Penggunaan internet dalam kalangan guru-guru sekolah rendah

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Internet dalam kalangan guru guru sekolah</p><p>rendah di daerah Kuala Kangsar, Perak. Kajian ini telah melibatkan seramai 94 orang guru sebagai</p><p>responden kajian. Instru...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Azhar Mohd Yusuff
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2010
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9952
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Internet dalam kalangan guru guru sekolah</p><p>rendah di daerah Kuala Kangsar, Perak. Kajian ini telah melibatkan seramai 94 orang guru sebagai</p><p>responden kajian. Instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik yang mengukur latar</p><p>belakang responden meliputi umur, pcngalaman mengajar dan kelulusan akademik. Selain itu, turut</p><p>diukur sikap terhadap pcnggunaan Internet, kemahiran menggunakan Internet dan kekerapan penggunaan</p><p>Internet dalam masa seminggu. Segala data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Statistical</p><p>Packages for Social Sciences (SPSS). Hasil dapatan kajian menunjukkan sikap dan kemaluran responden</p><p>terhadap penggunaan Internet adalah tinggi berdasarkan nilai min yang diperolehi. Analisis</p><p>inferensi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara tujuan menggunakan Internet</p><p>dengan kekerapan penggunaan Internet dan terdapat perkaitan yang signifikan di antara sikap</p><p>terhadap penggunaan Internet dengan kekerapan penggunaan Internet. Dapatan kajian juga menunjukkan</p><p>terdapat perkaitan yang signifikan di antara umur, pengalaman mengajar dan kelulusan akademik</p><p>dengan kekerapan penggunaan Internet. Namun, umur dan pengalaman mengajar mempunyai hubungan</p><p>yang negatif dengan kekerapan penggunaan Internet iaitu semakin meningkat umur dan semakin</p><p>meningkat tempoh pengalaman mengajar menyebabkan semakin berkurangnya penggunaan Internet dalam</p><p>kalangan guru. Manakala kelulusan akademik mempunyai hubungan yang positif dengan kekerapan</p><p>penggunaan Internet iaitu semakin tinggi kelulusan akademik seseorang guru maka semakin</p><p>meningkatnya penggunaan Internet dalam kalangan guru.</p><p></p>