Kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan antara kaedah Pembelajaran</p><p>Berasaskan Projek (PBP) dan kaedah konvensional, dengan melihat kesan kedua-dua</p><p>kaedah ini terhadap pencapaian dan motivasi pelajar bagi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9672 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9672 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Siti Zulaiha Jerai Kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan antara kaedah Pembelajaran</p><p>Berasaskan Projek (PBP) dan kaedah konvensional, dengan melihat kesan kedua-dua</p><p>kaedah ini terhadap pencapaian dan motivasi pelajar bagi topik Reka Bentuk</p><p>Akuaponik dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi tingkatan dua. Kajian</p><p>ini juga mengenal pasti pengaruh jantina terhadap pencapaian pelajar yang mengikuti</p><p>proses pembelajaran menggunakan kaedah PBP. Reka bentuk kajian ialah kuasi</p><p>eksperimen yang melibatkan Kumpulan Rawatan dengan jumlah pelajar 31 orang dan</p><p>Kumpulan Kawalan dengan jumlah pelajar 26 orang daripada dua buah sekolah</p><p>menengah di daerah Hilir Perak. Data kajian berkaitan pencapaian pelajar dikumpul</p><p>melalui instrumen ujian pencapaian pra dan pasca, manakala data berkaitan motivasi</p><p>dikumpul melalui instrumen soal selidik. Analisis statistik nilai min dan ujian-t</p><p>dijalankan ke atas data yang dikumpul dengan menggunakan perisian Statistical</p><p>Package for the Social Science. Hasil kajian mendapati bahawa kaedah PBP</p><p>(M=66.26, SP=13.53) memberi kesan yang lebih baik terhadap pencapaian pelajar</p><p>berbanding kaedah konvensional (M=49.54, SP=9.57) dengan perbezaan yang</p><p>signifikan iaitu t(55)=5.287, p=0.000 dan kesan ini juga tidak dipengaruhi oleh jantina</p><p>(Lelaki: M=65.88, SP=13.76; Perempuan: M=66.67, SP=13.74) dengan perbezaan</p><p>yang tidak signifikan iaitu t(29)=-0.160, p=0.874. Seterusnya, kajian juga mendapati</p><p>tahap motivasi intrinsik pelajar yang melalui proses pembelajaran menggunakan</p><p>kaedah PBP (M=3.73, SP=0.309) lebih baik berbanding pelajar yang didedahkan</p><p>dengan kaedah konvensional (M=3.14, SP=0.318) dengan perbezaan yang signifikan</p><p>iaitu t(55)=7.087, p=0.000. Oleh itu, kajian ini merumuskan bahawa penggunaan</p><p>kaedah PBP dalam proses pembelajaran adalah lebih baik berbanding kaedah</p><p>konvensional dalam meningkatkan pencapaian dan motivasi pelajar. Kajian ini juga</p><p>memberi implikasi bahawa pihak sekolah terutama daripada bahagian pentadbiran</p><p>perlu memberi sokongan dan dorongan kepada guru untuk melaksanakan</p><p>pembelajaran menggunakan kaedah PBP yang lebih baik dan berkesan.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Siti Zulaiha Jerai |
author_facet |
Siti Zulaiha Jerai |
author_sort |
Siti Zulaiha Jerai |
title |
Kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar |
title_short |
Kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar |
title_full |
Kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar |
title_fullStr |
Kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar |
title_full_unstemmed |
Kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar |
title_sort |
kesan kaedah pembelajaran berasaskan projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2022 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9672 |
_version_ |
1783730289106747392 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:96722023-11-09 Kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap pencapaian dan motivasi pelajar 2022 Siti Zulaiha Jerai LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan antara kaedah Pembelajaran</p><p>Berasaskan Projek (PBP) dan kaedah konvensional, dengan melihat kesan kedua-dua</p><p>kaedah ini terhadap pencapaian dan motivasi pelajar bagi topik Reka Bentuk</p><p>Akuaponik dalam mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi tingkatan dua. Kajian</p><p>ini juga mengenal pasti pengaruh jantina terhadap pencapaian pelajar yang mengikuti</p><p>proses pembelajaran menggunakan kaedah PBP. Reka bentuk kajian ialah kuasi</p><p>eksperimen yang melibatkan Kumpulan Rawatan dengan jumlah pelajar 31 orang dan</p><p>Kumpulan Kawalan dengan jumlah pelajar 26 orang daripada dua buah sekolah</p><p>menengah di daerah Hilir Perak. Data kajian berkaitan pencapaian pelajar dikumpul</p><p>melalui instrumen ujian pencapaian pra dan pasca, manakala data berkaitan motivasi</p><p>dikumpul melalui instrumen soal selidik. Analisis statistik nilai min dan ujian-t</p><p>dijalankan ke atas data yang dikumpul dengan menggunakan perisian Statistical</p><p>Package for the Social Science. Hasil kajian mendapati bahawa kaedah PBP</p><p>(M=66.26, SP=13.53) memberi kesan yang lebih baik terhadap pencapaian pelajar</p><p>berbanding kaedah konvensional (M=49.54, SP=9.57) dengan perbezaan yang</p><p>signifikan iaitu t(55)=5.287, p=0.000 dan kesan ini juga tidak dipengaruhi oleh jantina</p><p>(Lelaki: M=65.88, SP=13.76; Perempuan: M=66.67, SP=13.74) dengan perbezaan</p><p>yang tidak signifikan iaitu t(29)=-0.160, p=0.874. Seterusnya, kajian juga mendapati</p><p>tahap motivasi intrinsik pelajar yang melalui proses pembelajaran menggunakan</p><p>kaedah PBP (M=3.73, SP=0.309) lebih baik berbanding pelajar yang didedahkan</p><p>dengan kaedah konvensional (M=3.14, SP=0.318) dengan perbezaan yang signifikan</p><p>iaitu t(55)=7.087, p=0.000. Oleh itu, kajian ini merumuskan bahawa penggunaan</p><p>kaedah PBP dalam proses pembelajaran adalah lebih baik berbanding kaedah</p><p>konvensional dalam meningkatkan pencapaian dan motivasi pelajar. Kajian ini juga</p><p>memberi implikasi bahawa pihak sekolah terutama daripada bahagian pentadbiran</p><p>perlu memberi sokongan dan dorongan kepada guru untuk melaksanakan</p><p>pembelajaran menggunakan kaedah PBP yang lebih baik dan berkesan.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9672 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9672 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Anderson, H. M. (n.d). Dale's ConeofExperience. Universityof Kentucky. Retrievedfrom http://www.queensu.ca/teachingandlearning/modules/active/documents/Dales_ Cone_of_Experience_summary.pdf</p><p>Anderson, M. (2016). Learning to Choose, Choosing to Learn: The Key to Student Motivation and Achievement,Alexandria, VA:ASCD.</p><p>Anealka Aziz Hussin. (2018). Education 4.0 Made Simple: Ideas for Teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, 6(3),92-98.</p><p>Aydin, S., Atalay, T. M., & Goksu, V. (2018). Project-Based Learning Practices with Secondary School Students. International Online Journal of Educational Sciences, 10(3), 230-242.</p><p>Bell, S. (2010). Project-Based Learning for the 21st Century: Skills for the Future. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 83(2),39-43.</p><p>Belland, B. R., Walker, A. E., Kim, N. J., & Lefler, M. (2017). Synthesizing Results fromEmpirical Research onComputer-Based Scaffolding inSTEM Education: AMeta-Analysis. Review of Educational Research, 87(2), 309-344.</p><p>Buck Institue of Education. (2017). What is PBL? Retrieved from https://www.pblworks.org/what-is-pbl</p><p>Bond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch Model: Fundamental Measurement in the Human Sciences. New York: Lawrence Erlbaum Associates.</p><p>Carrabba, C., & Farmer, A. (2018). The Impact of Project-Based Learning and Direct Instruction on the Motivation and Engagement of Middle School Students. Language Teaching and Educational Research, 1(2), 163-174.</p><p>Catherine Masingan, & Sabariah Sharif. (2019). Pengetahuan Pedagogi Kandungan (PPK) Guru Bukan Pengkhususan Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) di Sekolah Menengah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 4(6), 64-71.</p><p>Chua,Y. P. (2014). Kaedah Penyelidikan. ShahAlam:McGraw-HillEducation.</p><p>Creswell, J. W. (2008). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. NewJersey: Pearson EducationInc.</p><p>Dagar, V., & Yadav, A. (2016). Constructivism: A Paradigm for Teaching and Learning. Arts dan Social Science Journal, 7(4).</p><p>Darren, H. I., Jace, H., & Ky. V. (2016). The Effect of Project-Based Learning on Student Performance: An Action Research Study. International Journal for the Scholarship of Technology Enhanced Learning,1(1),24-42.</p><p>Davis, L. L. (1992). Instrument Review: Getting the Most from a Panel of Experts. Applied Nursing Research, 5(4), 194-197.</p><p>Doreen, T. J. C., & Shahlan Surat. (2021). Sorotan Literatur Bersistematik: Faktor-Faktor Mempengaruhi Pencapaian Akademik Pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(12),137-157.</p><p>Eze, T. I., Obidele, J. I., & Okotubu, J. O. (2020). Effect of Gender on Students Academic Achievement and Retention in Auto Mechanic Technology in Technical Colleges in Delta State, Nigeria. London Journal of Research in Humanities and Social Sciences, 25-32.</p><p>Eze, T. I., Onwusuru, I. M., & Ginigeme, O. O. (2021). Gender-Relative Effect of Project-Based Learning Method on Academic Achievement and Retention of Technical College Students in Basic Electricity. Journal of Vocational Education Studies (JOVES), 4(1), 1-10</p><p>Ghazali Darulsalam, & Sufean Hussin. (2016). Metodologi Penyelidikan dalam Pendidikan.Kuala Lumpur:PenerbitUniversitiMalaya.</p><p>Gopalan, V., Juliana Aida Abu Bakar, Abdul Nasir Zulkifli, Asmidah Alwi, & Ruzinoor Che Mat. (2017). A Review of the Motivation Theories in Learning. The 2nd International Conference on Applied Science and Technology 2017 (ICAST' 17). doi.:org/10.1063/1.5005376</p><p>Grant, M. M. (2014). Getting a Grip on Project-Based Learning: Theory, Cases and Recommendations. Meridian: A Middle School Computer Technologies Journal.</p><p>Hanita Mohd Yusoff, & Norzaini Azman. (2018). Pencapaian Akademik Murid Lelaki dan Murid Perempuan: Peranan Sokongan Pembelajaran dan Keterlibatan Murid. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 15(2), 257-287.</p><p>Harter, S. (1981). A New Self-Report Scale of Intrinsic Versus Extrinsic Orientation in the Classroom: Motivational and Informational Components. Developmental Psychology,300-312.</p><p>Hirikude, S. M., Sabnis, N. V., & Vulkarni, V.V. (2017). An Interdiscplinary Project Based Learning, A Case Study. Journal of Engineering Education Transformations,31(1),19-23.</p><p>Ibrahim Bilgin, Y. K. (2015). The Effects of Project Based Learning on Undergraduate Students' Achievement and Self-Efficacy Beliefs Towards Science Teaching. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education,469-477.</p><p>Johnmarshall, R., & Tseng, C. M. (2011). Agency as a Fourth Aspect of Students' Engagement during Learning Activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4),257-267.</p><p>Kaldi, S., Filippatou, D., & Govaris, C. (2011). Project-Based Learning in Primary Schools: Effects on Pupils' Learning and Attitudes. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 39,35-47.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2019). Buku Panduan Pengurusan Mata Pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Sekolah Menengah dan Sekolah Rendah. Putrajaya:JemaahNazir.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Kurikulum Standard Sekolah Menengah Reka Bentuk dan Teknologi: Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Tingkatan 2. Putrajaya: BahagianPembangunan Kurikulum.</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2020). Laporan Tahunan 2020: Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya. Retrieved from https://www.padu.edu.my/wpcontent/uploads/2021/09/LT2020_PPPM_Final.pdf</p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2006). Project-Based Learning Handbook: "Educating the Millennial Learner", Kuala Lumpur: Bahagian Teknologi Pendidikan.</p><p>Kokotsaki,D.,Menzies,V.,&Wiggins,A. (2016). Project-basedLearning: AReview oftheLiterature. Improving Schools,1-11.</p><p>Lawshe, C. H. (1975). A Quantitative Approached to Content Validity. Personnel Psychology, 28,563-575.</p><p>Lee, M. F., Goh, W. K., & Tan, K. H. (2018). Meningkatkan Kemahiran Dan Penguasaan Topik Hidroponik Murid Darjah Enam Dengan Teknik Diy. Online Journal for TVET Practitioners. Retrieved from https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4809</p><p>Lepper, M. R., Iyengar, S. S., & Corpus, J. H. (2005). Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientations in the Classroom: Age Differences and Academic Correlates. Journal of Educational Psychology,97(2), 184-196.</p><p>Lily Hanefarezan Asbulah, Maimun Aqsha Lubis, Aishinida Aladdin, & Musab Sahrim. (2018). Tahap Motivasi Holistik, Intrinsik dan Ekstrinsik terhadap Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab dalam Kalangan Graduan Universiti Awam. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 33,75-93.</p><p>Lynch, M., Kamovich, U., Longva, K. K., & Steinert, M. (2021). Combining Technology and Entrepreneurial Education through Design Thinking: Students' Reflections on the Learning Process. Technological Forecasting and Social Changes, 164,1-11.</p><p>Lynn, M. R. (1986). Determination and Quantification of Content Validity. Nursing Research,35(6),382-385.</p><p>Metropolitan School Board. (1996). By Design: Technology Exploration & Integration. Toronto:TrifoliumBooks Inc.</p><p>Mohammed Abdullatif Almulla. (2020). The Effectiveness of the Project-Based Learning (PBL) Approach as a Way to Engage Students in Learning. SAGE Open, 1-15.</p><p>Mohammad Azri Amatan, Han, C. G. K., Pang, V. (2021). Kesahan Kandungan Soal Selidik Faktor Konteks, Input dan Proses Terhadap Penerimaan Pelaksanaan Elemen Pendidikan STEM Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Guru Menggunakan Nisbah Kesahan Kandungan (CVR). International Journal of Advanced Research in Future Ready Learning and Education,23(1),10-22.</p><p>Mohammad Najib Abdul Ghafar. (2003). Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan. UniversitiTeknologiMalaysia:Umieda Industries Sdn.Bhd.</p><p>Mohd Azli Yeop, & Abdul Latif Gapor. (2012). Kesan Pendekatan PBL Berteraskan TeknologiterhadapPencapaian danPenerimaanPelajar. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Mohammad Rahim Kamaluddin, & Wan Shahrazad Wan Sulaiman. (2017). Teknik Kesahan dan Kebolehpercayaan Alat Ujian Psikologi. Selangor Darul Ehsan: PenerbitUniversitiKebangsaan Malaysia.</p><p>Mohd Hazli Yah, & Maimun Aqsha Lubis. (2018). Motivasi Intrinsik dan Ekstrinsik Pelajardalam AktivitiKemahiranMembaca Teks Arab. GJAT, 8(2),97-107.</p><p>Mohd Ridzuan Padzil, Aidah Abd Karim, & Hazrati Husnin. (2020). PAK 21: Pembelajaran Berasaskan Projek dalam Mata Pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi(RBT). Jurnal Refleksi Kepimpinan, 3,125-131.</p><p>Mohd Ridzuan Padzil, Aidah Abd Karim, & Hazrati Husnin. (2021). Analisis Keperluan Pembangunan Modul Kelas Berbalik dan Pembelajaran Berasaskan ProjekbagiMenerapkan PemikiranReka Bentukdalam KalanganMuridRBT. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(3), 21-34.</p><p>Mohd Zukhairi Abdul Rahman, Mohd Ismail Abdul Rahim, Noorazzima Mohamad Nor, Sarifah Ab Rahman, & Zuraini Abdul Rashid. (2017). Reka Bentuk dan Teknologi Tingkatan 2. Selangor DarulEhsan: PenerbitSasbadiSdn.Bhd.</p><p>Nik Azis Nik Pa. (2003). Penggunaan Teori dan Kerangka Teori dalam Penyelidikan PendidikanMatematik. Masalah Pendidikan, 3, 29-61.</p><p>Nitce Isa Medina Machmudi Isa, & Mai Shihah Abdullah. (2017). Implementasi Pendidikan Berasaskan Hasil (PBH) melalui Pembelajaran Berasaskan Projek (PBPj) untuk Menilai Pencapaian Domain Kognitif Berdasarkan Topik EkosistemTerancam. Sains Humanika, 163-173.</p><p>Norhasyimah Hamzah,Roziyati Omar, Arihasnida Ariffin, SitiNur Kamariah Rubani, & Subramniam, T. S. (2018). Penggunaan Kaedah Nyanyian dalam Mata PelajaranRekaBentukdanTeknologi. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.</p><p>Nurulhuda Ngasiman. (2014). Kesan Kaedah Pembelajaran Koperatif terhadap Pencapaian Pelajar dalam Mata Pelajaran Matematik. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.</p><p>Oludipe, B. D. & Oludipe, D. I. (2019). Effect of Gender and Science Anxiety on Nigerian JuniorSecondaryStudents'Academic AchievementinBasic Science. KIU Journal of Social Sciences, 5(3),191-199.</p><p>Ocak, M.A., & Uluyol, C. (2010). Investigation of College Students Intrinsic Motivation in Project Based Learning. International Journal of Human Sciences (Online). 7:1.Retrieved from http://www.insanbilimleri.com/en</p><p>Polit, D. F., & Beck, C. T. (2006). The Content Validity Index: Are You Sure You Know What's Being Reported? Critique and Recommendations. Research in Nursing and Health, 29(5), 489-497.</p><p>Polit, D. F., Beck, C. T., & Owen, S. V. (2007). Is the CVI an Acceptable Indicator of Content Validity? Appraisal and Recommendations. Research in Nursing and Health, 30(4), 459-467.</p><p>Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 5467.</p><p>Sadrina, & Ramlee Mustapha (2017). The Evaluation of Project-Based Learning at the Mechanical Engineering Department, Polytechnic Malaysia: A Process Dimension Assessment. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 51-62.</p><p>Sainah Limbasan, Bridget, L. S. H., & Jackson, S. (2020). Project Based Learning dalam Membangun Kapasiti Guru ke Arah Kepimpinan Lestari. Jurnal Penyelidikan Pendidikan,21,141-153.</p><p>See, Y. G., Abdullah Mat Rashid, & Ab Rahim Bakar. (2015). The Effect of Project Based Learning on Level Knowledge of Pre-Vocational Subject. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6), 369-375.</p><p>Sern, L. C., Noormawati Kamarudin, Rashidah Lip, & Noridah Hasnan. (2017). Tahap Penggunaan Pembelajaran Maya Dalam Kalangan Guru Reka Bentuk Teknologi: Satu Tinjauan Di Sekolah Rendah Luar Bandar. Online Journal for TVET Practitioners, 2(2). Retrieved from https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4784</p><p>Sharon, L. Y. S., & Shahlan Surat. (2021). Faktor dan Kesan Keterlibatan Pelajar terhadap Pencapaian Akademik. International Journal of Advance Research in Islamic Studies and Education (ARISE), 1(3), 81-91.</p><p>Siraj-Blatchford, I., & Sylva, K. (2004). Researching Pedagogy in English Pre-Scholl. British Educational Journal, 30(5), 713-730.</p><p>Smith, N. C. (2003). Corporate Social Responsibility: Whether or How? California Management Review, 45(4), 52-76.</p><p>Suzlina Hilwani Baharuddin, & Jamaludin Badusah. (2016). Tahap Pengetahuan, Kemahiran dan Sikap Guru Sekolah Menengah Terhadap Penggunaan Web 2.0 dalam Pengajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM, 2,33-43.</p><p>Syahida Nadiya Zakaria. (2015). Kesan Pendekatan Konstruktivisme dan Pendekatan Tradisional dalam Pengajaran dan Pembelajaran Komponen Sastera Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu -JPBM, 5(2),12-21.</p><p>Tamim, S. R., & Grant, M. M. (2013). Definitions and Uses: Case Study of Teachers Implementing Project-Based Learning. Interdiscplinary Journal of Problem Based Learning, 7(2), 72-101.</p><p>Tengku Sarina Aini Tengku Kasim, Fatimah Sahida Abdurajak, Yusmini Md Yusoff, & Madiha Baharuddin. (2017). Pendekatan Konstruktivisme di Malaysia dan Brunei Darussalam: Satu Tinjauan Awal Terhadap Pengalaman Guru PendidikanIslam. Journal of Islamic Educational Research, 2(1),23-35.</p><p>Thyer, B. A. (2012). Quasi-Experimental Research Designs. New York: Oxford UniversityPress.</p><p>Trisdiono, H., Mudjiman, H., Siswandari, & Suryani, N. (2017). Development of Cooperation Character of Elementary School Student through Project-Based Learning. Proceeding the International Conference on Education Innovation (ICEI), 322-328.</p><p>Umi Fairus Mohd Jamil, & Fazlinda Ab Halim. (2018). Kaedah Mnemonik Akronim dalamMata Pelajaran RekaBentukDan TeknologiDiSekolah RendahAgama Bersepadu Mersing. Online Journal for TVET Practitioners, 3(1). Retrieved fromhttps://penerbit.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4832</p><p>Wan Hafiidzull Wan Rashid, Che Ghani Che Kob, & Arman Shah Abdullah. (2020). Keberkesanan Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Motivasi Intrinsik dalam Subjek Projek Tahun Akhir 1 (PTA1) di Kolej Vokasional Slim River. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 5(34), 197211.</p><p>Wong, Y. L. (2015). Kesan Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Projek terhadap Motivasi dan Pencapaian Pelajar bagi Tajuk Struktur dan Organisasi SelBiologiTingkatan 4. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p>Yahya Othman, & Suzanawaty Osman. (2014). Keupayaan Menguasai Kemahiran Menulis Melalui Pembelajaran Berasaskan Projek dalam Penulisan Berbentuk Risalah di Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu -JPBM, 4(1), 19-29.</p><p>Zamri Sahaat, & Nurfaradilla Mohamad Nasri. (2020). Cabaran Pelaksanaan Mata Pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 45(1), 51-59.</p><p>Zahara Aziz, Shamsinarhaliah Mohd Shamsuri, & Lily Damayanti. (2013). Project-Based Learning to Pose Reasoning Skills for Year 1 Pupil. Review of European Studies, 5(4), 82-92.</p><p></p> |