Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah
<p>Kajian dijalankan untuk mengkaji ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat al-Nafis karya</p><p>Raja Ali Haji. Objektif kajian ini ialah mengenal pasti ciri-ciri kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al-Nafis karya Raja Ali Haji, menghuraikan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9595 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9595 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah |
description |
<p>Kajian dijalankan untuk mengkaji ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat al-Nafis karya</p><p>Raja Ali Haji. Objektif kajian ini ialah mengenal pasti ciri-ciri kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al-Nafis karya Raja Ali Haji, menghuraikan ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat</p><p>al- Nafis berdasarkan Teori Takmilah dan menganalisis kesan kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al- Nafis karya Raja Ali Haji. Kajian ini dijalankan secara kualitatif dengan</p><p>menggunakan kajian kepustakaan dan analisis kandungan teks. Analisis naskhah ini</p><p>secara deskriptif berdasarkan Teori Takmilah berpandukan prinsip kedua iaitu Prinsip</p><p>Kerasulan sebagai Insan Kamil. Tuhfat al-Nafis mengandungi peristiwa-peristiwa</p><p>kerajaan Melayu di Semenanjung Melayu, Kepulauan Riau-Lingga, Siak, Kalimantan</p><p>Barat, Sulawesi Selatan dan Betawi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat pemimpin</p><p>yang mengamalkan ciri-ciri kepimpinan berakhlak baik seperti adil, kuat beribadah dan</p><p>menghubungkan silaturrahim. Terdapat pemimpin menggunakan ciri-ciri kepimpinan</p><p>seperti siddiq, amanah, tabligh dan fatanah. Dapatan juga menunjukkan kesan amalan</p><p>ciri-ciri kepimpinan di atas menjadikan negeri aman damai, hasil ekonomi makmur,</p><p>mendamaikan pertelingkahan dan mengalahkan musuh. Kesimpulan kajian ini</p><p>menunjukkan ciri-ciri kepimpinan dan kesannya yang menepati Teori Takmilah.</p><p>Implikasi kajian ini diharapkan memberi panduan dalam menganalisis aspek-aspek</p><p>kepimpinan dalam teks sastera sejarah.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof |
author_facet |
Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof |
author_sort |
Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof |
title |
Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah |
title_short |
Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah |
title_full |
Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah |
title_fullStr |
Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah |
title_full_unstemmed |
Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah |
title_sort |
ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam tuhfat al-nafis karya raja ali haji berdasarkan teori takmilah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9595 |
_version_ |
1783730286556610560 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:95952023-10-20 Ciri-ciri kepimpinan dan kesannya dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji berdasarkan Teori Takmilah 2022 Mohamad Amirul Hasraf Mohd Yusof PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania <p>Kajian dijalankan untuk mengkaji ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat al-Nafis karya</p><p>Raja Ali Haji. Objektif kajian ini ialah mengenal pasti ciri-ciri kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al-Nafis karya Raja Ali Haji, menghuraikan ciri-ciri kepimpinan dalam Tuhfat</p><p>al- Nafis berdasarkan Teori Takmilah dan menganalisis kesan kepimpinan dalam</p><p>Tuhfat al- Nafis karya Raja Ali Haji. Kajian ini dijalankan secara kualitatif dengan</p><p>menggunakan kajian kepustakaan dan analisis kandungan teks. Analisis naskhah ini</p><p>secara deskriptif berdasarkan Teori Takmilah berpandukan prinsip kedua iaitu Prinsip</p><p>Kerasulan sebagai Insan Kamil. Tuhfat al-Nafis mengandungi peristiwa-peristiwa</p><p>kerajaan Melayu di Semenanjung Melayu, Kepulauan Riau-Lingga, Siak, Kalimantan</p><p>Barat, Sulawesi Selatan dan Betawi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat pemimpin</p><p>yang mengamalkan ciri-ciri kepimpinan berakhlak baik seperti adil, kuat beribadah dan</p><p>menghubungkan silaturrahim. Terdapat pemimpin menggunakan ciri-ciri kepimpinan</p><p>seperti siddiq, amanah, tabligh dan fatanah. Dapatan juga menunjukkan kesan amalan</p><p>ciri-ciri kepimpinan di atas menjadikan negeri aman damai, hasil ekonomi makmur,</p><p>mendamaikan pertelingkahan dan mengalahkan musuh. Kesimpulan kajian ini</p><p>menunjukkan ciri-ciri kepimpinan dan kesannya yang menepati Teori Takmilah.</p><p>Implikasi kajian ini diharapkan memberi panduan dalam menganalisis aspek-aspek</p><p>kepimpinan dalam teks sastera sejarah.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9595 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9595 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi <p>A. Halim Ali. (2013). Pengantar teori & kritikan sastera: Barat dan Malaysia. Selangor: Univison Press Sdn. Bhd.</p><p>Abdullah Ad-Dumaiji. (2016). Konsep kepemimpinan dalam Islam. Indonesia: Ummul Qura</p><p>Abdul Wahab Zakaria. (1992). Konsep kepimpinan dalam Islam. Selangor: Dewan Pustaka Islam.</p><p>Amat, Asmiaty, Samad & Lokman. (2014). Puisi-puisi Ariffin Arif.: Satu Analisis Takmilah. MANU. 20. 81-108.</p><p>Asep Supriadi. (2014). Memahami Puisi Idul Fitri dengan Teori Takmilah. BASTRA. 2. 35-44.</p><p>Abu Hassan Abdul et. al. (2018). Penerapan Sifat Kamalullah dalam Puisi Sufistik Taman Taqwa. Sains Humanika. 10. 121-128.</p><p>Ainon Mohd. (2011). Kemahiran Interpersonal Untuk Guru. Kuala Lumpur: PTS Profesisional Publishing Sdn. Bhd.</p><p>Amir Rullah Mohd Noor & Salmah Jan Noor Muhammad. (2016). Kemelut Politik Zaman Kesultanan Melayu dalam Tuhfat al-Nafis. Iman. 4 (1). 51-60.</p><p>Azizul Azra Abdul Razak & Mohd Hisyam Abd Rahman. (2018). Falsafah Dakwah Bil Hal: Menurut Perspektif Islam. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah. 1-15.</p><p>Aida A. Hamid & Mohd Zamir Mohd Sharif. (2020). Gaya Kepimpinan Islam: Gaya Kepimpinan Baharu dalam Kalangan Pengetua. IJEAP. 2. 2.</p><p>Bung Muzaffar. (2016). Analisis Takmilah dalam Kumpulan Puisi Retak di Jalanan. Diperoleh pada 25 Februari 2021 daripada www.academia.edu/5296910/PENGENALAN</p><p>Che Ruzzi Wani Che Yu. (2001). Teori Takmilah: Analisis Novel Mereka yang Tertewas. Latihan Ilmiah Ijazah Sarjana Sastera. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu. Universiti Malaya.</p><p>Ding Choo Ming. (2003). Kajian manuskrip Melayu: masalah, kritikan dan cadangan. Kuala Lumpur: Utusan Publications.</p><p>Deasy Arisanty. (2019). Kebaharuan artikel ilmiah di Universiti Terbuka. Banjarmasin: Universiti Lambung Mangkurat.</p><p>Faridah Mohamad Saad. (2001). Aplikasi Takmilah dalam Puisi Al-Amin. Tesis Ijazah Sarjana Sastera. Universiti Putra Malaysia.</p><p>Hendrik MJ. Maeir. (2001). Raja Ali Haji dan Hang Tuah: Arloji dan Mufassar. Sari. Vol.19. 159-178.</p><p>Hary Sulistyo. (2018). Representasi Konflik Politik 1965: Hegemoni dan Dominasi Negara dalam Cerpen Susuk Kekebalan jarya Han Gagas. Jurnal Ilmu Sastera. Vol VI. No.1.</p><p>Hassan Al-Banna Mohamed. (2018). Islam dan pembentukan kepimpinan. International Jurnal of Defence Management. Vol.1. 11-29.</p><p>Harfin Zuhdi. (2014). Konsep Kepimpinan dalam Islam. Jurnal Pemikiran Islam. 19 (1). 1-23.</p><p>Harakah. (2018). Rasulullah tidak pernah mungkir janji. Diperoleh pada 24 Julai 2022. Daripada https://harakahdaily.net/index.php/2018/12/17/rasulullah-saw-tidak-pernah-mungkir-janji/</p><p>Ismail Hussin. (1974). Bibliografi sastera Melayu tradisi. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Idris Zakaria. (1995). Perbezaan Negara Baik dan Tidak Baik Menurut Al- Farabi. Islamiyyat. 16. 33-47.</p><p>Jelani Harun. (2013). Sebuah Versi Baru Hikayat Misa Melayu berdasarkan MS Or. 832 di Cambridge University Library. International Journal of Malay World of Civilisation. 1 (1). 3-17.</p><p>Kamariah Kamaruddin. (2006). Novel-novel Berunsur Islam: Analisis berdasarkan Teori Takmilah. Tesis Doktor Falsafah. Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Kuala Lumpur.</p><p>Kasmaizun Enuni Mohd Sarji & Kamariah Kamarudin. (2017). Nilai Islam dalam Teks Misa Melayu. Rumpun Jurnal. 5. 101-124.</p><p>Khazri Osman et. al. (2015). Nilai Sosial dalam Puisi Imam ShafiI Rahimahullah SatuPendekatan Dakwah Kepada Saudara Baru. Journal of Human Capital Department. 8 (2). 61-73.</p><p>Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kesahan dan Kebolehpercayaan dalam Kajian Kualitatif. Kursus Penyelidikan Kualitatif Siri 1, 2012. Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggung Ibrahim. Johor.</p><p>Lussier, R.N. & Achua, C.F. (2007). Effective leadership. Australia: Thomson South-Western</p><p>Maryam Syafiqha. (2017). Nilai Kepimpinan dalam Pembesar Empayar Melayu Melaka Kajian berasaskan Teks Sulalatus Salatin. Rumpun Jurnal Persuratan Melayu. 5 (1). 171-192.</p><p>Mardiana Nordin. (2014). Raja Ali Haji dan Tuhfat al-Nafis. Persatuan Sejarah Malaysia</p><p>Male, T. (2006). Being an Effective Head Teacher. London: Paul Chapman Publishing.</p><p>Muhammad Nadzri & Ghazali Mayudin. (2008). Hegemoni dan Kontra Hegemoni: Memahami Perubahan Pilihan Raya Umum ke-12. Jebat 35. 33-48</p><p>Mohammad Mujaheed Hassan. (2018). Ciri-ciri, Faktor & Cabaran Kepimpinan Pelajar Wanita di Universiti Putra Malaysia. Kertas Kerja Seminar Tun Fatimah Women Lead. Putrajaya.</p><p>Muhd Farhan. (2020). Irsyad Fatwa siri ke-364: Tabiat Free Rider dalam Tugasan Berkumpulan. Diperoleh pada 25 Februari 2021 daripada https://muftiwp.gov.my/en/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum- cat/3971-irsyad-al-fatwa-siri-ke-364-tabiat-free-rider-dalam-tugasan- berkumpulan</p><p>Norazimah Zakaria. (2016). Kanon Melayu. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p>Nor Sofia Nabila et. al. (2018). Al-Quwwah: The Core of Leadership In Islam. International Jurnal of Engineering & Technology. 7. 399-402</p><p>Nor Anisah Abu Hanipah & Razaleigh Muhamat@Kawangit. (2017). Teori Kepimpinan dari Perspektif Islam dan Barat dalam Terma Kepimpinan Transformasi. Al-Hikmah. 9(2). 141-153.</p><p>Nor Ashikin Md. Nor & Salmah Jan Noor Muhammad. (2017). Bustan al Salatin Panduan kepada Pemerintahan Islam yang Adil oleh Golongan Pembantu Raja. MANU.26. 1-27</p><p>Nurul Hilwany Che Saffine. (2015) Pemikiran Islam dalam Ayn karya Kemala.Jurnal Melayu. 14(2). 240-259.</p><p>Norain Ismail. (2012). Peperangan dalam historiografi Johor: kajian terhadap Tuhfat al-Nafis. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Nurshahira Ibrahim, Fariza Md. Sham & Azman Ismail. (2016). Gaya Kepimpinan Islam Satu Proses Transformasi dalam Organisasi. Jurnal Reflektis. 12 (12). 43- 55.</p><p>Nik Roskiman Nik Abdul Samad. (2020). Makna amanah kepimpinan. Berita Harian. Diperoleh pada 24 Julai 2022 daripada https://www.ikim.gov.my/ /makna- amanah-kepimpinan/</p><p>Pupu Saeful Rahmat. (2009). Penelitian Kualitatif. EQULIBRIUM. 5. 1-8.</p><p>Rosnani Ripin. (2017). Takmilah Seteguh Fikrah Saleha, karya Aminah Mokhtar. Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra.</p><p>Shafie Abu Bakar. Puisi Kemanusiaan dan Kerohanian. Dewan Sastera, Februari. 1996:44.</p><p>Sanusi Azmi. (2020). 40 Hadis Tentang Politik dan Kepimpinan. Universiti Sains Islam Malaysia.</p><p>Suhardi Shuib. (2003). Takmilah sebagai Teori Penyempurnaan: Tumpuan Novel Dairi Bonda karya Rohani Din. Kertas Projek Ijazah Sarjana Sastera. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu. Universiti Malaya.</p><p>Simon, Roger. 2004. Gagasan-gagasan politik Gramsci. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.</p><p>Shaharir Mohd Zain. (2013). Perkembangan Teori Kepimpinan Islam-Melayu di Pascabima sejak kedatangan Islam hingga Kini. International Journal of The Malay World. 1(1): 19-38.</p><p>Siti Faridah Leong Abdullah. (2017). Sulalatus Salatin Sebagai Medium Mendidik Nilai Murni. Rumpun. 5(1). 213-232.</p><p>Syarifah Salha Syed Ahmad et. al. (2019). Aplikasi Teori Takmilah dalam Faraid Al Fawaid Al-Fikra Fi Al-Imam Al-Mahdi: Satu Analisis Kepimpinan Islam. Journal of Islamic, Social, Economics and Development. 4(17). 20-30.</p><p>Shaikh Mohd Saifudden Sheikh Mohd Salleh. (2004). Nabi Muhammad Diplomat Paling Unggul. Diperoleh pada 24 Julai 2022 daripada https://www.ikim.gov.my/index.php/2004/04/01/nabi-muhammad-diplomat-paling-unggul/</p><p>Tuti Munfaridah. (2012). Kepimpinan dalam Islam. Wahana Akademika. 14. 1- 33.</p><p>Virginia Matheson. (1998). Tuhfat al-Nafis karangan Raja Ali Haji. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Zalila Sharif. (1993). Kesusasteraan Melayu Tradisional. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p>Zubir Idris. (2011). Etnosentrisme Melayu dalam Sulalatus Salatin. Jurnal Melayu. 7. 107-120.</p><p>Zulkifli al-Bakri. (2013). Melazimi sifat benar. Diperoleh pada 24 Julai 2022. Daripada https://mt961013.livejournal.com/441232.html</p><p></p><p></p> |