Keberkesanan Kaedah Iqranik iVAK terhadap kemahiran bacaan awal Bahasa Melayu murid prasekolah

<p>Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan Kaedah Iqranik iVAK terhadap</p><p>kemahiran bacaan awal bahasa Melayu murid prasekolah. Kaedah Iqranik iVAK telah</p><p>dibangunkan menggunakan Model ADDIE iaitu fasa analisis ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nursyazwani Abdul Latif
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9892
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan Kaedah Iqranik iVAK terhadap</p><p>kemahiran bacaan awal bahasa Melayu murid prasekolah. Kaedah Iqranik iVAK telah</p><p>dibangunkan menggunakan Model ADDIE iaitu fasa analisis keperluan, fasa reka</p><p>bentuk, fasa pembangunan, fasa pelaksanaan dan fasa penilaian. Dalam konteks isi</p><p>kandungan iVAK, teori tingkah laku, model Malakat Ibnu Khaldun serta model VAK</p><p>Fleming telah digunakan sebagai asas kepada Kaedah Iqranik iVAK. Keberkesanan</p><p>Kaedah Iqranik iVAK diukur melalui persepsi 61 orang guru prasekolah yang telah</p><p>dipilih secara persampelan bertujuan di daerah Baling, Kedah. Kaedah Iqranik iVAK</p><p>telah disahkan oleh tiga orang pakar dalam bidang. Seramai 20 murid prasekolah juga</p><p>terlibat dalam kajian ini di mana mereka belajar melalui Kaedah Iqranik iVAK tersebut</p><p>selama empat minggu. Instrumen kajian terdiri daripada tiga set soal selidik dan ujian</p><p>pra-pasca yang telah dijalankan berdasarkan fasa penyelidikan. Untuk fasa analisis</p><p>keperluan, data soal selidik guru mengesahkan bahawa terdapat keperluan untuk</p><p>membangunkan satu kaedah bacaan awal bahasa Melayu prasekolah yang baharu.</p><p>Daripada aspek reka bentuk dan pembangunan, panel pakar telah mengesahkan tiga</p><p>konstruk utama dengan penambahan satu konstruk baharu dalam Kaedah Iqranik iVAK.</p><p>Analisis ujian pra-pasca menggunakan paired sample t-test menunjukkan terdapat</p><p>peningkatan yang signifikan pada skor selepas rawatan (t = -41.90; df =19, p = 0.00).</p><p>Fasa penilaian pula menunjukkan guru prasekolah bersetuju bahawa Kaedah Iqranik</p><p>iVAK ini adalah mudah digunakan dan berkesan untuk meningkatkan kefahaman</p><p>murid. Kesimpulannya, Kaedah Iqranik iVAK telah meningkatkan kefahaman dan</p><p>kemahiran bacaan awal bahasa Melayu murid prasekolah yang terlibat dalam kajian ini.</p><p>Implikasi kajian menunjukkan bahawa Kaedah Iqranik iVAK boleh digunakan oleh</p><p>guru-guru di prasekolah awam atau swasta.</p>