Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah

<p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran dalam mata pelajaran geografi yang menggunakan Rancangan Pengajaran Bersistem ( RPB) dan pengajaran yang menggunakan Pengamalan Amalan Guru (PAG). Sampel kajian terdiri daripada 34 orang pelajar Tingkatan Dua yang dipilih berdasa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Euis Mariani D. Koswara
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9893
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9893
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:98932024-03-13 Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah 2005 Euis Mariani D. Koswara <p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran dalam mata pelajaran geografi yang menggunakan Rancangan Pengajaran Bersistem ( RPB) dan pengajaran yang menggunakan Pengamalan Amalan Guru (PAG). Sampel kajian terdiri daripada 34 orang pelajar Tingkatan Dua yang dipilih berdasarkan pencapaian markah akhir tahun di sebuah sekolah menengah harian biasa di Daerah Pekan, Pahang Darul Makmur. Pelajar ini dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu seramai 17 orang kumpulan eksperimen dan 17 orang kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soalan yang terdiri dari 20 soalan objektif yang dibina oleh penyelidik berdasarkan kepada objektif yang ditetapkan dalam rancangan pengajaran dan soal selidik berkenaan keberkesanan reka bentuk pengajaran. Basil kajian menunjukkan terdapatnyaperbezaan pencapaian yang signifikan di antara kumpulan pelajar yang diajar menggunakan RPB dengan kumpulan pelajar yang diajar menggunakan PAG. Di sampingitujugaterdapathubunganyangsignifikandi antarapencapaian markah dengan pandangan pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran (P&P), juga terdapat hubungan yang signifikan di antara pencapaian markah dengan pandangan pelajar terhadap media pengajaran.</p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9893 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9893 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Euis Mariani D. Koswara
Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah
description <p>Kajian ini bertujuan mengkaji keberkesanan pengajaran dalam mata pelajaran geografi yang menggunakan Rancangan Pengajaran Bersistem ( RPB) dan pengajaran yang menggunakan Pengamalan Amalan Guru (PAG). Sampel kajian terdiri daripada 34 orang pelajar Tingkatan Dua yang dipilih berdasarkan pencapaian markah akhir tahun di sebuah sekolah menengah harian biasa di Daerah Pekan, Pahang Darul Makmur. Pelajar ini dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu seramai 17 orang kumpulan eksperimen dan 17 orang kumpulan kawalan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soalan yang terdiri dari 20 soalan objektif yang dibina oleh penyelidik berdasarkan kepada objektif yang ditetapkan dalam rancangan pengajaran dan soal selidik berkenaan keberkesanan reka bentuk pengajaran. Basil kajian menunjukkan terdapatnyaperbezaan pencapaian yang signifikan di antara kumpulan pelajar yang diajar menggunakan RPB dengan kumpulan pelajar yang diajar menggunakan PAG. Di sampingitujugaterdapathubunganyangsignifikandi antarapencapaian markah dengan pandangan pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran (P&P), juga terdapat hubungan yang signifikan di antara pencapaian markah dengan pandangan pelajar terhadap media pengajaran.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Euis Mariani D. Koswara
author_facet Euis Mariani D. Koswara
author_sort Euis Mariani D. Koswara
title Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah
title_short Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah
title_full Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah
title_fullStr Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah
title_full_unstemmed Keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran Geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah
title_sort keberkesanan reka bentuk pengajaran bersistem dalam pengajaran dan pembelajaran geografi murid tingkatan 2 sekolah menengah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2005
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9893
_version_ 1794025772863717376