Kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan antara kaedah Pembelajaran</p><p>Berasaskan Projek (PBP) dan kaedah konvensional, dengan melihat kesan kedua-dua</p><p>kaedah ini terhadap pencapaian dan motivasi pelajar bagi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Zulaiha Jerai
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9672
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan antara kaedah Pembelajaran</p><p>Berasaskan Projek (PBP) dan kaedah konvensional, dengan melihat kesan kedua-dua</p><p>kaedah ini terhadap pencapaian dan motivasi pelajar bagi topik Reka Bentuk</p><p>Akuaponik dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi tingkatan dua. Kajian</p><p>ini juga mengenal pasti pengaruh jantina terhadap pencapaian pelajar yang mengikuti</p><p>proses pembelajaran menggunakan kaedah PBP. Reka bentuk kajian ialah kuasi</p><p>eksperimen yang melibatkan Kumpulan Rawatan dengan jumlah pelajar 31 orang dan</p><p>Kumpulan Kawalan dengan jumlah pelajar 26 orang daripada dua buah sekolah</p><p>menengah di daerah Hilir Perak. Data kajian berkaitan pencapaian pelajar dikumpul</p><p>melalui instrumen ujian pencapaian pra dan pasca, manakala data berkaitan motivasi</p><p>dikumpul melalui instrumen soal selidik. Analisis statistik nilai min dan ujian-t</p><p>dijalankan ke atas data yang dikumpul dengan menggunakan perisian Statistical</p><p>Package for the Social Science. Hasil kajian mendapati bahawa kaedah PBP</p><p>(M=66.26, SP=13.53) memberi kesan yang lebih baik terhadap pencapaian pelajar</p><p>berbanding kaedah konvensional (M=49.54, SP=9.57) dengan perbezaan yang</p><p>signifikan iaitu t(55)=5.287, p=0.000 dan kesan ini juga tidak dipengaruhi oleh jantina</p><p>(Lelaki: M=65.88, SP=13.76; Perempuan: M=66.67, SP=13.74) dengan perbezaan</p><p>yang tidak signifikan iaitu t(29)=-0.160, p=0.874. Seterusnya, kajian juga mendapati</p><p>tahap motivasi intrinsik pelajar yang melalui proses pembelajaran menggunakan</p><p>kaedah PBP (M=3.73, SP=0.309) lebih baik berbanding pelajar yang didedahkan</p><p>dengan kaedah konvensional (M=3.14, SP=0.318) dengan perbezaan yang signifikan</p><p>iaitu t(55)=7.087, p=0.000. Oleh itu, kajian ini merumuskan bahawa penggunaan</p><p>kaedah PBP dalam proses pembelajaran adalah lebih baik berbanding kaedah</p><p>konvensional dalam meningkatkan pencapaian dan motivasi pelajar. Kajian ini juga</p><p>memberi implikasi bahawa pihak sekolah terutama daripada bahagian pentadbiran</p><p>perlu memberi sokongan dan dorongan kepada guru untuk melaksanakan</p><p>pembelajaran menggunakan kaedah PBP yang lebih baik dan berkesan.</p>