Kajian pemilihan teks puisi klasik buku teks menengah rendah bagi kurikulum standard sekolah menengah (KSSM)

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji pemilihan teks puisi klasik dalam buku teks Bahasa</p><p>Cina menengah rendah bagi Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).</p><p>Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesesuaian kandu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Teoh, Wei Hao
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9503
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan mengkaji pemilihan teks puisi klasik dalam buku teks Bahasa</p><p>Cina menengah rendah bagi Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).</p><p>Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesesuaian kandungan teks puisi</p><p>klasik dalam buku teks dan persepsi murid terhadap teks puisi klasik yang dipelajari</p><p>dalam buku teks Bahasa Cina serta penerapan nilai murni dan estetik dalam</p><p>kalangan murid menengah rendah. Kajian ini merupakan kajian kualitatif dengan</p><p>menganalisis buku teks dan menjalankan sesi temu bual. Dapatan kajian</p><p>menunjukkan bahawa sebanyak dua puluh tiga buah puisi klasik dalam buku teks</p><p>telah memenuhi standard pemilihan puisi klasik iaitu ideologi, kesenian, keseronokan,</p><p>informatif serta sifat kontemporari, tiga belas buah puisi klasik memenuhi empat</p><p>standard pemilihan puisi klasik, tiga belas buah puisi klasik memenuhi tiga standard</p><p>pemilihan puisi klasik manakala dua buah puisi klasik memenuhi dua standard</p><p>pemilihan puisi klasik. Minat pembelajaran murid nyata dipertingkatkan dengan teks</p><p>puisi klasik yang memenuhi lima atau empat aspek dalam standard pemilihan teks</p><p>puisi klasik. Nilai murni dan nilai estetik telah diterapkan ke dalam minda murid</p><p>dengan mempelajari teks puisi klasik yang memenuhi aspek ideologi, kesenian dan</p><p>informatif. Kesimpulannya, kajian ini telah membuktikan bahawa teks puisi klasik</p><p>yang dipilih masih perlu ditambahbaik dari segi keperluan standard pemilihan puisi</p><p>klasik supaya minat pembelajaran dan penerapan nilai murni serta estetik dalam</p><p>kalangan murid dapat dipertingkatkan. Implikasi kajian ini menunjukkan tema puisi</p><p>klasik mendekati kehidupan murid dan memenuhi lima standard pemilihan puisi klasik</p><p>berkeupayaan meningkatkan minat pembelajaran murid dan dapat dijadikan rujukan</p><p>kepada panel penggubal sukatan pelajaran terutamanya dalam perancangan dan</p><p>perlaksanaan kurikulum di peringkat Bahagian Pembangunan Kurikulum (BPK),</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia untuk proses semakan buku teks nanti</p>