Analisis interaksi guru,pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar terhadap keselesaan pembelajaran Biologi (IR)

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap interaksi guru-pelajar, kesesuaian persekitaran pembelajaran, komitmen pelajar dan keselesaan pembelajaran dalam kalangan pelajar Biologi. Seramai 325 orang pelajar Tingkatan Empat di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak dipilih untuk kajian dengan mengguna...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Saidatul Ainoor Shaharim
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2015
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1706
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id oai:ir.upsi.edu.my:1706
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:17062020-02-27 Analisis interaksi guru,pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar terhadap keselesaan pembelajaran Biologi (IR) 2015 Saidatul Ainoor Shaharim LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap interaksi guru-pelajar, kesesuaian persekitaran pembelajaran, komitmen pelajar dan keselesaan pembelajaran dalam kalangan pelajar Biologi. Seramai 325 orang pelajar Tingkatan Empat di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak dipilih untuk kajian dengan menggunakan pensampelan rawak berstrata. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan di mana empat inventori soal-selidik digunakan. Empat inventori tersebut adalah inventori interaksi guru-pelajar, inventori persekitaran pembelajaran bilik darjah, inventori komitmen pelajar dan inventori keselesaan pembelajaran. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan tahap interaksi guru-pelajar, kesesuaian persekitaran pembelajaran, komitmen pelajar dan keselesaan pembelajaran adalah tinggi. Terdapat hubungan yang signifikan antara interaksi guru-pelajar, kesesuaian persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar dengan keselesaan pembelajaran. Walau bagaimanapun tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi interaksi guru-pelajar, persekitaran pembelajaran, komitmen pelajar dan keselesaan pembelajaran berdasarkan lokasi, manakala terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan jantina. Hasil analisis regresi berganda mendapati komitmen pelajar dan persekitaran pembelajaran memberikan sumbangan yang signifikan terhadap keselesaan pembelajaran. Kesimpulannya, interaksi guru-pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar mempunyai kesan kepada keselesaan pembelajaran pelajar. Implikasi kajian menunjukkan interaksi guru-pelajar, persekitaran pembelajaran, komitmen pelajar dan keselesaan pembelajaran perlu diberi perhatian bagi meningkatkan keberkesanan pembelajaran dan pengajaran Biologi. 2015 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1706 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1706 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Saidatul Ainoor Shaharim
Analisis interaksi guru,pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar terhadap keselesaan pembelajaran Biologi (IR)
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap interaksi guru-pelajar, kesesuaian persekitaran pembelajaran, komitmen pelajar dan keselesaan pembelajaran dalam kalangan pelajar Biologi. Seramai 325 orang pelajar Tingkatan Empat di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak dipilih untuk kajian dengan menggunakan pensampelan rawak berstrata. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan di mana empat inventori soal-selidik digunakan. Empat inventori tersebut adalah inventori interaksi guru-pelajar, inventori persekitaran pembelajaran bilik darjah, inventori komitmen pelajar dan inventori keselesaan pembelajaran. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan tahap interaksi guru-pelajar, kesesuaian persekitaran pembelajaran, komitmen pelajar dan keselesaan pembelajaran adalah tinggi. Terdapat hubungan yang signifikan antara interaksi guru-pelajar, kesesuaian persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar dengan keselesaan pembelajaran. Walau bagaimanapun tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi interaksi guru-pelajar, persekitaran pembelajaran, komitmen pelajar dan keselesaan pembelajaran berdasarkan lokasi, manakala terdapat perbezaan yang signifikan berdasarkan jantina. Hasil analisis regresi berganda mendapati komitmen pelajar dan persekitaran pembelajaran memberikan sumbangan yang signifikan terhadap keselesaan pembelajaran. Kesimpulannya, interaksi guru-pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar mempunyai kesan kepada keselesaan pembelajaran pelajar. Implikasi kajian menunjukkan interaksi guru-pelajar, persekitaran pembelajaran, komitmen pelajar dan keselesaan pembelajaran perlu diberi perhatian bagi meningkatkan keberkesanan pembelajaran dan pengajaran Biologi.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Saidatul Ainoor Shaharim
author_facet Saidatul Ainoor Shaharim
author_sort Saidatul Ainoor Shaharim
title Analisis interaksi guru,pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar terhadap keselesaan pembelajaran Biologi (IR)
title_short Analisis interaksi guru,pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar terhadap keselesaan pembelajaran Biologi (IR)
title_full Analisis interaksi guru,pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar terhadap keselesaan pembelajaran Biologi (IR)
title_fullStr Analisis interaksi guru,pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar terhadap keselesaan pembelajaran Biologi (IR)
title_full_unstemmed Analisis interaksi guru,pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar terhadap keselesaan pembelajaran Biologi (IR)
title_sort analisis interaksi guru,pelajar, persekitaran pembelajaran dan komitmen pelajar terhadap keselesaan pembelajaran biologi (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2015
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=1706
_version_ 1747832990975655936