Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar
<p>Tujuan melaksanakan kajian ini ialah; (1) membangunkan koswer Peta Pintar Rujukan Grid (RG) yang</p><p>dapat menggantikan buku teks dalam mempelajari topik rujukan grid, (2) mengenalpasti pencapaian</p><p>pelajar yang menggunak...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9927 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:9927 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:99272024-03-19 Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar 2007 Khairuddin Nisa GV Recreation Leisure <p>Tujuan melaksanakan kajian ini ialah; (1) membangunkan koswer Peta Pintar Rujukan Grid (RG) yang</p><p>dapat menggantikan buku teks dalam mempelajari topik rujukan grid, (2) mengenalpasti pencapaian</p><p>pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG berbanding menggunakan peta topografi di buku</p><p>teks di dalam topik rujukan grid, dan (3) membandingkan tahap minat pelajar terhadap</p><p>pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta topografi di dalam buku teks selepas</p><p>mempelajari topik rujukan grid. Seramai 82 pelajar Tingkatan 3 SMK. Khir Johari Sg. Sumun telah</p><p>dipilih daripada kelas sederhana dan lemah bagi mewakili kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan.</p><p>Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan melalui 3 fasa kajian iaitu ujian pra, ujian pos,</p><p>dan soal selidik. Model ASSURE telah digunakan bagi membangunkan koswer Peta Pintar RG. Ujian t</p><p>digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG dengan</p><p>pelajar yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik pula digunakan bagi</p><p>membandingkan tahap minat pelajar terhadap pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta</p><p>topografi di buku teks. Keputusan ujian-t yang dijalankan telah dapat membuktikan kumpulan</p><p>eksperimen yang menggunakan koswer Peta Pintar RG mendapat skor yang lebih di dalam topik rujukan</p><p>grid berbanding kumpulan kawalan yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik yang</p><p>dijalankan untuk menguji minat pelajar juga dapat menunjukkan bahawa pelajar yang minat menggunakan</p><p>Peta Pintar RG mendapat min yang tinggi iaitu 4.41 berbanding pelajar yang minat menggunakan buku</p><p>teks dengan min hanya 2.84.</p><p></p> 2007 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9927 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9927 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan N/A |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
GV Recreation Leisure |
spellingShingle |
GV Recreation Leisure Khairuddin Nisa Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar |
description |
<p>Tujuan melaksanakan kajian ini ialah; (1) membangunkan koswer Peta Pintar Rujukan Grid (RG) yang</p><p>dapat menggantikan buku teks dalam mempelajari topik rujukan grid, (2) mengenalpasti pencapaian</p><p>pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG berbanding menggunakan peta topografi di buku</p><p>teks di dalam topik rujukan grid, dan (3) membandingkan tahap minat pelajar terhadap</p><p>pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta topografi di dalam buku teks selepas</p><p>mempelajari topik rujukan grid. Seramai 82 pelajar Tingkatan 3 SMK. Khir Johari Sg. Sumun telah</p><p>dipilih daripada kelas sederhana dan lemah bagi mewakili kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan.</p><p>Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan melalui 3 fasa kajian iaitu ujian pra, ujian pos,</p><p>dan soal selidik. Model ASSURE telah digunakan bagi membangunkan koswer Peta Pintar RG. Ujian t</p><p>digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG dengan</p><p>pelajar yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik pula digunakan bagi</p><p>membandingkan tahap minat pelajar terhadap pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta</p><p>topografi di buku teks. Keputusan ujian-t yang dijalankan telah dapat membuktikan kumpulan</p><p>eksperimen yang menggunakan koswer Peta Pintar RG mendapat skor yang lebih di dalam topik rujukan</p><p>grid berbanding kumpulan kawalan yang menggunakan peta topografi di buku teks. Soal selidik yang</p><p>dijalankan untuk menguji minat pelajar juga dapat menunjukkan bahawa pelajar yang minat menggunakan</p><p>Peta Pintar RG mendapat min yang tinggi iaitu 4.41 berbanding pelajar yang minat menggunakan buku</p><p>teks dengan min hanya 2.84.</p><p></p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Khairuddin Nisa |
author_facet |
Khairuddin Nisa |
author_sort |
Khairuddin Nisa |
title |
Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_short |
Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_full |
Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_fullStr |
Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar |
title_sort |
keberkesanan peta pintar rujukan grid terhadap pencapaian dan minat pelajar |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan |
publishDate |
2007 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9927 |
_version_ |
1794025778929729536 |