Pengaruh sokongan sosial terhadap kesediaan belajar dan amalan patriotisme dalam kalangan murid sekolah menengah

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesediaan belajar dan amalan patriotisme dari</p><p>aspek sokongan sosial dalam kalangan murid sekolah menengah. Aspek sokongan sosial</p><p>yang diberi tumpuan dalam kajian ini ialah s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Parvathy Rajan Naidu
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9673
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesediaan belajar dan amalan patriotisme dari</p><p>aspek sokongan sosial dalam kalangan murid sekolah menengah. Aspek sokongan sosial</p><p>yang diberi tumpuan dalam kajian ini ialah sokongan keluarga, peranan guru, peranan</p><p>rakan sebaya dan sekolah. Kajian ini merupakan kajian kes dengan pendekatan kualitatif</p><p>yang terdiri daripada 15 orang peserta kajian iaitu 6 orang murid sekolah menengah, 6</p><p>orang ibu bapa dan 3 orang guru dari daerah Kerian, Perak. Pensampelan bertujuan yang</p><p>melibatkan subjek kajian yang mempunyai masalah kesediaan belajar dan amalan</p><p>patriotisme digunakan. Data-data diperoleh daripada tiga jenis instrumen, iaitu protokol</p><p>temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Data-data yang diperoleh, kemudian</p><p>ditriangulasi. Subjek kajian ditemu bual secara individu dan dirakam. Pemerhatian pula</p><p>dilakukan di luar bilik darjah dan di rumah subjek kajian. Data daripada analisis</p><p>dokumen, iaitu keputusan peperiksaan diperoleh daripada pihak sekolah. Dapatan datadata</p><p>temu bual ditentukan dengan proses pengesahan koding Cohen Kappa, iaitu</p><p>perkiraan indeks Cohen Kappa kajian ini ialah K = 0.98. Hasil kajian pengaruh latar</p><p>belakang keluarga, peranan guru dan rakan sebaya terhadap kesediaan belajar dan amalan</p><p>patriotisme menunjukkan aspek latar belakang keluarga melibatkan 10 (67%) subjek</p><p>kajian, peranan guru di luar dan di dalam bilik darjah melibatkan 7 (47%) subjek kajian</p><p>dan rakan sebaya melibatkan 1 (7%) subjek kajian. Kajian ini juga menunjukkan 13</p><p>(87%) subjek kajian mendapati sekolah memainkan peranan penting dalam peningkatan</p><p>kesediaan belajar dan amalan patriotisme. Kesimpulan kajian ini menunjukkan bahawa,</p><p>untuk meningkatkan kesediaan belajar dan amalan patriotisme, aspek keluarga, guru dan</p><p>sekolah perlu diberi perhatian khusus. Selain itu, peranan sekolah merupakan satu aspek</p><p>yang penting dalam pemupukan amalan patriotisme dalam kalangan murid sekolah</p><p>menengah. Sehubungan dengan itu, kajian ini diharap dapat membantu murid-murid yang</p><p>mempunyai masalah kesediaan belajar dan amalan patriotisme serta meningkatkan</p><p>kemudahan, kepakaran guru dan kepakaran teknologi maklumat dan komunikasi di</p><p>sekolah.</p>