Kesan penggunaan Model Peringkat Kefahaman Numerasi terhadap pencapaian penyelesaian masalah berayat operasi asas dan minat dalam Matematik Tahun Empat

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Model Peringkat</p><p>Kefahaman Numerasi (MPKN) terhadap pencapaian dan minat bagi penyelesaian</p><p>masalah berayat operasi asas Matematik Tahun Empat di sekol...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nur Amalina Ahmad
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9835
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Model Peringkat</p><p>Kefahaman Numerasi (MPKN) terhadap pencapaian dan minat bagi penyelesaian</p><p>masalah berayat operasi asas Matematik Tahun Empat di sekolah rendah daerah</p><p>Kuala Selangor, Selangor. Kajian ini menggunakan MPKN yang dihasilkan oleh Siti</p><p>Rahaimah. Terdapat empat tahap yang digunakan dalam model ini iaitu pengkodan</p><p>kod (de-coding), pemerolehan pengetahuan (meaning making), aplikasi (using) dan</p><p>analisis (analyzing). Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen.</p><p>Responden bagi kajian ini ialah 62 orang murid di SK Bukit Kerayong. Murid ini</p><p>akan dipilih secara rawak yang terdiri daripada kumpulan rawatan dan kumpulan</p><p>kawalan. Kumpulan rawatan ini diajar penyelesaian masalah berayat operasi asas</p><p>Matematik menggunakan MPKN manakala kumpulan kawalan pula menggunakan</p><p>pendekatan tradisional. Pengkaji menggunakan program SPSS iaitu ujian-t sampel</p><p>berpasangan dalam menganalisis data yang diperoleh daripada alat pengukur kajian</p><p>iaitu ujian pra, ujian pos dan soal selidik. Hasil ujian-t bagi kumpulan rawatan</p><p>mendapati tahap signifikan adalah 0.656 yang menunjukkan terdapat perbezaan yang</p><p>signifikan antara min pra ujian dengan min pos ujian pencapaian penyelesaian</p><p>masalah berayat operasi asas matematik. Hasil ujian-t bagi maklum balas soal selidik</p><p>pula mendapati tahap signifikan bagi kumpulan rawatan adalah 0.757 yang</p><p>menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan min ujian pra dan min ujian pos</p><p>minat murid dalam Matematik Tahun Empat. Implikasi kajian ini menunjukkan</p><p>bahawa intervensi menggunakan model peringkat kefahaman numerasi yang</p><p>dijalankan memberi kesan positif dan membantu murid dalam pembelajaran ini.</p>