Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris
<p>Kajian ini dibuat bagi mengetahui hubungan perkaitan di antara sikap dan</p><p>pencapaian pelajar terhadap pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Kajian</p><p>dijalankan menggunakan kaedah soal-selidik, kepustakaan, perbincang...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9822 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9822 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:98222024-02-19 Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris 2011 Abd Razak Jusoh <p>Kajian ini dibuat bagi mengetahui hubungan perkaitan di antara sikap dan</p><p>pencapaian pelajar terhadap pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Kajian</p><p>dijalankan menggunakan kaedah soal-selidik, kepustakaan, perbincangan dengan</p><p>pensyarah dan guru-guru Sains. Satu set soalan soal selidik telah disediakan untuk</p><p>mengumpul dan meninjau pandangan dan pendapat pelajar tentang pelaksanaan</p><p>pengajaran Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Huraian keputusan kajian ini pada</p><p>keseluruhannya dibuat secara statistik deskriptif dengan menggunakan jadual</p><p>frekuensi dan peratusan. Pengkaji juga menggunakan Crosstab dan Ujian Khi</p><p>Kuasadua untuk melihat perhubungan yang signifikan antara dua variabel.</p><p>Min dan Standard Deviation digunakan untuk melihat masalah pelajar</p><p>mempelajari Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Hasil kajian mendapati majoriti</p><p>pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran Sains menggunakan</p><p>Bahasa Inggeris. Pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran guru</p><p>dan kurang menunjukkan minat dan kesungguhan dalam mempelajari mata</p><p>pelajaran Sains. Selain itu mereka juga bersikap negatifterhadap kepentingan Sains</p><p>dari segi pendidikan, Sains dan teknologi. Kebanyakan pelajar yang dikaji</p><p>mendapati mereka merasakan situasi pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris</p><p>agak membebankan,menyukarkan serta mengelirukan.</p><p>Mereka juga merasa bosan kerana kurang mendapat keijasama daripada</p><p>rakan-rakan dan guru Sains. Dapatan kajian juga mendapati terdapat hubungan yang</p><p>signifikan antara sikap dan pencapaian pelajar.Selain daripada itu, pelajar juga</p><p>menghadapi masalah dalam pembelajaran iaitu masalah pertuturan dan masalah</p><p>memahami buku teks Sains yang ditulis dalam Bahasa Inggeris. Dapatan kajian</p><p>juga mendapati pelajar menghadapi masalah dalam membuat latihan di mana mereka</p><p>tidak mampu untuk menyiapkannya dengan betul jika tidak mendapat bantuan dan</p><p>jika tidak dapat meniru kawan. Ini menunjukkan pelajar kurang berminat terhadap</p><p>mata pelajaran Sains kerana mereka sukar memahami isi pelajaran kerana ianya diajar</p><p>menggunakan Bahasa Inggeris walaupun mereka sedar akan kepentingannya untuk</p><p>masa depan</p> 2011 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9822 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9822 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Abd Razak Jusoh Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris |
description |
<p>Kajian ini dibuat bagi mengetahui hubungan perkaitan di antara sikap dan</p><p>pencapaian pelajar terhadap pengajaran Sains dalam Bahasa Inggeris. Kajian</p><p>dijalankan menggunakan kaedah soal-selidik, kepustakaan, perbincangan dengan</p><p>pensyarah dan guru-guru Sains. Satu set soalan soal selidik telah disediakan untuk</p><p>mengumpul dan meninjau pandangan dan pendapat pelajar tentang pelaksanaan</p><p>pengajaran Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Huraian keputusan kajian ini pada</p><p>keseluruhannya dibuat secara statistik deskriptif dengan menggunakan jadual</p><p>frekuensi dan peratusan. Pengkaji juga menggunakan Crosstab dan Ujian Khi</p><p>Kuasadua untuk melihat perhubungan yang signifikan antara dua variabel.</p><p>Min dan Standard Deviation digunakan untuk melihat masalah pelajar</p><p>mempelajari Sains menggunakan Bahasa Inggeris. Hasil kajian mendapati majoriti</p><p>pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran Sains menggunakan</p><p>Bahasa Inggeris. Pelajar menunjukkan sikap yang negatif terhadap pengajaran guru</p><p>dan kurang menunjukkan minat dan kesungguhan dalam mempelajari mata</p><p>pelajaran Sains. Selain itu mereka juga bersikap negatifterhadap kepentingan Sains</p><p>dari segi pendidikan, Sains dan teknologi. Kebanyakan pelajar yang dikaji</p><p>mendapati mereka merasakan situasi pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris</p><p>agak membebankan,menyukarkan serta mengelirukan.</p><p>Mereka juga merasa bosan kerana kurang mendapat keijasama daripada</p><p>rakan-rakan dan guru Sains. Dapatan kajian juga mendapati terdapat hubungan yang</p><p>signifikan antara sikap dan pencapaian pelajar.Selain daripada itu, pelajar juga</p><p>menghadapi masalah dalam pembelajaran iaitu masalah pertuturan dan masalah</p><p>memahami buku teks Sains yang ditulis dalam Bahasa Inggeris. Dapatan kajian</p><p>juga mendapati pelajar menghadapi masalah dalam membuat latihan di mana mereka</p><p>tidak mampu untuk menyiapkannya dengan betul jika tidak mendapat bantuan dan</p><p>jika tidak dapat meniru kawan. Ini menunjukkan pelajar kurang berminat terhadap</p><p>mata pelajaran Sains kerana mereka sukar memahami isi pelajaran kerana ianya diajar</p><p>menggunakan Bahasa Inggeris walaupun mereka sedar akan kepentingannya untuk</p><p>masa depan</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Abd Razak Jusoh |
author_facet |
Abd Razak Jusoh |
author_sort |
Abd Razak Jusoh |
title |
Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris |
title_short |
Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris |
title_full |
Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris |
title_fullStr |
Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris |
title_full_unstemmed |
Perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dalam Bahasa Inggeris |
title_sort |
perkaitan antara sikap pelajar terhadap pencapaian akademik dalam pengajaran dan pembelajaran sains dalam bahasa inggeris |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2011 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9822 |
_version_ |
1794025756150464512 |