Hubungan antara kesediaan guru dengan penggunaan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara kesediaan guru dengan</p><p>penggunaan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah.</p><p>Seramai 244 orang guru di enam buah sekolah rendah di Daerah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9559 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara kesediaan guru dengan</p><p>penggunaan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah.</p><p>Seramai 244 orang guru di enam buah sekolah rendah di Daerah Kinta Utara, Bandaraya</p><p>Ipoh, Perak, menyertai kajian ini. Kajian ini adalah berbentuk kuantitatif. Pengkaji telah</p><p>membina tiga bahagian dalam soal selidik ini iaitu bahagian A, B dan C. Instrumen</p><p>kajian ini adalah soalan soal selidik yang telah diuji kesahannnya dengan nilai Alpha</p><p>Cronbach 0.762. Pengkaji menggunakan korelasi Spearman bagi menguji hipotesis.</p><p>Perisian SPSS versi 26 telah digunakan dalam kajian ini bagi menganalisis data. Hasil</p><p>dapatan kajian analisis deskriptif mendapati tahap kesediaan guru nilai min 4.22 dan</p><p>berada di tahap tinggi. Tahap penggunaan multimedia dalam pengajaran dan</p><p>pembelajaran di sekolah rendah berada pada tahap tinggi iaitu min 4.48. Analisis</p><p>korelasi menunjukkan terdapat hubungan positif yang signifikan antara kesediaan guru</p><p>denganpenggunaan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah</p><p>iaitu dengan nilai signifikan 0.00 iaitu kurang daripada 0.01 (p<0.01) dan hipotesis</p><p>diterima. Implikasi kajian ini membantu pihak yang berkepentingan mengenal pasti</p><p>kemahiran guru dalam menggunakan multimedia kerana kebanyakan guru</p><p>berkebolehan membangunkan perisian multimedia. Multimedia dalam pendidikan</p><p>menjimatkan masa guru-guru dengan menghiburkan murid-murid. Seminar dan latihan</p><p>perlu diadakan dalam kalangan guru-guru bagi menggalakkan penggunaan multimedia</p><p>di sekolah rendah.</p> |
---|