Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan pendekatan inkuiri bagi topik Koordinasi prauniversiti
<p>Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menguji kebolehgunaan modul pengajaran</p><p>dan pembelajaran berasaskan pendekatan inkuiri bagi topik Koordinasi peringkat</p><p>prauniversiti. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantit...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9490 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menguji kebolehgunaan modul pengajaran</p><p>dan pembelajaran berasaskan pendekatan inkuiri bagi topik Koordinasi peringkat</p><p>prauniversiti. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk</p><p>kajian pembangunan berpandukan Model ADDIE yang terdiri daripada lima fasa iaitu</p><p>analisis, rekabentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Tiga instrumen soal</p><p>selidik digunakan dalam kajian ini iaitu soal selidik kesahan kandungan modul, soal</p><p>selidik kebolehpercayaan modul dan soal selidik kebolehgunaan modul. Kesahan</p><p>modul diperolehi daripada lima orang pakar dengan mengambil kira peratus</p><p>persetujuan pakar manakala kebolehpercayaan modul diperolehi melalui kajian rintis</p><p>menggunakan pekali Cronbachs Alpha. Seramai 73 orang pensyarah biologi dari Kolej</p><p>Matrikulasi di Zon Utara dipilih secara rawak menjadi responden untuk kajian ini bagi</p><p>menguji kebolehgunaan modul. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian</p><p>SPSS. Dapatan kajian menunjukkan modul ini mempunyai kesahan yang baik iaitu</p><p>purata peratus persetujuan pakar adalah 89% manakala nilai pekali Cronbachs Alpha</p><p>bagi kebolehpercayaan modul adalah 0.899. Analisis soal selidik menunjukkan</p><p>responden bersetuju bahawa modul yang dibina mempunyai kebolehgunaan yang baik</p><p>dengan purata min bagi konstruk kesesuaian, kecekapan dan kepuasan masing masing</p><p>3.71 (sisihan piawai, 0.278), 3.68 (sisihan piawai, 0.331) dan 3.74 (sisihan piawai,</p><p>0.364). Kesimpulannya, modul pengajaran dan pembelajaran berasaskan pendekatan</p><p>inkuiri mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang baik serta dapat digunakan</p><p>oleh pensyarah matrikulasi untuk dilaksanakan di dalam kelas. Implikasi kajian</p><p>menunjukkan modul yang dibina ini dapat dijadikan sebagai alternatif bahan bantu</p><p>mengajar dan rujukan tambahan kepada pensyarah untuk menjalankan pendekatan</p><p>inkuiri dalam mata pelajaran Biologi seterusnya menggalakkan pembelajaran secara</p><p>aktif dalam kalangan pelajar.</p> |
---|