Kesan Pendekatan Pembelajaran Stem Secara Teradun Terhadap Pencapaian Topik Daya Dan Gerakan Dan Persekitaran Pembelajaran Sains Dalam Kalangan Murid Tingkatan Dua

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan pembelajaran STEM secara teradun melalui Modul Pendekatan Pembelajaran STEM Secara Teradun terhadap pencapaian dalam topik Daya dan Gerakan serta persekitaran pembelajaran sains dalam kalangan murid Tingkatan Dua. Secara khususnya, kajian ini b...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bahrum, Noor Baizura
Format: Thesis
Language:English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/52191/1/NOOR%20BAIZURA%20BINTI%20BAHRUM%20-%20TESIS.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-usm-ep.52191
record_format uketd_dc
spelling my-usm-ep.521912022-04-05T07:58:33Z Kesan Pendekatan Pembelajaran Stem Secara Teradun Terhadap Pencapaian Topik Daya Dan Gerakan Dan Persekitaran Pembelajaran Sains Dalam Kalangan Murid Tingkatan Dua 2021-05 Bahrum, Noor Baizura L7-991 Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan pembelajaran STEM secara teradun melalui Modul Pendekatan Pembelajaran STEM Secara Teradun terhadap pencapaian dalam topik Daya dan Gerakan serta persekitaran pembelajaran sains dalam kalangan murid Tingkatan Dua. Secara khususnya, kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan pembelajaran STEM secara teradun ke atas dua kumpulan murid yang melibatkan murid berkebolehan rendah dan murid berkebolehan sederhana. Kajian ini juga cuba menentukan sama ada kesan pendekatan pembelajaran STEM secara teradun ke atas ujian pencapaian dan persekitaran pembelajaran sains adalah lebih tinggi pada murid berkebolehan rendah atau pada murid berkebolehan sederhana atau sama ada kesannya adalah sama untuk kedua-dua kumpulan. Kajian ini turut mengkaji sama ada terdapat perbezaan antara konstruk persekitaran pembelajaran sains iaitu pengalaman peribadi, ketidakpastian, suara kritis, kawalan sepunya dan perundingan murid terhadap murid berkebolehan rendah dan murid berkebolehan sederhana. Reka bentuk kajian pra-eksperimen berbentuk ujian pra, ujian pasca dan ujian pasca lanjutan digunakan dalam kajian ini. Kajian ini turut membincangkan pembinaan Modul Pendekatan Pembelajaran STEM Secara Teradun berdasarkan reka bentuk pengajaran Model Kemp yang terdiri daripada sembilan elemen reka bentuk. 2021-05 Thesis http://eprints.usm.my/52191/ http://eprints.usm.my/52191/1/NOOR%20BAIZURA%20BINTI%20BAHRUM%20-%20TESIS.pdf application/pdf en public phd doctoral Perpustakaan Hamzah Sendut Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
institution Universiti Sains Malaysia
collection USM Institutional Repository
language English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Bahrum, Noor Baizura
Kesan Pendekatan Pembelajaran Stem Secara Teradun Terhadap Pencapaian Topik Daya Dan Gerakan Dan Persekitaran Pembelajaran Sains Dalam Kalangan Murid Tingkatan Dua
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan pembelajaran STEM secara teradun melalui Modul Pendekatan Pembelajaran STEM Secara Teradun terhadap pencapaian dalam topik Daya dan Gerakan serta persekitaran pembelajaran sains dalam kalangan murid Tingkatan Dua. Secara khususnya, kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pendekatan pembelajaran STEM secara teradun ke atas dua kumpulan murid yang melibatkan murid berkebolehan rendah dan murid berkebolehan sederhana. Kajian ini juga cuba menentukan sama ada kesan pendekatan pembelajaran STEM secara teradun ke atas ujian pencapaian dan persekitaran pembelajaran sains adalah lebih tinggi pada murid berkebolehan rendah atau pada murid berkebolehan sederhana atau sama ada kesannya adalah sama untuk kedua-dua kumpulan. Kajian ini turut mengkaji sama ada terdapat perbezaan antara konstruk persekitaran pembelajaran sains iaitu pengalaman peribadi, ketidakpastian, suara kritis, kawalan sepunya dan perundingan murid terhadap murid berkebolehan rendah dan murid berkebolehan sederhana. Reka bentuk kajian pra-eksperimen berbentuk ujian pra, ujian pasca dan ujian pasca lanjutan digunakan dalam kajian ini. Kajian ini turut membincangkan pembinaan Modul Pendekatan Pembelajaran STEM Secara Teradun berdasarkan reka bentuk pengajaran Model Kemp yang terdiri daripada sembilan elemen reka bentuk.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Bahrum, Noor Baizura
author_facet Bahrum, Noor Baizura
author_sort Bahrum, Noor Baizura
title Kesan Pendekatan Pembelajaran Stem Secara Teradun Terhadap Pencapaian Topik Daya Dan Gerakan Dan Persekitaran Pembelajaran Sains Dalam Kalangan Murid Tingkatan Dua
title_short Kesan Pendekatan Pembelajaran Stem Secara Teradun Terhadap Pencapaian Topik Daya Dan Gerakan Dan Persekitaran Pembelajaran Sains Dalam Kalangan Murid Tingkatan Dua
title_full Kesan Pendekatan Pembelajaran Stem Secara Teradun Terhadap Pencapaian Topik Daya Dan Gerakan Dan Persekitaran Pembelajaran Sains Dalam Kalangan Murid Tingkatan Dua
title_fullStr Kesan Pendekatan Pembelajaran Stem Secara Teradun Terhadap Pencapaian Topik Daya Dan Gerakan Dan Persekitaran Pembelajaran Sains Dalam Kalangan Murid Tingkatan Dua
title_full_unstemmed Kesan Pendekatan Pembelajaran Stem Secara Teradun Terhadap Pencapaian Topik Daya Dan Gerakan Dan Persekitaran Pembelajaran Sains Dalam Kalangan Murid Tingkatan Dua
title_sort kesan pendekatan pembelajaran stem secara teradun terhadap pencapaian topik daya dan gerakan dan persekitaran pembelajaran sains dalam kalangan murid tingkatan dua
granting_institution Perpustakaan Hamzah Sendut
granting_department Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan
publishDate 2021
url http://eprints.usm.my/52191/1/NOOR%20BAIZURA%20BINTI%20BAHRUM%20-%20TESIS.pdf
_version_ 1747822143455887360