Strategi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand
<p>Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti strategi pembelajaran Bahasa Melayu</p><p>dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand. Strategi dikenal pasti melalui</p><p>analisis perbezaan min antara stra...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9587 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9587 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Yasmin Abdulloh Strategi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand |
description |
<p>Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti strategi pembelajaran Bahasa Melayu</p><p>dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand. Strategi dikenal pasti melalui</p><p>analisis perbezaan min antara strategi pembelajaran Bahasa Melayu berbanding dengan</p><p>jantina, lokasi sekolah, bahasa pertuturan, serta pencapaian pelajar. Kajian tinjauan ini</p><p>dijalankan terhadap 180 orang pelajar dengan persampelan secara bertujuan. Instrumen</p><p>kajian ini terdiri daripada soal selidik dan penulisan karangan pelajar. Data dianalisis</p><p>menggunakan perisian Statistical Package For Science (SPSS) versi 23.0 bagi menganalisis</p><p>statistik deskriptif dan inferensi yang melibatkan analisis ujian-t, dan ANOVA sehala.</p><p>Dapatan menunjukkan bahawa strategi pembelajaran bahasa yang kerap digunakan dalam</p><p>kalangan pelajar Thai ketika mempelajari Bahasa Melayu ialah strategi metakognitif. Diikuti</p><p>pula strategi gantian dan yang paling sedikit adalah strategi memori. Dapatan ujian-t</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara strategi pembelajaran</p><p>Bahasa Melayu dengan jantina t (.5084)= 1.897, p>.05, dan bahasa pertuturan t (.1162)= -</p><p>.858, p>.05 manakala dapatan ujian ANOVA sehala menunjukkan bahawa, terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan antara strategi pembelajaran Bahasa Melayu dengan lokasi</p><p>dengan min nilai F(2,177)=9.034, p<0.05. Selain itu, ujian ANOVA sehala bagi strategi</p><p>pembelajaran Bahasa Melayu dengan pencapaian pelajar menunjukkan bahawa, tidak</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan dengan min nilai F (4,175)= 0.384, p>.05.</p><p>Kesimpulannya, terdapat pelbagai SPB yang digunakan oleh pelajar Selatan Thailand.</p><p>Implikasi kajian ini ialah guru di Selatan Thailand perlu menggunakan pelbagai SPB untuk</p><p>meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Thai.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Yasmin Abdulloh |
author_facet |
Yasmin Abdulloh |
author_sort |
Yasmin Abdulloh |
title |
Strategi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand |
title_short |
Strategi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand |
title_full |
Strategi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand |
title_fullStr |
Strategi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand |
title_full_unstemmed |
Strategi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand |
title_sort |
strategi pembelajaran bahasa melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di selatan thailand |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9587 |
_version_ |
1783730284435341312 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:95872023-10-18 Strategi pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand 2022 Yasmin Abdulloh LB Theory and practice of education <p>Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti strategi pembelajaran Bahasa Melayu</p><p>dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Selatan Thailand. Strategi dikenal pasti melalui</p><p>analisis perbezaan min antara strategi pembelajaran Bahasa Melayu berbanding dengan</p><p>jantina, lokasi sekolah, bahasa pertuturan, serta pencapaian pelajar. Kajian tinjauan ini</p><p>dijalankan terhadap 180 orang pelajar dengan persampelan secara bertujuan. Instrumen</p><p>kajian ini terdiri daripada soal selidik dan penulisan karangan pelajar. Data dianalisis</p><p>menggunakan perisian Statistical Package For Science (SPSS) versi 23.0 bagi menganalisis</p><p>statistik deskriptif dan inferensi yang melibatkan analisis ujian-t, dan ANOVA sehala.</p><p>Dapatan menunjukkan bahawa strategi pembelajaran bahasa yang kerap digunakan dalam</p><p>kalangan pelajar Thai ketika mempelajari Bahasa Melayu ialah strategi metakognitif. Diikuti</p><p>pula strategi gantian dan yang paling sedikit adalah strategi memori. Dapatan ujian-t</p><p>menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara strategi pembelajaran</p><p>Bahasa Melayu dengan jantina t (.5084)= 1.897, p>.05, dan bahasa pertuturan t (.1162)= -</p><p>.858, p>.05 manakala dapatan ujian ANOVA sehala menunjukkan bahawa, terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan antara strategi pembelajaran Bahasa Melayu dengan lokasi</p><p>dengan min nilai F(2,177)=9.034, p<0.05. Selain itu, ujian ANOVA sehala bagi strategi</p><p>pembelajaran Bahasa Melayu dengan pencapaian pelajar menunjukkan bahawa, tidak</p><p>terdapat perbezaan yang signifikan dengan min nilai F (4,175)= 0.384, p>.05.</p><p>Kesimpulannya, terdapat pelbagai SPB yang digunakan oleh pelajar Selatan Thailand.</p><p>Implikasi kajian ini ialah guru di Selatan Thailand perlu menggunakan pelbagai SPB untuk</p><p>meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Thai.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9587 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9587 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi <p>Abdul Latif Abu Bakar. (1987). Sejarah Dan Pemikiran Konsep Kebudayaan Di Malaysia, Dalam Pertemuan Dunia Melayu 82. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka</p><p>Andrew D. Cohen. (2015). Strategies Learning And Using A Second Language Second Edition. New Yok: Routledge Taylor & Francis Group.</p><p>Chua Yan Piaw. (2014). Analisis Statistik Penyelidikan (ed.-2). Selangor: McGraw-Hill Education.</p><p>Chua Yan Piaw (2014). Kaedah Penyelidikan (ed.-3). Selangor: McGraw-Hill Education.</p><p>Kamarul Shukri Mat Teh & Mohamed Amin Embi. (2010). Strategi Pembelajaran Bahasa. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Rebecca L. Oxford. (1990). Language Learning Strategies What Every Teachers Should Know. Massachusetts: Hienle&Heinle Publishers.</p><p>Rod Ellis. (1994). The Study of Second Language Aqcquisition. Oxford University Press.</p><p>Yuslina Mohamed, Bhasah Abu Bakar, Fariza puteh Behak, & Ramiaida Darmi. (2018). Asas Metodologi Penyelidikan Praktikal. Negeri Sebilan: Universiti Sains Islam Malaysia.</p><p>Abdul Rasif Zaini. (2015). Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab dalam Kalangan Pelajar Melayu di Peringkat Kolej Universiti (Disertasi Kedoktoran). Diperoleh daripada http://studentsrepo.um.edu.my/5868/3/03THESIS_SKKFINAL.pdf</p><p>Ai Ping Ho & Lee Luang Ng. (2016). Gender-based Differences in Language Learning Strategies among Undergraduates in a Malaysian Public University. Issues in Language Studies,5, 7-13. Diperoleh daripada http://publisher.unimas.my/ojs/index.php/ILS/issue/view/131/60</p><p>Arunee Arungreung, Songsiri Wichiranan, & Pawinee Oonwatana. (2017). The Stady of English Language Learning Strategies of Liberal Arst Students, Rajamangala University of Technology Phra Nakhon. Diperoleh daripada https://repository.rmutp.ac.th/bitstream/handle/123456789/2588/LARTS_61_17.pdf?sequence=1&isAllowed=y</p><p>Chayata Viriya & Sutthirak Sapsirin. (2014). Gender Differences In Language Learning Style And Language Learning Strategies. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 3, 81-85. Diperoleh daripada file:///D:/USERS/MYUSER/Downloads/Gender_differences_in_language_learning_style_and_%20(1).pdf</p><p>Dayang Sulfikawany Ujai & Wan Muna Ruzanna Wan Mohamad. (2017). Social Factors Influence in Malay Language Teaching among Iban Students. Malay Language Education Journal,7, 77-83. Diperoleh daripada http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/62378/8.pdf</p><p>Dincay Koksal & Omer Gokhan Ulum. (2016). Language Learning Strategies of Turkish and Arabic Students: A Cross-Cultural Study. European Journal of Foreign Language Teaching,1, 126-139. Diperoleh daripada https://oapub.org/edu/index.php/ejfl/article/view/376/990</p><p>Firima Zona Tanjung. (2018). Language Learning Strategies in English as Foreign Classroom in Indonesia Higher Education Context. A journal on Language and Language Teaching,21, 54-65. Diperoleh daripada https://e-journal.usd.ac.id/index.php/LLT/article/view/966/pdf</p><p>Gavriilidou Zoe, & Petrogiannis Konstantinos. (2016). Language learning strategy use of English FL learners in Greek schools: The role of school type and educational level. International Journal of Research Studies in Language Learning,5, 71-78. Diperoleh daripada file:///D:/USERS/MYUSER/Downloads/1346-4883-1-PB%20(1).pdf</p><p>Hawkar Omar Ali. (2016). Gender Differences in Using Language in the EFL Classes: From Teachers Views. International Journal Of Humanities And Cultural Studies,2, 79-87.Diperoleh daripada file:///D:/USERS/MYUSER/Downloads/Genderdifferences-IJHCS.pdf</p><p>Hishamudin Isam, Mashetoh Abdul Mutalib, & Abdonloh Khreeda-oh. (2017). Bahasa Melayu di Thailand: Cabaran dan Saranan Penyelesaiannya. Jurnal Pertanika Bahasa, Budaya dan Warisan Melayu, 4, 110-113.Diperoleh daripada http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/66675/9.pdf</p><p>Jackree Bunyamethi & Penpisa Srivoranart. (2018). Strategies in Spanish Oral Communication used by Thai Learners. Humanities Journal,25, 223-229. Diperoleh daripada https://so04.tci-thaijo.org/index.php/abc/article/view/152900/111497</p><p>Kartini Wado, Zulkifley Hamid, Pareeda Hayeeteh & Suhaila Binsama-ae.(2015). Pengajaran bahasa Melayu baku dalam kalangan komuniti perbatasan: Satu kajian pengaruh dialek Patani di Selatan Thailand. Malaysian Journal of Society and Space, 11, 36 44. Diperoleh Daripada http://journalarticle.ukm.my/9540/1/4x.geografia-okt15-kartiniwado-edam.pdf</p><p>Mohd Asri Harun, Zulkifley Hamid & Kartini Abd. Wahab. (2017). Kajian Perbandingan Sikap Dan Kecekapan Komunikatif Bahasa Melayu Dalam Kalangan Murid-Murid Melayu Bandar Dan Luar Bandar. Jurnal Melayu, 290-391. Diperolehi Daripada file:///C:/Users/MYUSER/Downloads/22704-65540-1-SM%20(1).pdf</p><p>Muhammad Alee Songi & Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. (2019). Strategi Pembelajaran Membaca Bahasa Melayu Dalam Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Di Wilayah Yala Selatan Thailand. Linguistic Bahasa Dan Pendidikan.pusat pengajian ilmu kemanusiaan. Pulau pinang. Diperoleh daripada http://eprints.usm.my/46543/1/ART%2028.pdf</p><p>Mohamad Yazid Mohamad. (2017). Frequency of Using Malay Language Learning Strategies among Excellent Chinese Ethnic Students. Malay Language Education Journal,7, 87-92. Diperoleh daripada file:///D:/USERS/MYUSER/Downloads/137-262-1-SM%20(3).pdf</p><p>Miroslaw Pawlak & Zuzanna Kiermasz. (2016). The Use of Language Learning Strategies in a Second and Third Language: The case of Foreign Language Majors. Studies in Second Language Learning and Teaching Journal. 432-440. Diperoleh daripada ile:///D:/Disertasi/Jurnal%20Sikap%20terhadap%20Bahasa%20Melayu/jurnal%20sikap%20bahasa%20Melayu/Poland.pdf</p><p>Nadilah Abdul Pisal & Kamarul Shukri Mat Teh. (2018). Gender Differences in the Use of Strategies for Arabic Language Learning. Journal of Nusantara Studies, 3,148-151. Diperoleh daripada https://journal.unisza.edu.my/jonus/index.php/jonus/article/view/209/86</p><p>Norazmi Hasan. (2015). Strategi Pembelajaran Bahasa Jepun Dalam Kalangan Pelajar UITM (Disertasi Sarjana). Diperoleh daripada https://pdfs.semanticscholar.org/6c1c/8a41b0a213e6f4c90749c095947e9bba2027.pdf</p><p>Noor Zuhidayah Muhd Zulkifli & Siti Saniah Abu Bakar. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar di Jerman. Jurnalkurikulum & Pengajaran Asia Pasifik,4, 12-18. Diperoleh daripada file:///D:/USERS/MYUSER/Downloads/8195-1033-17126-1-1020171023%20(8).pdf</p><p>Norizan Binti Ardi. (2005). Sikap terhadap Bahasa Melayu dan Penggunaan di Kalangan Pelajar Universiti di Selatan Thailand (Disertasi Kedoktoran). Diperolehi daripada http://studentsrepo.um.edu.my/1551/9/BAB_6.pdf</p><p>Nur Liyana Zakaria, Azian Abd Aziz & Kugumaraguru Ramayah. (2017). Language Learning Strategies and Learner Autonomy in Learning Japanese. Journal of Advanced Research in Social and Behavioural Sciences,9, 54-58. Diperoleh daripada file:///D:/Disertasi/Jurnal%20Sikap%20terhadap%20Bahasa%20Melayu/jurnal%20sikap%20bahasa%20Melayu/spbI%20di%20jepun.pdf</p><p>Nurnee Bukehmatee. (2014). Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Menengah: Perbandingan Sekolah Kerajaan dengan Sekolah Agama Swasta di Wilayah Yala, Thailand (Disertasi Sarjana). Diperoleh daripada file:///D:/kaedah%20penyelidikan%20bahasa/New%20folder/disertasi/kurikulum%20bahasa%20Melayu.pdf</p><p>Nur Syafina Mohd Sabri. (2018). Language Learning Strategy among Undergraduates Students in Malay Language Program in Prince of Songkhla University, Pattani Based on Gender, Years of Studies and Achievements Level. Malay Language Education Journal, 8, 4-10. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/12593/1/174-335-1-SM.pdf</p><p>Pengwaree Wijitweshpaisal, Suwimol Naphaphonkul & Lakhna Chaisukleak.(2016). The Difference between Learning Strategies in Japanese Language and English Language. Diperoleh daripada file:///D:/Disertasi/Jurnal%20Sikap%20terhadap%20Bahasa%20Melayu/jurnal%20sikap%20bahasa%20Melayu/............pdf</p><p>Pharilak Klinchang & Suphaphorn Suwannaophas.(2016). Motivation and Learning Strategies in German of High School Students in Southern Thailand. Journal of Humannities and Social Sciences,2, 44-68. Diperoleh daripada file:///D:/Disertasi/Jurnal%20Sikap%20terhadap%20Bahasa%20Melayu/jurnal%20sikap%20bahasa%20Melayu/............pdf</p><p>Phoasan Jehwae. (2014). Dilema Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Pengantar Pembelajaran Di Pondok Pesantren Patani Thailand Selatan. Jurnal Tadib, 2, 266-276. Diperoleh daripada file:///D:/USERS/MYUSER/Downloads/18-Article%20Text-34-1-10-20150428.pdf</p><p>Phoasan Jehwae. (2019). The History of Malay Language Education in Southern Thailand. International Journal of Malay Letters, 7, 10-15. Diperoleh daripada https://rumpunjurnal.com/jurnal/index.php/rumpun/article/view/8/2</p><p>Qudsia Iqbal Hashmi. (2016). A Study of the Difficulties in Learning of English Faced by Hindi and Urdu Speaking Students in India and Indian Expatriates in Saudi Arabia. International Journal of Education, 8, 38-44. Diperoleh daripada file:///D:/Disertasi/Jurnal%20Sikap%20terhadap%20Bahasa%20Melayu/jurnal%20sikap%20bahasa%20Melayu/SPB%20di%20India.pdf</p><p>Roshidah Hassan. (2017). Gaya dan Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Perancis. Journal of Language Studies, 17, 132-137. Diperoleh daripad file:///C:/Users/MYUSER/Downloads/GEMAOnlineRoshidahHassanGayadanStartegiPembelajaran%20(5).pdf</p><p>Selen Tezcan & Selma Deneme. (2016). A Study on Language Learning Strategy Use of Young Turkish Learners. Journal of Language Teaching And Research,7, 43-47. Diperoleh daripada file:///D:/Disertasi/Jurnal%20Sikap%20terhadap%20Bahasa%20Melayu/jurnal%20sikap%20bahasa%20Melayu/SPB%20BI%20di%20Turki.pdf</p><p>Sergio Di Carlo.(2016). The Use of Learning Strategies Among Learners of Spanish: an Empirical Study. Porta Linguarum, 26, 83-90. Diperoleh daripada file:///D:/Disertasi/Jurnal%20Sikap%20terhadap%20Bahasa%20Melayu/jurnal%20sikap%20bahasa%20Melayu/SPB%20BI%20di%20Spain.pdf</p><p>Shonia Galuh Ajeng.(2017). Language Learning Strategies by Indonesian EFL Learners: A Case Study Of Gender Role. International Journal of Social Sciences, 3, 7-15. Diperoleh daripada file:///D:/USERS/MYUSER/Downloads/LANGUAGE_LEARNING_STRATEGIES_BY_INDONESIAN_EFL_LEA%20(1).pdf</p><p>Siti Hajar Bidin, Hiyama Junko Abdullah, Nurul Sabrina Zan, Zulida Abdul Kadir& Rosmahalil Azrol Abdullah. (2019). Attitudes, Motivation and Gender Factors affecting Level 1 Japanese Language Learning at Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Journal of Advanced Research in Social and Behavioural Sciences, 16, 105. Diperoleh daripada http://www.akademiabaru.com/doc/ARSBSV16_N1_P105_115.pdf</p><p>Somporn Gomaratut. (2016). Relation Between The Use Of Foreign Language Learing Strategies And Learning Achievement. Panyapiwat Journal, 8, 187-195. DiperolehiDaripada https://so05.tcithaijo.org/index.php/pimjournal/article/view/65625/53622</p><p>Thanapas Dejpawuttikul. (2015). Development and Current Situation of Bahasa Melayu and Indonesian Language Education in Thailand: With Special Reference to Higher Education. Journal of Social Sciences and Humannities,21, 42-55. Diperoleh daripada file:///D:/USERS/MYUSER/Downloads/SNSSH-2015-1125%20(8).pdf</p><p>Wipanee Phetmak. (2016). English Language Learning Strategies Of Bangkok Metropolis Matthayom 3 Students With Different Levels Of English Achievement (Disertasi Sarjana). Diperoleh daripada D:/Disertasi/Jurnal%20Sikap%20terhadap%20Bahasa%20Melayu/jurnal%20sikap%20bahasa%20Melayu/..................pdf</p><p>Worawit Baru. (1999). Dasar Kerajaan Thai dan Kesannya Terhadap Bahasa Melayu di Negara Thai (Tesis Kedoktoran). Diperoleh daripada http://studentsrepo.um.edu.my/2534/6/BAB_3.pdf</p><p>Zamri Mahamod & Mohamed Amin Embi. (2005). Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu Mengikut Jantina di Luar Kelas. Jurnal Pendidikan, 30, 69. Diperolehi daripada http://journalarticle.ukm.my/151/1/1.pdf</p><p>Zamri Mahamod, Kamiliah Ayu Ab. Ghani & Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. (2016). Malay Language Learning Strategies Use Among Chinese Student Through Attitude and Language Skills. Malay Language Education Journal, 6, 38. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/9865/1/107-211-1-SM.pdf https://ms.wikipedia.org/wiki/Pemberontakan_di_Thailand_SelatanS</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p> |