Strategi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand

<p>Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti strategi pembelajaran Bahasa Melayu</p><p>dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand. Strategi dikenal pasti melalui</p><p>analisis perbezaan min antara stra...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Yasmin Abdulloh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9587
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti strategi pembelajaran Bahasa Melayu</p><p>dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand. Strategi dikenal pasti melalui</p><p>analisis perbezaan min antara strategi pembelajaran Bahasa Melayu berbanding dengan</p><p>jantina, lokasi sekolah, bahasa pertuturan, serta pencapaian pelajar. Kajian tinjauan ini</p><p>dijalankan terhadap 180 orang pelajar dengan persampelan secara bertujuan. Instrumen</p><p>kajian ini terdiri daripada soal selidik dan penulisan karangan pelajar. Data dianalisis</p><p>menggunakan perisian Statistical Package For Science (SPSS) versi 23.0 bagi menganalisis</p><p>statistik deskriptif dan inferensi yang melibatkan analisis ujian-t, dan ANOVA sehala.</p><p>Dapatan menunjukkan bahawa strategi pembelajaran bahasa yang kerap digunakan dalam</p><p>kalangan pelajar Thai ketika mempelajari Bahasa Melayu ialah strategi metakognitif. Diikuti</p><p>pula strategi gantian dan yang paling sedikit adalah strategi memori. Dapatan ujian-t</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara strategi pembelajaran</p><p>Bahasa Melayu dengan jantina t (.5084)= 1.897, p>.05, dan bahasa pertuturan t (.1162)= -</p><p>.858, p>.05 manakala dapatan ujian ANOVA sehala menunjukkan bahawa, terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan antara strategi pembelajaran Bahasa Melayu dengan lokasi</p><p>dengan min nilai F(2,177)=9.034, p<0.05. Selain itu, ujian ANOVA sehala bagi strategi</p><p>pembelajaran Bahasa Melayu dengan pencapaian pelajar menunjukkan bahawa, tidak</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan dengan min nilai F (4,175)= 0.384, p>.05.</p><p>Kesimpulannya, terdapat pelbagai SPB yang digunakan oleh pelajar Selatan Thailand.</p><p>Implikasi kajian ini ialah guru di Selatan Thailand perlu menggunakan pelbagai SPB untuk</p><p>meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Thai.</p>