Minat pengetahuan dan halangan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam kalangan guru
<p>Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan Teknologi Maklumat dan</p><p>Komunikasi (TMK) dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah sekolah</p><p>menengah di Gerik, Hulu Perak. Aspek yang dikaji a...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9711 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan Teknologi Maklumat dan</p><p>Komunikasi (TMK) dalam pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah sekolah</p><p>menengah di Gerik, Hulu Perak. Aspek yang dikaji adalah minat, pengetahuan</p><p>dan halangan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi. Bilangan sampel adalah</p><p>seramai 141 orang guru yang dipilih secara rawak dari tujuh buah sekolah di Gerik.</p><p>Kajian ini menggunakan borang soal selidik untuk mendapatkan data. Soal selidik ini</p><p>terdiri daripada 40 item yang merangkumi lima bahagian. Bahagian A: Demografi</p><p>responden; Bahagian B: Maklumat mengenai minat terhadap penggunaan TMK;</p><p>Bahagian C: Maklumat mengenai pengetahuan terhadap penggunaan TMK dan,</p><p>Bahagian D: Maklumat mengenai halangan penggunaan TMK. Data yang diperoleh</p><p>dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferensi melalui</p><p>kaedah Ujian t dan Kolerasi Pearson. Data-data soal selidik dikumpul dan dianalisis</p><p>dengan menggunakan taburan frekuensi, peratusan dan min untuk demografi responden,</p><p>Ujian-t digunakan untuk melihat perbezaan dan Korelasi Pearson untuk melihat</p><p>hubungan antara pemboleh ubah bersandar dan pemboleh ubah tidak bersandar. Dapatan</p><p>kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan minat menggunakan TMK mengikut</p><p>jantina guru. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan yang negatif antara</p><p>minat TMK dengan umur guru; pengetahuan TMK dengan umur guru; minat TMK</p><p>dengan pengalaman mengajar guru; pengetahuan TMK dengan pengalaman mengajar</p><p>guru; dan, minat TMK dengan halangan yang dihadapi guru dalam penggunaan TMK.</p><p>Sehubungan dengan keputusan kajian yang diperoleh, beberapa cadangan telah</p><p>dikemukakan.</p> |
---|