Model Integratif pengajaran cerpen dan novel

<p>Kajian ini dilaksanakan untuk meningkatkan kualiti pengajaran cerpen dan novel dalam</p><p>matapelajaran Kesusasteraan Melayu. Kajian ini juga bertujuan mengenalpasti kaedah</p><p>pengajaran cerpen dan novel dalam mata pelajara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nur Iffah Atira Ismail
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9803
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dilaksanakan untuk meningkatkan kualiti pengajaran cerpen dan novel dalam</p><p>matapelajaran Kesusasteraan Melayu. Kajian ini juga bertujuan mengenalpasti kaedah</p><p>pengajaran cerpen dan novel dalam mata pelajaran Kesusasteraan Melayu. Objektif</p><p>kajian ini, pertama pengkaji menganalisis model pembelajaran sedia ada dan disesuaikan</p><p>supaya lebih fleksibel dalam pengajaran cerpen dan novel. Kedua kajian ini akan</p><p>menggabungkan elemen supaya menjadi satu model pembelajaran yang fleksibel untuk</p><p>pengajaran cerpen dan novel. Ketiga, akan dapat dilihat kebolehsanaan model Integratif</p><p>dalam pengajaran cerpen dan novel. Kemudian, pengkaji akan merumuskan model</p><p>integratif bagi pengajaran cerpen dan novel dalam mata pelajaran Kesusasteraan</p><p>Melayu. Kajian akan dibataskan kepada 10 orang guru Kesusasteraan Melayu untuk</p><p>mendapatkan kriteria-kriteria yang diperlukan dalam pembinaan sebuah model</p><p>pembelajaran yang berfokuskan kepada matapelajaran Kesusasateraan Melayu. Kriteria</p><p>ini akan diperolehi melalui soal selidik yang akan dijalankan kepada 10 orang guru</p><p>Kesusasteraan Melayu di negeri Kedah. Selain itu, pemerhatian pengajaran</p><p>menggunakan model Integratif akan dilakukan terhadap dua buah kelas Kesusasteraan</p><p>Melayu juga di negeri Kedah. Hasil daripada kajian ini akan mewujudkan satu model</p><p>pembelajaran untuk matapelajaran Kesusasteraan Melayu khusus untuk cerpen dan</p><p>novel. Model Integratif akan membantu meningkatkan kualiti pengajaran dengan</p><p>penggunaan pendekatan yang sedia ada. Akhir sekali, perubahan terhadap proses</p><p>pengajaran juga akan membantu memudahkan sesi pengajaran guru di dalam kelas.</p>