Keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan

<p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap</p><p>pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar. Kompetensi yang dikaji ialah kemahiran menyelesaikan</p><p>masalah, kemahiran berkomun...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Heilmann Zulkifli
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2010
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=10557
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian eksperimen ini telah menguji keberkesanan strategi pembelajaran masteri terhadap</p><p>pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar. Kompetensi yang dikaji ialah kemahiran menyelesaikan</p><p>masalah, kemahiran berkomunikasi, kemahiran kerja kumpulan dan kemahiran kepimpinan. Tujuan utama</p><p>penyelidikan ini adalah untuk membandingkan strategi pembelajaran masteri dengan strategi</p><p>pembelajaran tradisional dalam pendidikan perakaunan, dengan melihat kesan kedua-dua strategi</p><p>pembelajaran terhadap pencapaian prestasi dan pencapaian kompetensi pelajar. Kaedah yang digunakan</p><p>di dalam kajian ini berbentuk kuasi eksperimen yang berlangsung selama lapan minggu dan melibatkan</p><p>68 orang pelajar. Data dikutip menggunakan soal selidik dan ujian prestasi. Data dianalisis</p><p>menggunakan ujian-t dan analisis kovarians (ANCOVA). Dapatan kajian menunjukkan pencapaian prestasi</p><p>dan pencapaian kompetensi pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri lebih tinggi dan</p><p>signifikan berbanding dengan pelajar kumpulan strategi pembelajaran tradisional. Secara</p><p>keseluruhannya, kebanyakan pelajar kumpulan strategi pembelajaran masteri menerima baik pelaksanaan</p><p>strategi pembelajaran masteri. Implikasi dapatan kajian ini mencadangkan bahawa strategi</p><p>pembelajaran masteri wajar digunakan sebagai satu strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam</p><p>pendidikan perakaunan bagi meningkatkan pencapaian dan pembangunan kompetensi pelajar.</p><p></p>