Penerokaan Kemahiran Proses Sains Asas dan elemen STEM dalam kalangan kanak-kanak Prasekolah menerusi Pendekatan Projek
<p>Kajian ini dijalankan adalah untuk meneroka Kemahiran Proses Sains Asas (KPSA)</p><p>dan elemen STEM dalam kalangan kanak-kanak Prasekolah menerusi Pendekatan</p><p>Projek. Kajian ini dijalankan di Tadika di negeri Perak secara...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9748 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini dijalankan adalah untuk meneroka Kemahiran Proses Sains Asas (KPSA)</p><p>dan elemen STEM dalam kalangan kanak-kanak Prasekolah menerusi Pendekatan</p><p>Projek. Kajian ini dijalankan di Tadika di negeri Perak secara kualitatif menggunakan</p><p>reka bentuk kajian pelbagai kes. Sampel kajian melibatkan 15 orang kanak-kanak, dua</p><p>orang pendidik serta lima orang ibu bapa. Data kajian diperolehi daripada hasil</p><p>triangulasi pelbagai sumber data iaitu pemerhatian, temubual separa berstruktur dan</p><p>analisis dokumen yang dianalisis dengan kaedah analisis naratif dan kandungan</p><p>berdasarkan kepada tema. Hasil kajian mendapati bahawa kanak-kanak telah</p><p>menguasai keseluruhan KPSA dan dua Kemahiran Proses Sains Bersepadu (KPSB).</p><p>Aspek elemen STEM yang dikuasai pula adalah pelbagai pengetahuan sains, kemahiran</p><p>saintifik dan spatial serta nilai. Semasa pelaksanaan, pendidik menghadapi beberapa</p><p>cabaran di antaranya kekurangan dari segi alat untuk menjalankan sesuatu aktiviti,</p><p>pengetahuan pedagogi pendidik dalam konteks pengajaran topik sains, aras</p><p>pengetahuan kanak-kanak dan ibu bapa serta persepsi ibu bapa terhadap aktiviti</p><p>penyiasatan. Dapatan kajian juga mendapati penggabungjalinan enam tunjang dalam</p><p>KSPK telahpun wujud semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Penglibatan ibu</p><p>bapa pula berlaku melalui kerjasama yang sangat baik dengan pihak sekolah, terutama</p><p>menerusi perkongsian kepakaran ilmu serta penyediaan alat untuk aktiviti penyiasatan.</p><p>Di samping itu, kajian ini turut menghasilkan sebuah kerangka penghasilan projek bagi</p><p>memudahkan pendidik dalam memahami urutan penghasilan sesebuah projek kanakkanak.</p><p>Kesimpulannya, hasil kajian dapat digunakan sebagai panduan bagi semua pihak</p><p>yang bertanggung jawab untuk memperkembangkan kemahiran kanak-kanak dalam</p><p>pelbagai aspek sehingga menjadikan mereka generasi yang mampu bersaing dalam apa</p><p>jua cabaran di masa hadapan. Implikasi dari kajian ialah kanak-kanak merupakan</p><p>inisiator dalam menentukan arah pembelajaran mereka dan pendidik bertindak sebagai</p><p>fasilitator sahaja. Menerusi Pendekatan Projek ini, pendidik diharapkan dapat</p><p>menjalankan amalan pembelajaran mengikut inisiatif kanak-kanak untuk meningkatkan</p><p>kebolehannya dalam berfikir dan memperolehi pengetahuan dan pengalaman baharu.</p> |
---|