Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris

<p>Kajian ini dibuat bagi mengetahui hubungan perkaitan di antara sikap dan</p><p>pencapaian pelajar terhadap pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Kajian</p><p>dijalankan menggunakan kaedah soal-selidik, kepustakaan, perbincang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd Razak Jusoh
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2011
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9822
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini dibuat bagi mengetahui hubungan perkaitan di antara sikap dan</p><p>pencapaian pelajar terhadap pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Kajian</p><p>dijalankan menggunakan kaedah soal-selidik, kepustakaan, perbincangan dengan</p><p>pensyarah dan guru-guru Sains. Satu set soalan soal selidik telah disediakan untuk</p><p>mengumpul dan meninjau pandangan dan pendapat pelajar tentang pelaksanaan</p><p>pengajaran Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Huraian keputusan kajian ini pada</p><p>keseluruhannya dibuat secara statistik deskriptif dengan menggunakan jadual</p><p>frekuensi dan peratusan. Pengkaji juga menggunakan Crosstab dan Ujian Khi</p><p>Kuasadua untuk melihat perhubungan yang signifikan antara dua variabel.</p><p>Min dan Standard Deviation digunakan untuk melihat masalah pelajar</p><p>mempelajari Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Hasil kajian mendapati majoriti</p><p>pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran Sains menggunakan</p><p>Bahasa Inggeris. Pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran guru</p><p>dan kurang menunjukkan minat dan kesungguhan dalam mempelajari mata</p><p>pelajaran Sains. Selain itu mereka juga bersikap negatifterhadap kepentingan Sains</p><p>dari segi pendidikan, Sains dan teknologi. Kebanyakan pelajar yang dikaji</p><p>mendapati mereka merasakan situasi pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris</p><p>agak membebankan,menyukarkan serta mengelirukan.</p><p>Mereka juga merasa bosan kerana kurang mendapat keijasama daripada</p><p>rakan-rakan dan guru Sains. Dapatan kajian juga mendapati terdapat hubungan yang</p><p>signifikan antara sikap dan pencapaian pelajar.Selain daripada itu, pelajar juga</p><p>menghadapi masalah dalam pembelajaran iaitu masalah pertuturan dan masalah</p><p>memahami buku teks Sains yang ditulis dalam Bahasa Inggeris. Dapatan kajian</p><p>juga mendapati pelajar menghadapi masalah dalam membuat latihan di mana mereka</p><p>tidak mampu untuk menyiapkannya dengan betul jika tidak mendapat bantuan dan</p><p>jika tidak dapat meniru kawan. Ini menunjukkan pelajar kurang berminat terhadap</p><p>mata pelajaran Sains kerana mereka sukar memahami isi pelajaran kerana ianya diajar</p><p>menggunakan Bahasa Inggeris walaupun mereka sedar akan kepentingannya untuk</p><p>masa depan</p>