Pemahaman dan kekerapan guru menggunakan kaedah belajar melalui bermain di TADIKA
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pemahaman, kekerapan, dan masalah</p><p>guru menggunakan kaedah belajar melalui bermain di TADIKA. Pendekatan kuantitatif</p><p>dengan kaedah tinjauan menggunakan soal selidik yan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9836 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pemahaman, kekerapan, dan masalah</p><p>guru menggunakan kaedah belajar melalui bermain di TADIKA. Pendekatan kuantitatif</p><p>dengan kaedah tinjauan menggunakan soal selidik yang terbahagi kepada empat</p><p>bahagian iaitu demografi responden, tahap pemahaman guru, aktiviti dan kekerapan</p><p>guru serta masalah yang dihadapi guru melaksanakan kaedah belajar melalui bermain</p><p>digunakan dalam kajian ini. Populasi kajian terdiri daripada guru TADIKA di daerah</p><p>Hulu Selangor, Selangor. Sampel dipilih seramai 70 orang guru TADIKA. Pemilihan</p><p>sampel dibuat secara rawak tanpa mengambil kira demografi responden. Secara</p><p>keseluruhannya dalam bahagian B, tahap pemahaman guru tentang penggunaan kaedah</p><p>belajar melalui bermain di TADIKA berada pada tahap tinggi dengan nilai min 3.936</p><p>(s.p. = 0.753). Analisis ANOVA satu hala menunjukkan tiada perbezaan yang</p><p>signifikan antara tahap pemahaman guru menggunakan kaedah belajar melalui bermain</p><p>dengan jenis TADIKA (F3, 66 = 0.264; p > 0.05) serta tiada perbezaan yang signifikan</p><p>antara tahap pemahaman guru menggunakan kaedah belajar melalui bermain dengan</p><p>tempoh pengalaman mengajar guru (F3, 66 = 0.364; p > 0.05). Selanjutnya, bahagian C</p><p>iaitu kekerapan guru menggunakan kaedah belajar melalui bermain di TADIKA ialah</p><p>sebanyak 65.70% seminggu. Bahagian D iaitu masalah yang dihadapi guru TADIKA</p><p>dalam melaksanakan kaedah belajar melalui bermain di dalam kelas berada pada tahap</p><p>sederhana dengan nilai min 2.383 (s.p. = 1.015). Implikasinya, semua pihak harus</p><p>berusaha melakukan penambahbaikan agar kaedah belajar melalui bermain dapat</p><p>dimanfaatkan sepenuhnya dalam pengajaran guru di TADIKA. Kesimpulannya,</p><p>pemahaman guru dalam kajian ini diharapkan dapat memberi kesedaran kepada guru</p><p>TADIKA mengenai kepentingan kaedah belajar melalui bermain dalam pengajaran</p><p>secara holistik terhadap kanak-kanak.</p> |
---|