Impak metodologi TRIZ terhadap penyelesaian masalah dalam kalangan pelajar komputeran

<p>Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji hubungan antara kemahiran pemikiran</p><p>komputasional dengan kemahiran penyelesaian masalah, dan kesan penggunaan teknik</p><p>penyelesaian masalah TRIZ terhadap kemahiran penyelesaian m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurkhuzaimah Fazreen Mohd Jalaluddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9749
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini ialah untuk mengkaji hubungan antara kemahiran pemikiran</p><p>komputasional dengan kemahiran penyelesaian masalah, dan kesan penggunaan teknik</p><p>penyelesaian masalah TRIZ terhadap kemahiran penyelesaian masalah dalam kalangan</p><p>pelajar bidang teknologi maklumat yang berbeza tahap inovatif. Kajian ini berbentuk</p><p>kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan dan eksperimen kuasi. Sampel kajian terdiri</p><p>daripada 239 orang pelajar bidang teknologi maklumat yang dipilih secara rawak</p><p>berkelompok daripada kumpulan sedia ada. Pengumpulan data kajian dilaksanakan</p><p>dengan menggunakan instrumen Problem Solving Inventory, Computational Thinking</p><p>Scale, Personal Innovativeness in the Domain of Information Technology dan borang</p><p>tinjauan persepsi terhadap metodologi penyelesaian masalah TRIZ. Data kajian</p><p>dianalisis menggunakan statistik deskriptif, statistik inferensi dan analisis teks. Analisis</p><p>deskriptif digunakan bagi menjelaskan tahap kemahiran pemikiran komputasional dan</p><p>kemahiran penyelesaian masalah manakala statistik inferensi menggunakan Ujian</p><p>Korelasi, Regresi Linear dan Ujian ANCOVA sehala. Hasil kajian menunjukkan</p><p>bahawa wujud hubungan yang signifikan di antara kemahiran pemikiran komputasional</p><p>dengan kemahiran penyelesaian masalah. Hasil ujian eksperimen pula menunjukkan</p><p>tiada perbezaan signifikan di antara kumpulan yang menerima rawatan dengan modul</p><p>TRIZ berbanding dengan kumpulan kawalan dalam aspek kemahiran penyelesaian</p><p>masalah. Analisis teks menunjukkan responden bersetuju bahawa modul TRIZ sesuai</p><p>digunakan dalam bidang komputeran. Implikasi kajian menjelaskan bahawa kemahiran</p><p>pemikiran komputasional penting dalam meningkatkan kemahiran penyelesaian</p><p>masalah. Teknik penyelesaian masalah TRIZ pula berpotensi untuk digunakan dalam</p><p>bidang perkomputeran dengan lebih sistematik dan meluas</p>