Faktor-faktor pengekalan pelajar prauniversiti di negeri Selangor

<p>Objektif kajian ini adalah untuk menentukan hubungan antara komitmen individu,</p><p>integrasi akademik, integrasi sosial, komitmen institusi dan sistem pembelajaran</p><p>modular dengan pengekalan pelajar prauniversiti. Kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Vikneshwary Muniyandi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9543
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Objektif kajian ini adalah untuk menentukan hubungan antara komitmen individu,</p><p>integrasi akademik, integrasi sosial, komitmen institusi dan sistem pembelajaran</p><p>modular dengan pengekalan pelajar prauniversiti. Kajian ini juga bertujuan untuk</p><p>menentukan faktor peramal terbaik yang mempengaruhi pengekalan pelajar tingkatan</p><p>enam. Pendekatan kajian menggunakan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan.</p><p>Sampel kajian melibatkan 351 pelajar tingkatan enam di negeri Selangor. Instrumen</p><p>kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Skala Integrasi Institusi oleh Pascarella</p><p>dan Terenzini. Data kajian dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan</p><p>inferens. Analisis statistik inferens yang digunakan ialah Korelasi Pearson, Ujian Khi</p><p>Kuasa Dua serta regresi logistik. Dapatan kajian menunjukkan hubungan positif yang</p><p>sederhana dan signifikan (p = 0.00 < 0.01) antara pemboleh ubah komitmen individu</p><p>(r = 0.369), integrasi akademik (r = 0.373), komitmen institusi (r = 0.355) dan sistem</p><p>pembelajaran modular (r = 0.449) dengan pengekalan pelajar prauniversiti. Dapatan</p><p>kajian menunjukkan sistem pembelajaran modular merupakan faktor peramal terbaik</p><p>bagi pengekalan pelajar yang mana nilainya adalah signifikan secara statistik iaitu (</p><p>= 0.244; p = 0.000) manakala faktor-faktor lain tidak menyumbang kepada</p><p>pengekalan pelajar. Implikasi kajian menunjukkan sistem pembelajaran modular yang</p><p>membolehkan pelajar-pelajar mengulang untuk memperbaiki keputusan peperiksaan</p><p>telah menjadi faktor peramal terbaik untuk pelajar terus kekal di tingkatan enam.</p><p>Kesimpulannya, pengetahuan faktor-faktor yang mempengaruhi pengekalan pelajar</p><p>prauniversiti penting dalam pengurusan pengekalan pelajar. Walau bagaimanapun,</p><p>kajian yang lebih komprehensif perlu dilaksanakan dengan melibatkan semua pelajar</p><p>tingkatan enam di Malaysia bagi mendapatkan maklumat yang lebih tepat mengenai</p><p>faktor-faktor yang mempengaruhi pengekalan pelajar.</p>