Elemen Falsafah Pendidikan Kesusasteraan Melayu dalam teks moden Tingkatan Empat dan Lima
<p>Falsafah Pendidikan Kesusasteraan Melayu menekankan aspek-aspek seperti menjana</p><p>minda, rohani, dan emosi selaras dengan prinsip Falsafah Pendidikan Kebangsaan</p><p>yang ingin melahirkan pelajar yang berholistik. Hasil da...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9762 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Falsafah Pendidikan Kesusasteraan Melayu menekankan aspek-aspek seperti menjana</p><p>minda, rohani, dan emosi selaras dengan prinsip Falsafah Pendidikan Kebangsaan</p><p>yang ingin melahirkan pelajar yang berholistik. Hasil daripada penelitian terdapat</p><p>kelompongan dalam kajian literatur mengenai aspek atau konsep Falsafah Pendidikan</p><p>Kesusasteraan Melayu. Oleh itu, suatu kajian mengenal pasti elemen FPKM serta</p><p>menganalisis kerelevenan teks moden dengan elemen FPKM menjana minda, rohani,</p><p>dan emosi dalam teks moden Kesusasteraan Melayu Komunikatif Tingkatan Empat</p><p>dan Lima dijalankan menggunakan Teori Pemikiran Bersepadu SPB4K dan Teori</p><p>Kecerdasan Emosi Goleman. Tiga objektif kajian secara asasnya dapat mengenal</p><p>pasti elemen FPKM menjana minda, dan rohani dalam teks moden mata pelajaran</p><p>Kesusasteraan Melayu Komunikatif Tingkatan Empat dan Lima. Seterusnya,</p><p>mengenal pasti elemen FPKM emosi dalam teks moden mata pelajaran Kesusasteraan</p><p>Melayu Komunikatif Tingkatan Empat dan Lima serta menganalisis kerelevanan teks</p><p>moden mata pelajaran Kesusasteraan Melayu Komunikatif Tingkatan Empat dan</p><p>Lima dengan elemen FPKM menjana minda, rohani, dan emosi. Kaedah kualitatif</p><p>digunakan iaitu mengkaji teks-teks cerpen dan drama Kesusasteraan Melayu</p><p>Komunikatif dengan mengaplikasikan kedua-dua teori tersebut. Kaedah kepustakaan</p><p>digunakan untuk mendapatkan maklumat dan kaedah analisis teks untuk menganalisis</p><p>data. Sebanyak sepuluh buah teks cerpen dan dua buah teks drama digunakan sebagai</p><p>bahan sampel kajian. Dapatan kajian menunjukkan elemen emosi banyak diterapkan</p><p>dalam teks moden mata pelajaran KMK. Hal ini jelas menunjukkan kehadiran elemen</p><p>ini sebagai elemen yang dominan berbanding dengan elemen-elemen yang lain seperti</p><p>yang terkandung dalam penyataan FPKM. Cadangan kajian yang diberikan juga dapat</p><p>membantu pihak yang terlibat dalam penyediaan teks bagi mempertingkat dan</p><p>mempelbagaikan lagi aspek FPKM pada masa akan datang.</p> |
---|