Pengaruh pendidikan keusahawanan dan keupayaan keusahawanan terhadap hasrat keusahawanan pelajar Kolej Poly Tech MARA Bangi

<p>Keusahawanan telah dikenal pasti sebagaipenyumbangutamapekerjaan,inovasidan</p><p>pertumbuhandanpembangunanekonomiyangmampan.Kajianiniadalahuntuk</p><p>mengenalpastielemen-elemenpendidikankeusahawanandankeupayaan</p&...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Nurathirah Abdul Ghafar
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2022
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9791
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id oai:ir.upsi.edu.my:9791
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:97912024-01-09 Pengaruh pendidikan keusahawanan dan keupayaan keusahawanan terhadap hasrat keusahawanan pelajar Kolej Poly Tech MARA Bangi 2022 Nurathirah Abdul Ghafar HB Economic Theory <p>Keusahawanan telah dikenal pasti sebagaipenyumbangutamapekerjaan,inovasidan</p><p>pertumbuhandanpembangunanekonomiyangmampan.Kajianiniadalahuntuk</p><p>mengenalpastielemen-elemenpendidikankeusahawanandankeupayaan</p><p>keusahawananyangmempengaruhihasratkeusahawananpelajarKolejPolyTech</p><p>MARABangi.KerangkakajianinitelahdibinaberpandukandasarPelanTindakan</p><p>KeusahawananInstitusiPendidikanTinggi2016-2020sebagaipembolehubahbebas,</p><p>iaitukurikulumkeusahawanan,kaedahpengajaran,perananinstitusipendidikan</p><p>dalammempromosikanpendidikankeusahawanandankeupayaankeusahawanan</p><p>untukmengujihasratkeusahawananpelajar.ModelPengajaranPendidikan</p><p>KeusahawanandanTeoriPerlakuanTerancangsebagaidasarkepadakajianini.Soal</p><p>selidiktelahdiedarkankepada40pelajarsebagairespondenbagikajianrintisdan305</p><p>orangrespondenbagikajiansebenarmenggunakankaedahpersampelanbertujuandan</p><p>persampelanmudah.Datadianalisismenggunakananalisisdeskriptifbagi</p><p>menentukantahapkecenderunganhasratkeusahawananpelajarmanakalaanalisis</p><p>inferensikorelasidanregresibergandadigunakanbagimenjelaskankekuatan</p><p>hubungandanpengaruhelemen-elementerlibatterhadaphasratkeusahawananpelajar.</p><p>Dapatankajianmenunjukkanhasratkeusahawananpelajarpadatahapsederhana</p><p>tinggidengannilaiskormin3.7865.Sementaraitu,penemuanmelaluianalisisregresi</p><p>bergandamenunjukkankeupayaankeusahawanan,perananinstitusipendidikandan</p><p>kurikulumdalampendidikankeusahawananmempunyaipengaruhpositifdan</p><p>signifikandengannilaipekaliberganda()masing-masingadalah0.299,0.293dan</p><p>0.259. Manakalakaedahpengajaranpendidikankeusahawananmencatatkanpengaruh</p><p>negatifdantidaksignifikan(=0.092,p=0.203).Implikasidancadanganadalah</p><p>pihakkolejbertanggungjawabdalammerangkasertamelaksanakanstrategibertujuan</p><p>mendedahkanpelajarterhadapamalankeusahawananbagimenanampemikirandan</p><p>kemahirankeusahawanandalamdiripelajar.PihakKementerianPengajianTinggi</p><p>perlumenyusunstrategibagimemastikangraduansentiasabersediamenjadikan</p><p>usahawansebagaikerjayadenganpengalamandankecekapanyangdiperolehmelalui</p><p>program-programusahasamainstitusipendidikandenganagensi-agensilain.</p> 2022 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9791 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9791 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HB Economic Theory
spellingShingle HB Economic Theory
Nurathirah Abdul Ghafar
Pengaruh pendidikan keusahawanan dan keupayaan keusahawanan terhadap hasrat keusahawanan pelajar Kolej Poly Tech MARA Bangi
description <p>Keusahawanan telah dikenal pasti sebagaipenyumbangutamapekerjaan,inovasidan</p><p>pertumbuhandanpembangunanekonomiyangmampan.Kajianiniadalahuntuk</p><p>mengenalpastielemen-elemenpendidikankeusahawanandankeupayaan</p><p>keusahawananyangmempengaruhihasratkeusahawananpelajarKolejPolyTech</p><p>MARABangi.KerangkakajianinitelahdibinaberpandukandasarPelanTindakan</p><p>KeusahawananInstitusiPendidikanTinggi2016-2020sebagaipembolehubahbebas,</p><p>iaitukurikulumkeusahawanan,kaedahpengajaran,perananinstitusipendidikan</p><p>dalammempromosikanpendidikankeusahawanandankeupayaankeusahawanan</p><p>untukmengujihasratkeusahawananpelajar.ModelPengajaranPendidikan</p><p>KeusahawanandanTeoriPerlakuanTerancangsebagaidasarkepadakajianini.Soal</p><p>selidiktelahdiedarkankepada40pelajarsebagairespondenbagikajianrintisdan305</p><p>orangrespondenbagikajiansebenarmenggunakankaedahpersampelanbertujuandan</p><p>persampelanmudah.Datadianalisismenggunakananalisisdeskriptifbagi</p><p>menentukantahapkecenderunganhasratkeusahawananpelajarmanakalaanalisis</p><p>inferensikorelasidanregresibergandadigunakanbagimenjelaskankekuatan</p><p>hubungandanpengaruhelemen-elementerlibatterhadaphasratkeusahawananpelajar.</p><p>Dapatankajianmenunjukkanhasratkeusahawananpelajarpadatahapsederhana</p><p>tinggidengannilaiskormin3.7865.Sementaraitu,penemuanmelaluianalisisregresi</p><p>bergandamenunjukkankeupayaankeusahawanan,perananinstitusipendidikandan</p><p>kurikulumdalampendidikankeusahawananmempunyaipengaruhpositifdan</p><p>signifikandengannilaipekaliberganda()masing-masingadalah0.299,0.293dan</p><p>0.259. Manakalakaedahpengajaranpendidikankeusahawananmencatatkanpengaruh</p><p>negatifdantidaksignifikan(=0.092,p=0.203).Implikasidancadanganadalah</p><p>pihakkolejbertanggungjawabdalammerangkasertamelaksanakanstrategibertujuan</p><p>mendedahkanpelajarterhadapamalankeusahawananbagimenanampemikirandan</p><p>kemahirankeusahawanandalamdiripelajar.PihakKementerianPengajianTinggi</p><p>perlumenyusunstrategibagimemastikangraduansentiasabersediamenjadikan</p><p>usahawansebagaikerjayadenganpengalamandankecekapanyangdiperolehmelalui</p><p>program-programusahasamainstitusipendidikandenganagensi-agensilain.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nurathirah Abdul Ghafar
author_facet Nurathirah Abdul Ghafar
author_sort Nurathirah Abdul Ghafar
title Pengaruh pendidikan keusahawanan dan keupayaan keusahawanan terhadap hasrat keusahawanan pelajar Kolej Poly Tech MARA Bangi
title_short Pengaruh pendidikan keusahawanan dan keupayaan keusahawanan terhadap hasrat keusahawanan pelajar Kolej Poly Tech MARA Bangi
title_full Pengaruh pendidikan keusahawanan dan keupayaan keusahawanan terhadap hasrat keusahawanan pelajar Kolej Poly Tech MARA Bangi
title_fullStr Pengaruh pendidikan keusahawanan dan keupayaan keusahawanan terhadap hasrat keusahawanan pelajar Kolej Poly Tech MARA Bangi
title_full_unstemmed Pengaruh pendidikan keusahawanan dan keupayaan keusahawanan terhadap hasrat keusahawanan pelajar Kolej Poly Tech MARA Bangi
title_sort pengaruh pendidikan keusahawanan dan keupayaan keusahawanan terhadap hasrat keusahawanan pelajar kolej poly tech mara bangi
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2022
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9791
_version_ 1794025747682164736