Keberkesanan Senaman Brain Gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah

<p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Senaman Brain Gym dalam meningkatkan prestasi pencapaian pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan Satu Bab Sejarah dan Kita. Kajian juga bertujuan untuk menentukan perhubungan di antara Konsep K...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sivanesan Palaniappa Pillai
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9982
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:9982
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:99822024-04-02 Keberkesanan Senaman Brain Gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah 2005 Sivanesan Palaniappa Pillai <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Senaman Brain Gym dalam meningkatkan prestasi pencapaian pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan Satu Bab Sejarah dan Kita. Kajian juga bertujuan untuk menentukan perhubungan di antara Konsep Kendiri dengan Pencapaian Akadenik. Sampel kajian terdiri 60 orang pelajar sebuah sekolah menengah di Tanjong Malim. Kajian ini dijalankan secara ekperimental melibatkan dua kumpulan iaitu Kumpulan Eksperimen 29 orang dan Kumpulan Kawalan 31 orang. Kumpulan Eksperimen didedahkan dengan Senaman Brain Gym sebagai rawatan. Analisis data kajian mempamerkan dapatan-dapatan menarik. Dalam Ujian Pos Kumpulan eksperimen telah peroleh pencapaian lebih tinggi berbanding Kumpulan Kawalan. Dari segi mengingat kembali fakta didapati lebih baik berbanding Kumpulan Kawalan. Konsep kendiri pelajar Eksperimen juga telah berubah ke arah positif. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan korelasi positif di antara pencapaian pelajar dengan konsep kendiri. Hasil Temu bual pula didapati bacaan. penulisan, penumpuan dan kesihatan pelajar telah bertambah baik. Dapatan kajian menunjukkan selain faktor keupayaan kognitif faktor psikomotor juga memberi kesan ke atas proses pembelajaran pelajar. Senaman Brain Gym yang melibatkan pergerakan-pergerakan mudah dan menyeronokan mengkordinasikan otak kanan dan kiri seterusnya memudahkan pembelajaran. Maka senaman Brain Gym boleh digunakan sebagai satu kaedah alternatif dalam menangani masalah pembelajaran di kalangan pelajar pencapaian akademik rendah.</p> 2005 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9982 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9982 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Sivanesan Palaniappa Pillai
Keberkesanan Senaman Brain Gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah
description <p>Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan Senaman Brain Gym dalam meningkatkan prestasi pencapaian pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan Satu Bab Sejarah dan Kita. Kajian juga bertujuan untuk menentukan perhubungan di antara Konsep Kendiri dengan Pencapaian Akadenik. Sampel kajian terdiri 60 orang pelajar sebuah sekolah menengah di Tanjong Malim. Kajian ini dijalankan secara ekperimental melibatkan dua kumpulan iaitu Kumpulan Eksperimen 29 orang dan Kumpulan Kawalan 31 orang. Kumpulan Eksperimen didedahkan dengan Senaman Brain Gym sebagai rawatan. Analisis data kajian mempamerkan dapatan-dapatan menarik. Dalam Ujian Pos Kumpulan eksperimen telah peroleh pencapaian lebih tinggi berbanding Kumpulan Kawalan. Dari segi mengingat kembali fakta didapati lebih baik berbanding Kumpulan Kawalan. Konsep kendiri pelajar Eksperimen juga telah berubah ke arah positif. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat hubungan korelasi positif di antara pencapaian pelajar dengan konsep kendiri. Hasil Temu bual pula didapati bacaan. penulisan, penumpuan dan kesihatan pelajar telah bertambah baik. Dapatan kajian menunjukkan selain faktor keupayaan kognitif faktor psikomotor juga memberi kesan ke atas proses pembelajaran pelajar. Senaman Brain Gym yang melibatkan pergerakan-pergerakan mudah dan menyeronokan mengkordinasikan otak kanan dan kiri seterusnya memudahkan pembelajaran. Maka senaman Brain Gym boleh digunakan sebagai satu kaedah alternatif dalam menangani masalah pembelajaran di kalangan pelajar pencapaian akademik rendah.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Sivanesan Palaniappa Pillai
author_facet Sivanesan Palaniappa Pillai
author_sort Sivanesan Palaniappa Pillai
title Keberkesanan Senaman Brain Gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah
title_short Keberkesanan Senaman Brain Gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah
title_full Keberkesanan Senaman Brain Gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah
title_fullStr Keberkesanan Senaman Brain Gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah
title_full_unstemmed Keberkesanan Senaman Brain Gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah
title_sort keberkesanan senaman brain gym ke atas prestasi pelajar-pelajar pencapaian akademik rendah sekolah menengah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2005
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=9982
_version_ 1804890532486316032