Meneroka pembelajaran pelajar Orang Asli ketika Pandemik Covid-19 di sebuah sekolah di Negeri Perak

<p>Kajian ini dijalankan untuk meneroka pembelajaran pelajar Orang Asli ketika</p><p>Pandemik Covid-19. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti proses</p><p>pembelajaran pelajar orang asli ketika pandemik, mengenal pasti m...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Nor Syamsalbila Mat Junoh@Arifin
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2023
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10098
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini dijalankan untuk meneroka pembelajaran pelajar Orang Asli ketika</p><p>Pandemik Covid-19. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti proses</p><p>pembelajaran pelajar orang asli ketika pandemik, mengenal pasti masalah pembelajaran</p><p>yang dihadapi oleh pelajar orang asli ketika pandemik covid-19 dan mengenal pasti</p><p>cabaran yang dihadapi oleh pelajar Orang Asli sepanjang pembelajaran dari rumah.</p><p>Kajian ini berbentuk kualitattif kajian kes yang menggunakan kaedah temubual</p><p>melibatkan tiga orang pelajar Orang Asli dari suku Semai dan Temiar di sebuah sekolah</p><p>menengah di negeri Perak dan dua orang guru sebagai sokongan dapatan. Dapatan</p><p>kajian menunjukkan terdapat lapan tema yang dikenal pasti iaitu fasiliti pembelajaran,</p><p>faktor persekitaran, faktor pelajar, psikologikal, PDPR segerak dan tak segerak, teknik</p><p>pengajaran guru, sokongan pembelajaran dan kualiti pembelajaran. Dapatan ini boleh</p><p>membantu pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), pihak sekolah, guru,</p><p>kaunselor sekolah, ibu bapa dan pelajar dalam membantu pelajar terutamanya pelajar</p><p>Orang Asli dalam pembelajaran semasa Pandemik Covid-19 agar mereka tidak</p><p>ketinggalan atau tercicir daripada alam persekolahan. Selain itu ia juga dapat membantu</p><p>semua pihak dalam mencari kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran yang</p><p>sesuai dengan faktor pelajar, faktor persekitaran dan psikologi pelajar.</p>