Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran STEM-C mengintegrasikan pembelajarn berasaskan projek bagi topik pengamiran tingkatan 5
<p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menguji kebolehgunaan modul pengajaran</p><p>Sains, Teknologi, Engineering dan Matematik mengintegrasikan pembelajaran berasaskan</p><p>projek bagi topik Pengamiran Tingkatan 5 yang d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9917 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menguji kebolehgunaan modul pengajaran</p><p>Sains, Teknologi, Engineering dan Matematik mengintegrasikan pembelajaran berasaskan</p><p>projek bagi topik Pengamiran Tingkatan 5 yang dinamakan Modul STEM-C berteraskan</p><p>kepada bidang pembelajaran Kalkulus. Kajian ini menggunakan Reka Bentuk Kajian</p><p>Pembangunan dengan mengaplikasikan Model ADDIE iaitu analisis (A), reka bentuk (D),</p><p>pembangunan (D), pelaksanaan (I) dan penilaian (E) sebagai turutan langkah yang</p><p>sistematik dalam membangunkan Modul STEM-C. Modul ini didasari teori</p><p>Konstruktivisme dan Constructionism serta gaya pembelajaran abad ke-21 di mana</p><p>Rancangan Pengajaran Harian mengorientasikan Model Pengajaran 5E (Engagement,</p><p>Elaboration, Exploration, Explanation, Evaluation) dan Model PaDL (Planning and</p><p>Design Learning). Kajian kuantitatif ini menggunakan soal selidik untuk menentukan</p><p>tahap kesahan dan kebolehgunaan modul dari perspektif guru. Lima orang pakar telah</p><p>menilai kesahan kandungan Modul STEM-C menggunakan borang penilaian kesahan</p><p>pakar di mana nilai Indeks Kesahan Kandungan yang diperolehi ialah 1.00. Seramai 22</p><p>orang guru Matematik Tambahan di daerah Maran telah dipilih sebagai sampel kajian</p><p>dengan menggunakan teknik pensampelan bertujuan bagi menentukan tahap</p><p>kebolehgunaan Modul STEM-C. Soal selidik kebolehgunaan digunakan bagi meninjau</p><p>tahap kebolehgunaan modul dari perspektif guru. Hasil kajian menunjukkan tahap</p><p>kebolehgunaan Modul STEM-C adalah tinggi di mana skor min bagi kelima-lima aspek</p><p>pengujian kebolehgunaan memperoleh nilai skor min melebihi 3.41. Kesimpulannya,</p><p>Modul STEM-C mempunyai kesahan kandungan yang memuaskan menurut pandangan</p><p>pakar dan tahap kebolehgunaan yang tinggi berdasarkan perspektif guru. Implikasinya,</p><p>Modul STEM-C boleh menjadi bahan pengajaran Sains, Teknologi, Engineering dan</p><p>Matematik yang autentik dalam membantu guru mempelbagaikan teknik pengajaran yang</p><p>lebih dinamik dan memaksimumkan penglibatan murid. Selain itu, penggunaan Modul</p><p>STEM-C juga dapat menjadikan gaya pengajaran guru lebih fleksibel dan kreatif.</p> |
---|