sp=0.251) dan aspek kepuasan 4.49 (sp=0.190). Kesimpulannya, Modul Bio-LAB yang</p><p>dibangunkan mempunyai kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehgunaan yang baik.</p><p>Penggunaan Modul Bio-LAB dapat menyokong persediaan pelajar sebelum</p><p>pembelajaran amali secara bersemuka dijalankan. Implikasinya, pelajar boleh</p><p>menggunakan Modul Bio-LAB ini sebagai bahan pembelajaran kendiri dan seterusnya</p><p>mendorong pembelajaran aktif selaras dengan pembelajaran abad ke-21.</p> |
---|