Menganggarkan kerugian output ketidakhadiran guru di sekolah
<p>Guru merupakan guna tenaga yang menyumbangkan produktiviti dalam ekonomi. Kos</p><p>sumber manusia dalam pendidikan adalah penting oleh pihak kerajaan dan negara. Ketidakhadiran guru</p><p>dikaitkan dengan pengurangan produktiv...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9914 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Guru merupakan guna tenaga yang menyumbangkan produktiviti dalam ekonomi. Kos</p><p>sumber manusia dalam pendidikan adalah penting oleh pihak kerajaan dan negara. Ketidakhadiran guru</p><p>dikaitkan dengan pengurangan produktiviti iaitu kerugian ekonomi dari sudut output. Tujuan kajian</p><p>ini ialah untuk menganggarkan kos yang telah ditanggung oleh kerajaan atau pelajar akibat daripada</p><p>ketidakhadiran guru di sekolah sama ada disebabkan oleh cuti yang telah diambil dan urusan rasmi</p><p>yang merangkumi unit kurikulum, ko kurikulum dan hal ehwal murid. Kajian ini juga mengenal pasti</p><p>sebab-sebab ketidakhadiran guru di sekolah. Dalam kajian ini, penyelidik telah memilih kajian</p><p>berbentuk kajian kes yang melibatkan 78 orang guru di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan di</p><p>Selangor (Sekolah A) dan 115 orang guru di sebuah Sekolah Rendah Kebangsaan di Kuala Lumpur</p><p>(Sekolah B). Dapatan kajian menunjukkan di sekolah menengah, pengambilan cuti sakit di klinik</p><p>swasta atau di hospital swasta adalah lebih tinggi berbanding jenis cuti yang lain. Manakala di</p><p>sekolah rendah pula, hasil kajian menunjukkan bahawa jumlah hari guru tidak hadir ke sekolah yang</p><p>disebabkan oleh pengambilan cuti bersalin adalah lebih tinggi berbanding jenis cuti yang lain.</p><p>Kerugian akibat ketidakhadiran guru di sekolah menengah yang dikaji mengikut jumlah hari bekerja</p><p>adalah RM 268,339.18 setahun. Manakala di sekolah rendah pula, jumlah kerugian akibat</p><p>ketidakhadiran guru mengikut jumlah hari bekerja adalah RM311,043.70 setahun. Salah satu cadangan</p><p>adalah mewujudkan perjawatan baru di sekolah. Walaupun kos penggajian bertambah, namun dari sudut</p><p>ekonomi terhadap modal manusia (output) sebenarnya memberi perolehan yang lebih besar dalam</p><p>pelaburan jangka masa panjang. Kerugian dan ketinggalan pelajar dalam pelajaran perlulah diambil</p><p>perhatian yang lebih utama berbanding daripada kos kewangan yang terlibat untuk memperbaiki</p><p>sistem pendidikan yang sedia ada demi menjaga kepentingan pelajar, guru, kerajaan dan negara.</p><p></p> |
---|