Hubungan antara sikap, minat dan gaya pembelajaran terhadap pembelajaran Jawi murid sekolah rendah di Hulu Selangor

<p>Kajian ini bertujuan untuk menilai hubungan di antara sikap, minat dan gaya</p><p>pembelajaran murid Tahun lima terhadap pembelajaran jawi di Daerah Hulu Selangor.</p><p>Kajian ini menggunakan kaedah Kuantitatif secara tinjauan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ainatul Amanah Mhd Bakri
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9769
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk menilai hubungan di antara sikap, minat dan gaya</p><p>pembelajaran murid Tahun lima terhadap pembelajaran jawi di Daerah Hulu Selangor.</p><p>Kajian ini menggunakan kaedah Kuantitatif secara tinjauan untuk mengenalpasti gaya</p><p>belajar, sikap dan minat murid semasa pembelajaran Jawi. Instrumen kajian yang</p><p>digunakan ialah soal selidik yang terdiri daripada empat bahagian iaitu bahagian A</p><p>merangkumi maklumat diri murid. Manakala bahagian B pula merangkumi 37 item</p><p>soalan berkaitan dengan gaya pembelajaran. Bahagian C pula merupakan 10 item</p><p>soalan berkaitan dengan sikap terhadap pembelajaran jawi dan bahagian D terdiri</p><p>daripada tujuh item soalan yang berkaitan minat murid terhadap pembelajaran jawi.</p><p>Sampel kajian seramai 349 orang murid tahun lima dipilih secara rawak dari sekolahsekolah</p><p>rendah Daerah Hulu Selangor. Data kajian dianalisis secara deskriptif. Dapatan</p><p>menunjukkan tahap gaya pembelajaran murid tahun lima adalah sederhana (M=2.82;</p><p>SD=0.21). Manakala sikap murid terhadap pembelajaran jawi berada dalam tahap</p><p>sederhana (M=3.31; SD=0.40). Minat murid terhadap pembelajaran jawi juga berapa</p><p>pada tahap sederhana (M=3.34; SD=0.43). Dapatan juga mendapati hubungan antara</p><p>sikap murid dengan gaya pembelajaran adalah positif (r=0.565; P=0.349), dan</p><p>hubungan antara minat dengan gaya pembelajaran pula terdapat hubungan positif</p><p>(r=0.544; P=0.349). Kesimpulan daripada dapatan kajian ini diharap dapat memberi</p><p>impak yang besar kepada semua pihak yang terlibat dengan dunia pendidikan</p><p>khususnya dalam peringkat sekolah rendah. Implikasi kajian ini ialah semua pihak perlu</p><p>bekerjasama dalam mengenalpasti gaya pembelajaran murid supaya dapat membentuk</p><p>sikap dan minat mereka dalam pembelajaran khususnya pembelajaran jawi berdasarkan</p><p>Kurikulum Standard Sekolah Rendah dan Falsafah Pendidikan Negara.</p>