Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran dalam mata pelajaran geografi yang menggunakan Rancangan Pengajaran Bersistem ( RPB) dan pengajaran yang menggunakan Pengamalan Amalan Guru (PAG). Sampel kajian terdiri daripada 34 orang pelajar Tingkatan Dua yang dipilih berdasa...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Euis Mariani D. Koswara
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2005
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9893
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran dalam mata pelajaran geografi yang menggunakan Rancangan Pengajaran Bersistem ( RPB) dan pengajaran yang menggunakan Pengamalan Amalan Guru (PAG). Sampel kajian terdiri daripada 34 orang pelajar Tingkatan Dua yang dipilih berdasarkan pencapaian markah akhir tahun di sebuah sekolah menengah harian biasa di Daerah Pekan, Pahang Darul Makmur. Pelajar ini dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu seramai 17 orang kumpulan eksperimen dan 17 orang kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soalan yang terdiri dari 20 soalan objektif yang dibina oleh penyelidik berdasarkan kepada objektif yang ditetapkan dalam rancangan pengajaran dan soal selidik berkenaan keberkesanan reka bentuk pengajaran. Basil kajian menunjukkan terdapatnyaperbezaan pencapaian yang signifikan di antara kumpulan pelajar yang diajar menggunakan RPB dengan kumpulan pelajar yang diajar menggunakan PAG. Di sampingitujugaterdapathubunganyangsignifikandi antarapencapaian markah dengan pandangan pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran (P&P), juga terdapat hubungan yang signifikan di antara pencapaian markah dengan pandangan pelajar terhadap media pengajaran.</p>