Tahap pengetahuan guru dan sokongan pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Daerah Klang
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap pengetahuan guru dan tahap sokongan</p><p>pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD). Selain itu, kajian juga</p><p>untuk mengenal pasti perbezaan antara pengetahua...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9660 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9660 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Suhaila Muner Tahap pengetahuan guru dan sokongan pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Daerah Klang |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap pengetahuan guru dan tahap sokongan</p><p>pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD). Selain itu, kajian juga</p><p>untuk mengenal pasti perbezaan antara pengetahuan guru dengan tempoh perkhidmatan</p><p>serta melihat hubungkait antara pengetahuan dan tahap sokongan pentadbir terhadap</p><p>pelaksanaan PBD di daerah Klang. Pendekatan secara kuantitatif digunakan melalui soal</p><p>selidik ke atas 500 orang guru sekolah kebangsaan dan jenis kebangsaan. Kaedah</p><p>pensampelan rawak berstrata mengikut nisbah dilaksanakan bagi mendapat bilangan</p><p>antara murid yang seimbang. Kajian menggunakan analisis deskriptif terhadap tahap</p><p>pengetahuan guru dan sokongan pentadbir. Analisis variasi Anova sehala pula</p><p>digunakan untuk mengenal pasti perbezaan antara tahap pengetahuan dengan tempoh</p><p>perkhidmatan dan analisis inferensi korelasi untuk mencari hubung kait antara dua</p><p>pemboleh ubah. Hasil kajian mendapati tahap pengetahuan guru adalah tinggi terhadap</p><p>pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah iaitu (min = 4.352, SP 0.454). Nilai min</p><p>keseluruhan bagi tahap sokongan pula ialah (min = 4.197, SP 0.546). Keputusan ujian</p><p>Anova sehala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap</p><p>pengetahuan dengan tempoh perkhidmatan melalui Eta kuasa dua iaitu sebanyak 0.025.</p><p>Nilai korelasi menunjukkan hubungan yang signifikan antara pengetahuan dengan</p><p>pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah iaitu r(500)=0.730, p=0.00 (p<0.01). Nilai korelasi</p><p>sokongan pentadbir dengan pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah mendapati hubungan</p><p>yang signifikan iaitu r(500)=0.730, p=0.00 (p<0.01). Kesimpulannya, pengetahuan dan</p><p>sokongan pentadbir merupakan aspek penting dalam menjamin pelaksanaan PBD.</p><p>Implikasi kajian menunjukkan tahap pengetahuan dan sokongan pentadbir yang tinggi</p><p>dilihat dapat membantu guru melaksanakan PBD dengan lebih baik. Kajian terhadap</p><p>pelaksanaan PBD atas talian perlu dilaksanakan untuk melihat tahap pengetahuan guru</p><p>yang lebih meluas.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Suhaila Muner |
author_facet |
Suhaila Muner |
author_sort |
Suhaila Muner |
title |
Tahap pengetahuan guru dan sokongan pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Daerah Klang |
title_short |
Tahap pengetahuan guru dan sokongan pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Daerah Klang |
title_full |
Tahap pengetahuan guru dan sokongan pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Daerah Klang |
title_fullStr |
Tahap pengetahuan guru dan sokongan pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Daerah Klang |
title_full_unstemmed |
Tahap pengetahuan guru dan sokongan pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Daerah Klang |
title_sort |
tahap pengetahuan guru dan sokongan pentadbir terhadap pelaksanaan pentaksiran bilik darjah di daerah klang |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9660 |
_version_ |
1783730287200436224 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:96602023-11-06 Tahap pengetahuan guru dan sokongan pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah di Daerah Klang 2022 Suhaila Muner LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap pengetahuan guru dan tahap sokongan</p><p>pentadbir terhadap pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD). Selain itu, kajian juga</p><p>untuk mengenal pasti perbezaan antara pengetahuan guru dengan tempoh perkhidmatan</p><p>serta melihat hubungkait antara pengetahuan dan tahap sokongan pentadbir terhadap</p><p>pelaksanaan PBD di daerah Klang. Pendekatan secara kuantitatif digunakan melalui soal</p><p>selidik ke atas 500 orang guru sekolah kebangsaan dan jenis kebangsaan. Kaedah</p><p>pensampelan rawak berstrata mengikut nisbah dilaksanakan bagi mendapat bilangan</p><p>antara murid yang seimbang. Kajian menggunakan analisis deskriptif terhadap tahap</p><p>pengetahuan guru dan sokongan pentadbir. Analisis variasi Anova sehala pula</p><p>digunakan untuk mengenal pasti perbezaan antara tahap pengetahuan dengan tempoh</p><p>perkhidmatan dan analisis inferensi korelasi untuk mencari hubung kait antara dua</p><p>pemboleh ubah. Hasil kajian mendapati tahap pengetahuan guru adalah tinggi terhadap</p><p>pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah iaitu (min = 4.352, SP 0.454). Nilai min</p><p>keseluruhan bagi tahap sokongan pula ialah (min = 4.197, SP 0.546). Keputusan ujian</p><p>Anova sehala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap</p><p>pengetahuan dengan tempoh perkhidmatan melalui Eta kuasa dua iaitu sebanyak 0.025.</p><p>Nilai korelasi menunjukkan hubungan yang signifikan antara pengetahuan dengan</p><p>pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah iaitu r(500)=0.730, p=0.00 (p<0.01). Nilai korelasi</p><p>sokongan pentadbir dengan pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah mendapati hubungan</p><p>yang signifikan iaitu r(500)=0.730, p=0.00 (p<0.01). Kesimpulannya, pengetahuan dan</p><p>sokongan pentadbir merupakan aspek penting dalam menjamin pelaksanaan PBD.</p><p>Implikasi kajian menunjukkan tahap pengetahuan dan sokongan pentadbir yang tinggi</p><p>dilihat dapat membantu guru melaksanakan PBD dengan lebih baik. Kajian terhadap</p><p>pelaksanaan PBD atas talian perlu dilaksanakan untuk melihat tahap pengetahuan guru</p><p>yang lebih meluas.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9660 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9660 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Sani, N. & Yunus, F. (2018). Amalan Perancangan, Pelaksanaan dan Pentaksiran dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran Pranumerasi di Tadika Swasta: Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (2).</p><p>Ahmad, A. & Mahamod, Z. Mahamod. (2015). Tahap Kemahiran Guru Bahasa Melayu Sekolah Menengah dalam Melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Berdasarkan Jantina, Opsyen dan Tempat Mengajar. Jurnal Pendidkan Bahasa Melayu, 5 (1):18-29.</p><p>Ali & Veloo. (2017). Teachers Autonomy and Accountability in Assessing Students Physical Education in School: Universiti Utara Malaysia</p><p>Amin Senin. (2018). Melangkah Ke Hadapan : Fokus dan Gerak Kerja KPPM 2018, Putrajaya : Penerbit Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Ariffin, J. & Arumugam, K. S. (2021). Pemansuhan Ujian Penilaian Sekolah Rendah dan Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah : Satu Tinjauan Dalam Kalangan Guru Besar. Asian People Jurnal</p><p>Arumugham, K.S (2019). Kurikulum, Pengajaran dan Pentaksiran dari Perspektif Perlaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah 3(1), 152-161</p><p>Che Kamaruddin Che Mat. (2018). Pengetahuan, Kesediaan dan Amalan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam Kalangan Guru Pendidikan Jasmani Sekolah Rendah: Open Universiti Malaysia (OUM)</p><p>David A. P (2003). Applied Educational Assessment. United State America</p><p>Gengatharan, K., & Rahmat, A. (2019). Keperluan Modul Pentaksiran Pendidikan Kesihatan Untuk Guru Tahap Satu Dalam Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah. Jurnal Sains Sukan & Pendidikan Jasmani, 8 (2), 19-27.</p><p>Habibah Mat Rejab. (2016). Amalan Pentaksiran Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Insya Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM). Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p>Hamimah, A.N., Daisy Rani, A., Rohaya, T,. Sanitah, M.Y., & Buerah, T. (2016). Classroom Assesment : Do Teacher Have The Required Competencies? Universiti Teknologi Malaysia</p><p>Jamil, H. & Said. R. R. (2019). Pelaksanaan Penskoran Lisan Bahasa Melayu dalam Pentaksiran Bilik Darjah: Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p>K. Baskaran, V.P. Rajeswari, & K.K Saraswathy. (2021). Keberkesanan Pelaksanaan Bengkel Pentaksiran Bilik Darjah. Jurnal Penyelidikan Dedikasi Jilid 19.Bil.1 (2021)</p><p>Kang, M. H. & Lim, H. L. (2015). Pengetahuan dan Keprihatinan Guru-guru Terhadap Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). JPBU Vol.8 (2015)</p><p>Kaur, G., Kaur, S. S., & Lee, J.C. (2018). CEFR Aligned School Based Assessment In The Malaysian Primary ESL classroom. Vol. 8 No. 2</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013~2025), Putrajaya: Penerbit Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (2017). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Abad ke 21, Institut Aminuddin Baki, Bandar Enstek, Negeri Sembilan. Kuala Lumpur. KPM</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia (2019). Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (1 st ed Jan-Feb 2019) : Info Media , 9 Intervensi Kurangkan Beban Guru.</p><p>Maridah Alias (2013). Definisi Pentaksiran, Pengujian dan Penilaian</p><p>Maslan, M. & Mohd Noor, M. Y. (2020). Kebolehlaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) Secara Atas Talian Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Di Daerah Sentul, Kuala Lumpur</p><p>Mazarul Hasan Mohamad Hanapi. (2020). Kesediaan Guru Pendidikan Islam Dalam Melaksanakan Pembelajaran: Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p>Mazlee Malik (2019). Pendidikan Untuk Semua : Amanat 2019</p><p>Mazni, M., Roslee, T. & Muhammad Suhaimi. (2019). Pengaruh Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran Terhadap Kepuasan Belajar Pelajar Kolej-kolej Swasta di Sabah. Jurnal Ilmi Journal of Ilmi Jilid 9, 2019: 102-119</p><p>Mohd Isha Awang. (2016). Isu Kesediaan Guru Dalam Amalan Melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah : Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p>Mohd Yusoff, S. H. & Ismahisham, S. A. M. (2021). Amalan Praktis Bilik Darjah Pendidikan Abad ke-21 Memberi Impak Kepada Kualiti Pengajaran. Jurnal Penyelidikan Dedikasi Jilid 19. Bil. 1 (2021)</p><p>Mubarak Atan, A (2014). Beban tugas guru dalam pelaksanaan PBS di Sekolah Kebangsaan Bandar dan Luar Bandar di Daerah Muar. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education</p><p>Muhd.Yunus, M. F., Shamsuddin. S & Kasiron, Y. (2017). Tahap Kesedaran Guru Terhadap Kefungsian Pentaksiran Dalam Merancang Program Berimpak Tinggi.</p><p>Noor Azizah Jawal. (2013). Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah di Sekolah Rendah Kawasan Durian Tunggal, Melaka: Universiti Teknologi Malaysia</p><p>Norsyuhadah Maskan. (2013). Pelaksanaan Pentaksiran Berasakan Sekolah (PBS) Bagi Mata Pelajaran Sains Di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor.</p><p>Puteri Rothiah Megat Yahaya. (2018). Amalan Pentaksiran Bilik Darjah Guru-Guru Sekolah Rendah Di Daerah Ulu Kinta (disertasi) Tanjong Malim: UPSI.</p><p>Rafiah Kanji. (2014), Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah di Sekolah Menengah Daerah Segamat. Universiti Teknologi Malaysia, Fakulti Pendidikan</p><p>Ravikumar Varatharaj. (2019). Autonomi Guru dan Amalan Pentaksiran dalam Pengajaran dan Pembelajaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah di Sekolah Kluster : Universiti Sains Malaysia</p><p>Rednawati, Hadi & Nugraha. (2016) Vocational High School Teachers Difficulties in Implementing the Assessment in Curiculum 2013 in Yogyakarta Province of Indonesia</p><p>Siti Hauzimah Wan Omar. (2018). Pengetahuan, Kemahiran, Sikap dan Masalah Dalam Melaksanakan Pentaksiran: Universiti Sultan Idris</p><p>Tan, A.L., Zulkifli, M., Ooi, S.Y., Ong, Y.M., & Ng, L.T. (2020). Pengalaman Pembimbing Instruksional dan Guru Dalam Proses Bimbingan Instruksional Pentaksiran Bilik Darjah di Sebuah Sekolah Rendah, Jurnal Penyelidikan Dedikasi. Jilid 18. Bil.2 (2020)</p><p>Tan, J. Y. (2020). Pentaksiran Bilik Darjah dan Prestasi Murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Hulu Langat : Universiti Malaya</p><p>Vincent A. Pang. (2017). Pentaksiran Dalam Bilik Darjah</p><p>Wan Omar. (2019). Pengetahuan, Kemahiran, Sikap dan Masalah Dalam Melaksanakan Pentaksiran Bilik Darjah Bahasa Melayu di Sekolah Rendah: Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p>Zahari, S., Nor Hasnida, Mohd Isa, N. J & G.Priyalatha, (2020). Penilaian Kendiri Guru Pelatih Terhadap Tahap Kemahiran Pentaksiran Bilik Darjah (PBD). Jurnal Dunia Pendidikan Vol. 2, No. 4, 98-106, 2020</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p> |