Kesan penggunaan komik bergerak terhadap prestasi pelajar dalam matapelajaran Sejarah (IR)

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti potensi penggunaan motion comic dalam meningkatkan prestasi pelajar bagi matapelajaran Sejarah tingkatan empat, Reka bentuk eksperimen kumpulan kawalan dengan ujian pasca sahaja digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 120 orang pelajar ting...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Mohd Ekram AI Hafis Hashim
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2014
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1459
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti potensi penggunaan motion comic dalam meningkatkan prestasi pelajar bagi matapelajaran Sejarah tingkatan empat, Reka bentuk eksperimen kumpulan kawalan dengan ujian pasca sahaja digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 120 orang pelajar tingkatanempat yang dipilih secara rawak di sebuah sekolah di Hilir Perak. Sampel tersebut diagihkan secara rawak kepada dua kumpulan pelajar seramai 60 orang bagi setiap kumpulan, iaitu kumpulan rawatan ( motion comic ) dan kumpulan kawalan ( konvensional ). Analisis data telah dijalankan menggunakan ujian-T sampel bebas dengan skor ujian pasca sebagai pembolehubah bersandar. Hasil dapatan menunjukkan perbezaan yang signifikan dan lebih baik bagi prestasi pelajar dalam kumpulan rawatan ( motion comic ) berbanding kumpulan kawalan ( konvensional ). Kajian ini membuktikan bahawa penggunaan motion comic berkesan dalam pembelajaran matapelajaran Sejarah tingkatan empat.