Tahap kompetensi penggunaan kaedah pembelajaran teradun meggunakan Google Classroom dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PDPC)

<p>Pembelajaran teradun merupakan salah satu pendekatan yang efektif dalam tempoh</p><p>pandemik COVID-19. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kompetensi penggunaan</p><p>kaedah pembelajaran teradun menggunakan Google Classroom da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sugumar Ganesan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9771
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Pembelajaran teradun merupakan salah satu pendekatan yang efektif dalam tempoh</p><p>pandemik COVID-19. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kompetensi penggunaan</p><p>kaedah pembelajaran teradun menggunakan Google Classroom dalam pembelajaran</p><p>dan pemudahcaraan (PdPc) dengan mengenal pasti sikap murid-murid dalam</p><p>pembelajaran teradun. Selain itu, kajian ini juga mengkaji tahap permahaman Google</p><p>Classroom dalam kalangan guru-guru serta kompentensi mereka dalam penggunaan</p><p>Google Classroom sebagai medium pembelajaran teradun. Kajian ini menggunakan</p><p>kaedah kuantitatif berbentuk tinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 120 orang guruguru</p><p>dan 80 murid sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Tamil di daerah Jasin. Dapatan</p><p>menunjukkan bahawa tahap sikap murid-murid terhadap pembelajaran teradun</p><p>menggunakan Google Classroom dalam PdPc adalah tinggi. Ini menunjukkan mereka</p><p>menerima dengan positif pembelajaran secara dalam talian dengan menggunakan</p><p>Google Classroom yang merupakan satu platform pembelajaran yang ideal dan unik.</p><p>Kajian ini menunjukkan Taksonomi Bloom yang menekankan cabang kognitif iaitu</p><p>elemen yang melibatkan otak dan pemikiran manusia bukan sahaja boleh diaplikasikan</p><p>dengan jayanya dalam pembelajaran bilik darjah tradisional malah juga boleh</p><p>diaplikasikan sepenuhnya melalui pembelajaran teradun Google Classroom. Kajian ini</p><p>adalah penting kerana dapat memberikan kesedaran kepada guru-guru tentang</p><p>kedudukan sebenar penggunaan kaedah pembelajaran teradun menggunakan Google</p><p>Classroom dalam pembelajaran dan pemudahcaraan. Penggunaan Google Classroom</p><p>diterima oleh murid-murid dan juga guru-guru yang menggunakannya dalam aktiviti</p><p>pembelajaran dan pengajaran mereka.</p>